zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Leer afwisselend in de comfort- en de discomfort zone!

Door: ,   14-10-2007,   16:17 uur
 

Voor kenniswerkers is jezelf blijven ontwikkelen geen luxe  maar noodzaak. Vooral het leren door te werken neemt aan betekenis toe. Veel professionals denken ten onrechte dat leren vooral plaats moet of kan vinden in de comfort zone. Een veilig leerklimaat... Toch blijkt het ook nuttig te leren in de discomfort zone. Of nog beter: zoek de juiste afwisseling om effectief te leren in de comfort- en de discomfort zone...

Comfort zone


In de comfort zone is het prettig. Rust, vertrouwen, werken met routines en zekerheden. Op deze manier kun je voorspelbare resultaten te boeken en je competent voelen. Het is een manier van werken of denken, die lang vol te houden is. Bedenk echter wel dat je in de comfort zone niet of onvoldoende leert. Juist door alle zekerheden en routines word je onvoldoende uitgedaagd om te leren of te veranderen. Ook al ben en blijf je nog zo competent. De snel veranderende wereld dwingt managers én ook organisaties om zich verder te ontwikkelen.
 
Uit de praktijk
Meer dan vijftig keer heb je al presentaties gegeven op je werk. Aan grotere en kleinere groepen en steeds over hetzelfde onderwerp: de betekenis van six sigma voor kwaliteitsmanagement. De presentatie is klaar. Je krijgt vrijwel altijd lovende reacties. Een fijne mix van je competent voelen en effectief handelen. Ook nog met resultaat.
 
Leuk om te weten
Kenmerken van de comfort zone:
· het werk is voorspelbaar;
· situaties zijn goed te controleren;
· je bent en voelt je competent;
· je wordt niet bedreigd.
 
Discomfort zone
In de discomfort zone word je uitgedaagd. Bijvoorbeeld uitgenodigd om iets nieuws te leren. Of taken uit te voeren, die voor jou onbekend zijn. Die je nog niet beheerst.
In de discomfort zone word je uitgenodigd of zelfs geprovoceerd om iets te leren. Jezelf te ontwikkelen. Terwijl je daar misschien bang voor bent. Je machteloos voelt. Gefrustreerd. Of schaamte, omdat je angst hebt om af te gaan.
De hoeveelheid druk bepaalt of je doorschiet naar de paniek zone. Dan is er teveel druk om nog te kunnen leren. Bij te weinig druk of noodzaak ga je terug naar de comfort zone.
 
Uit de praktijk
Telefoon. De secretaresse van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen. Of je morgen een presentatie wil geven over ‘jouw onderwerp’ en dan daarbij wel even wil aangeven wat precies de effecten zijn op de financiële prestaties van ons bedrijf.
Dit is uiterst onaangenaam! Om te beginnen kun je geen neen zeggen. Je ervaart de voorzitter van de Raad van Bestuur als één grote bedreiging. Die man heeft altijd wel iets negatiefs over je te zeggen. En het belangrijkste: je hebt helemaal geen harde financiële cijfers.
Een collega voelt met je mee. Zou dit zelf zeker als heel bedreigend ervaren. Terwijl je beste collega en vriend dit een enorme kans voor je vindt. Eindelijk loon naar werken. Nu heb je de mogelijkheid om te laten zien wat je allemaal kunt betekenen. Erg goed voor je loopbaan. En als je het slim aanpakt, dan leer je er nog een heleboel van. Mooie woorden. Maar om eerlijk te zijn. Mijn maag draait zich om. Een kans? Een uitdaging? We zijn toch zeker niet in Amerika…
 
Paniek zone
Het kan zijn dat de druk in de discomfort zone te heftig wordt. Of volkomen onverwacht. Dan kom je in de paniek zone terecht. De druk wordt dan onaangenaam groot. Vaak veroorzaakt door situaties of veranderingen, waarin je niet terecht wilt komen. Overvallen door paniek verlam je. Of je gaat als een kip zonder kop aan de slag. In ieder geval wordt het moeilijk om te leren. 
 
Leuk om te weten
Kenmerken van de paniek zone:
· stress
· angst en bezorgdheid
· woede en verdriet,
· apathie, schuldgevoelens
· verlamd zijn
· trial & error acties

Tips:
· Voor professionals is het verstandig om een effectieve afwisseling te zoeken en te vinden tussen leren in de comfort- en in de discomfort zone.
· Ook organisaties doen er verstandig aan om de juiste afwisseling te realiseren tussen comfort- en discomfort zone.


Welke ervaringen heb je opgedaan met leren in de comfort- of de discomfort zone? Heb je nog tips of valkuilen voor anderen?

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
mevrouw Monique Boogaard  |   | 
15-10-2007
 | 
14:56 uur
Een andere visie op de comfort zone

Ontwikkel waar je goed in bent en houd rekening met je minder sterke kanten.

Al vanaf het begin van de reguliere basisschool worden wij gestimuleerd te werken aan die punten, die minder goed gaan, aan de ‘zwakke’ kanten. Om even in die schoolse termen te blijven: die zwakke kanten kun je ontwikkelen tot je er een zesje voor haalt, terwijl als je je natuurlijke kwaliteiten leert benutten er tienen uitrollen!

Vanuit het Jungiaanse gedachtengoed heeft comfort zone dan ook een veel positievere betekenis. Ja, het zijn die activiteiten die vanzelf gaan, maar niet zozeer door routine en veiligheid, maar door in je kracht te blijven. Iedereen werkt van nature uit bepaalde hersendelen en als je die natuurlijke aanleg volgt zit je goed in je vel, zit je in je comfort zone.

In je comfort zone:
- voel je je fit en energiek
- heb je voldoening van je werk
- ben je creatiever en scherper

Het is een misverstand dat je je alleen verder kunt ontwikkelen buiten je comfort zone. Ook daarbinnen zijn er vaak nog latente kwaliteiten die voor groei en verdere ontwikkeling zorgen. Dit is het potentieel waar je je kracht en drive vindt.

Uiteraard is het ook goed je zwakkere kanten te ontwikkelen en te streven naar evenwichtigheid, maar altijd als aanvulling vanuit je sterke kanten. Vanuit deze visie spreken we dan ook niet over discomfort zone, maar over effort zone. De effort zone bestaat uit die eigenschappen, die tegengesteld zijn aan je natuurlijke aanleg en die je moeite en energie kosten. Je kunt ze leren, maar een uitblinker word je er niet in.

In je effort zone:
- ben je eerder vermoeid
- kun je je slecht concentreren
- raak je snel geïrriteerd

Het is daarom raadzaam dat wanneer je activiteiten moet of wilt doen, die in je effort zone liggen, je deze als een sandwich inpakt tussen activiteiten vanuit je comfort zone om goed in balans te blijven.
Een andere insteek is, om die activiteiten op een manier te doen die in jouw comfort zone ligt. Het praktijkvoorbeeld van de presentatie voor de Raad van Bestuur:

Je houdt een inleiding over het belang van financiële onderbouwing, maar benadrukt dat er andere factoren meespelen in de besluitvorming voor het inzetten van de methode. Je legt uit dat je vandaag de presentatie zult verzorgen op de manier waarmee je al velen over de streep hebt getrokken. Omdat je het belang van financiële cijfers inziet, zeg je toe te zorgen dat die na de presentatie zo snel mogelijk aangeleverd worden.

Belangrijk in dit verhaal is, dat je je presentatie doet op de manier die bij je past en waarbij je je krachtig voelt, en daarnaast rekening houdt met de voorkeuren van anderen zonder zelf in paniek te raken.

Ontwikkeling van eigenschappen in je effort zone heeft alleen effect wanneer je die bewust en uitgebalanceerd inzet en kan het beste begeleid worden in een gericht ontwikkeltraject.

Monique Boogaard
Coach2move
coaching, training & teamontwikkeling
mevrouw Bernice Martens  |   | 
18-10-2007
 | 
08:40 uur
zeer terechte aanvulling!
Ad Beer  |   | 
18-10-2007
 | 
09:33 uur
Als je ergens goed in bent dan kun je dat natuurlijk verder ontwikkelen. Maar jezelf echt ontwikkelen kun je pas als je de grenzen van je kennis, vaardigheden en competenties opzoekt en die gaat verleggen.
Daarvoor heb je echter wel één belangrijke eigenschap nodig, namelijk ambitie.
Ben je goed in het geven van een presentatie over het zes sigma model, dan kun je natuurlijk deze presentatie verbeteren. Wordt je dan gevraagd om ook de financiele voordelen van deze theorie te geven en ben je geen financieel expert (en dat zijn de meeste mensen die het 6 sigma model kennen niet) dan kun je jezelf motiveren en gaan trachten de bedrijfseconomische voordelen van deze aanpak te zoeken (ik ben er benieuwd naar, want tot op heden zie ik het alleen maar als een kostenverslindend speeltje van geflipte Q-professionals) of je raakt in paniek omdat je niet weet waar te beginnen.
In het eerste geval heb je ambitie, in het tweede geval faalangst.
Het verhaal van Monique is interessant, maar weer typisch een verhaal van trainers, die soms iets te optimistisch zijn over het leervermogen van mensen.
Het is eigenlijk heel simpel. Dingen die je graag doet, daar ben je goed in, dingen waar je niet goed in bent, daar heb je een hekel aan.
Zo nu en dan is het mogelijk om dingen waar je niet goed in bent leuk te gaan vinden, dan was je er latent competent voor. Blijf je het niet leuk vinden, vergeet het dan maar en ga naar je directeur en zeg dat je te weinig verstand hebt van bedrijfseconomie om zijn vraag te kunnen beantwoorden. Dat is beter dan een beetje aan te modderen en dus een modderfiguur te gaan slaan.
Dat is eerlijk en de man weet dan ook weer wat hij aan je heeft.
mevrouw L.M.M. Buijs - da Costa  |   | 
25-10-2007
 | 
13:47 uur
Naar mijn mening is dit een kwestie van jezelf willen blijven ontwikkelen (education permanente) en inderdaad van ambitie.
Niet alleen in de wereld te blijven zitten, waar je status hebt, maar nieuwsgierig zijn en uitdaging te blijven zoeken en dus inderdaad een afwisseling in de comfort- en discomfort-zone
Wick van Baren  |   | 
23-01-2008
 | 
14:24 uur
Graag een benadering vanuit een andere invalshoek vanuit mijn persoonlijke ervaring:
de comfortzone kan zo in iemands systeem verankerd zijn als gedragspatroon, dat het denken en werken er op geconditioneerd zijn de zone te beschermen. In de interactie treden belemmeringen op door allerlei (latente) verdedigingsmechanismen.
Als comfort en discomfort integreren (dus niet zien als tegenstellingen) is er een constant veranderend perspectief, waarin je een nieuw evenwicht kunt vinden en je daardoor als mens je ont-wikkelt en groeit.
mr Wick van Baren
Eveline  |   | 
16-01-2009
 | 
12:09 uur
Wat kan je doen om uit je comfort zone te komen? Ik ben zelf erg gesteld om mijn comfortzone, maar moet van mijn manager daar ook meer buiten gaan treden. Hierbij wordt aangegeven dan ik mijzelf meer moet uiten. Echter de zaken zoals ambitie, durf te zeggen wat je denkt, teambuilder e.d. zijn zaken waar mijn leidiggevende verder erg tevreden over is.

Alvast bedankt voor de reacties,

Vriendelijke groeten,


Eveline
Monique Boogaard  |   | 
16-01-2009
 | 
15:25 uur
Beste Eveline,
Blijkbaar zijn voor jou de verwachtingen van je leidinggevende niet duidelijk. Het lijkt me raadzaam een gesprek aan te gaan om daarover in ieder geval duidelijkheid te krijgen. Vervolgens kun je nadenken over de richting waarin je zélf verder wilt ontwikkelen (uit je comfort zone treden, dus) en bepalen of dat overeenkomt met de verwachtingen van je leidinggevende. De keuze voor de richting die je inslaat is daarna aan jou. Bij dit proces kun je desgewenst professionele begeleiding inschakelen. Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Monique

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10