zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sturen op betrokkenheid leidt tot topprestaties

31 januari 2005 - Om hun werknemers topprestaties te laten leveren, moeten ondernemingen sturen op betrokkenheid. Organisaties met sterk betrokken werknemers maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van Hewitt en ISR naar 41 ondernemingen.

Tevredenheid versus betrokkenheid


De studie toont tevens aan dat er een fundamenteel verschil is tussen werknemertevredenheid en werknemerbetrokkenheid. Organisaties met tevreden werknemers maken namelijk niet per definitie meer winst. Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega`s en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie.

Denken, voelen en ahndelen
Betrokkenheid kan in drie aspecten ontleed worden: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisatiedoelen staan (denken), wel een band hebben met hun werkgever (voelen) en enigszins bereid zijn iets extra`s te doen en vooral van plan zijn om te blijven (handelen). Veel HR-managers onderschrijven het nut van sturen op betrokkenheid en beschouwen betrokkenheid als de ontbrekende schakel tussen bedrijfsstrategie en HR-beleid.


Bron: PW Vakblad voor personeelsmanagement en Profnews.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
 Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
 Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
meer top 10