6 februari 2005 -
Nina Brink, vooral bekend van het beursdebacle rondom internetbedrijf World Online, sleept het zakenblad Quote voor de rechter. Het blad schreef in het februarinummer dat Brink in 1998 haar toenmalige president-commissaris tot aftreden heeft gedwongen na een vooropgezet seksschandaal.
3 februari 2005 -
Faillissementsfraude wordt al jarenlang niet of nauwelijks bestraft. Hoewel bij één op de drie faillissementen sprake is van fraude en de schade daardoor een miljard euro per jaar beloopt, krijgen verdachte praktijken rond een bedrijfsbeëindiging weinig aandacht van Justitie.
3 februari 2005 -
Het witwassen van geld is in Nederland uitgegroeid tot een florerende branche waarin grote kapitalen omgaan. Er bestaan geen officiele cijfers maar afgaande op indicaties (opvallende financiele transacties bij banken, de aanschaf van luxe goederen), hebben criminelen naar schatting 600 a 700 miljard dollar te besteden.
3 februari 2005 -
Philips is voor veel studenten in het hoger onderwijs favoriet als toekomstige werkgever. Philips nam de koppositie het afgelopen jaar over van Unilever, dat in de toptien naar een derde plaats zakte. Nummer twee is Shell. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek onder enkele duizenden studenten van het tijdschrift Intermediair en adviesbureau Ebbinge.
2 februari 2005 -
Vrouwen in een 'mannenbaan' hebben het moeilijk. Ze worden vaak gepest of seksueel geïntimideerd. Maar ook mannen kunnen het moeilijk hebben als ze een 'vrouwenberoep' hebben. Ze worden vaak gepest. Dat blijkt uit onderzoek van W. Eriksen S. Einarsen in het European Journal of Work and Organizational Psychology.
2 februari 2005 -
Nederlandse ondernemers lijden veel minder onder stress dan hun collega's elders in de wereld. Wereldwijd zegt 39 procent van de bedrijfseigenaren het afgelopen jaar meer stress te hebben gehad dan in 2003. In Nederland is de stress onder ondernemers met 25 procent relatief zeer weinig toegenomen, alleen in Zweden is de stresstoename lager.
2 februari 2005 -
Afvallen of opstappen, dat is de keuze voor het personeel van een Amerikaanse verzekeringsintermediair. Eerder dwong het bedrijf zijn personeel al te stoppen met roken, zelfs buiten werktijd.
1 februari 2005 -
Het aantal overplaatsingen van werk en investeringen naar het buitenland door Nederlandse bedrijven is de afgelopen tien jaar toegenomen. Het effect op de werkgelegeheid is beperkt, Nederlandse ondernemingen worden juist sterker van het verplaatsen van hun productie, vindt staatsecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken.
1 februari 2005 -
Dominantie leidt tot de aanmaak van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Dat versterkt de dominantie, waardoor het dominant leiderschap sterker wordt. En wie bang is dat teveel testosteron het heldere denken aantast heeft het mis. Want ook de hersenen gaan ervan groeien.
1 februari 2005 -
Reclame gericht op mannen moet vooral eenvoudig zijn. Mannen hebben liever geen ingewikkeld gedoe en houden wel van wat strijd en competitie. Vrouwen geven de voorkeur aan advertenties met een harmonische uitstraling, en daarbij mag het wel wat complexer zijn.
31 januari 2005 -
Unilever kondigt op 10 februari een ingrijpende structuurwijziging aan. Het levensmiddelenconcern bestaat nu nog uit een Nederlandse en een Britse tak, maar moet één onderneming met één raad van bestuur worden. Shell/Koninklijke Olie onderging vorig jaar een soortgelijke operatie.
31 januari 2005 -
Om hun werknemers topprestaties te laten leveren, moeten ondernemingen sturen op betrokkenheid. Organisaties met sterk betrokken werknemers maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van Hewitt en ISR naar 41 ondernemingen.
31 januari 2005 -
De zendtijd voor tv-reclame was in 2004 vrijwel geheel uitverkocht. De TV-zenders betaalden daarvoor echter wel een prijs. De prijzen daalden met gemiddeld 7,5 procent. De groei van de tv-zenders bleef daardoor beperkt tot 1,4 procent.
30 januari 2005 -
Een klantenkaart of vaste-klanten-korting zijn goede manieren om mannen aan een winkel te binden. Uit een steekproef die onderzoeksbureau GfK hield onder 1.400 mannen in verschillende leeftijdscategorieen, blijkt dat zij vaak gecharmeerd zijn van de extra aandacht die zij krijgen van de winkelier.