zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sturen op betrokkenheid leidt tot topprestaties

31 januari 2005 - Om hun werknemers topprestaties te laten leveren, moeten ondernemingen sturen op betrokkenheid. Organisaties met sterk betrokken werknemers maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van Hewitt en ISR naar 41 ondernemingen.

Tevredenheid versus betrokkenheid


De studie toont tevens aan dat er een fundamenteel verschil is tussen werknemertevredenheid en werknemerbetrokkenheid. Organisaties met tevreden werknemers maken namelijk niet per definitie meer winst. Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega`s en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie.

Denken, voelen en ahndelen
Betrokkenheid kan in drie aspecten ontleed worden: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisatiedoelen staan (denken), wel een band hebben met hun werkgever (voelen) en enigszins bereid zijn iets extra`s te doen en vooral van plan zijn om te blijven (handelen). Veel HR-managers onderschrijven het nut van sturen op betrokkenheid en beschouwen betrokkenheid als de ontbrekende schakel tussen bedrijfsstrategie en HR-beleid.


Bron: PW Vakblad voor personeelsmanagement en Profnews.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10