zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sturen op betrokkenheid leidt tot topprestaties

31 januari 2005 - Om hun werknemers topprestaties te laten leveren, moeten ondernemingen sturen op betrokkenheid. Organisaties met sterk betrokken werknemers maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van Hewitt en ISR naar 41 ondernemingen.

Tevredenheid versus betrokkenheid


De studie toont tevens aan dat er een fundamenteel verschil is tussen werknemertevredenheid en werknemerbetrokkenheid. Organisaties met tevreden werknemers maken namelijk niet per definitie meer winst. Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega`s en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie.

Denken, voelen en ahndelen
Betrokkenheid kan in drie aspecten ontleed worden: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisatiedoelen staan (denken), wel een band hebben met hun werkgever (voelen) en enigszins bereid zijn iets extra`s te doen en vooral van plan zijn om te blijven (handelen). Veel HR-managers onderschrijven het nut van sturen op betrokkenheid en beschouwen betrokkenheid als de ontbrekende schakel tussen bedrijfsstrategie en HR-beleid.


Bron: PW Vakblad voor personeelsmanagement en Profnews.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10