Verzuim kost werkgevers handenvol geld. Niet alleen lopen de loonkosten door, maar ook vervanging kost geld. En omdat niet iedereen zomaar één op één vervangen kan worden, gaat dat ook nog ten koste van kwaliteit. Daarnaast heeft ook de samenleving er last van: rondom iemand die ziek thuis is, moet van alles geregeld worden. Heeft de verzuimer toevallig ook nog een mantelzorgtaak, dan komt het dubbelhard aan. De overheid spreekt werkgevers aan op verzuimpreventie. Maar kunnen die er eigenlijk wel aan doen?
"We zijn een zelfstandige unit die de jaarlijkse beoordeling zelf bepaalt, maar wel conform bepaalde richtlijnen van het moederbedrijf. Mijn medewerkers zijn jong en te typeren als professionals. De manier waarop wij eerder beoordeelden, één keer per jaar, werkt niet, geeft geen motivatie en remt naar mijn mening juist de betrokkenheid af. Wat kan ik hieraan veranderen?"
Het is de kunst om niet alleen goede ideeën te bedenken, maar daar ook draagvlak voor te creëren bij de mensen die het concept moeten financieren, uitvoeren en/of gebruiken. Frank van Marwijk geeft handige tips om dat te bereiken.
"Mijn teamleden, met veel tegenpolen daarin, vullen mij en elkaar goed aan in expertise. Maar in de samenwerking is de harmonie soms zoek. Ik mis goede en eenduidige communicatie en informatiedeling. Ik mis gelijkgestemden en voel me geremd door het team. Wat kan ik doen?"
"We zijn al ruim tien jaar bezig met een extra dienstverlening dat twijfelachtige resultaten oplevert. De investering is groot, er is teveel dynamiek, klantentrouw valt tegen, planningen kloppen niet en de teamleden zijn zelfstandig, deskundig, loyaal maar ook onberekenbaar. Moet ik hiermee stoppen?"
"Mij wordt in mijn eindbeoordeling verweten dat ik signalen niet oppak en dat ik te eigengereid bezig ben. Ondertussen behaal ik wel mijn targets en los problemen op dagelijkse basis op. Ik zou kortzichtig zijn en mezelf en medewerkers niet de ruimte geven om te ontplooien en ik ben niet sociaal, want ik dwing prestaties af. Dat gaat er bij mij niet in. Wat te doen?"
Aan de hand van een methode van een Amerikaanse relatietherapeut legt Frank van Marwijk uit hoe u effectief met conflicten op het werk kunt omgaan. Op die manier komt u tot de dieperliggende oorzaak van het conflict.
In everyday life is er niks mis met reageren op je buikgevoel. Zeker als je wat ouder wordt, weet je wat dat waard is. Maar in business hebben spreadsheet en de forecasts toch de voorkeur. Gek eigenlijk, want de recente crisis heeft toch maar laten zien dat ook de wereld van de cijfers niet onfeilbaar is. Dus wat zou er mis zijn met sturen op je buikgevoel?
:"Een pas afgesloten samenwerking met een partij, waar ik een rol in heb, brengt mij niet verder. Het kost me teveel tijd, daagt me niet uit en ik kan niet veel met deze partij. Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt maar kan voorlopig niet terug. Voor het bedrijf is het wel relevant, want we bouwen meer ervaring op in specifieke trainingen, waar mogelijk groei in zit. Wat te doen?"
"Het is niet leuk om te horen dat ik als manager, dominanter en zichtbaarder moet zijn. Ik dacht dat ik mijn werk goed deed. Alles is op tijd af en mijn werkwijze is misschien niet altijd duidelijk voor iedereen, maar de medewerkers kunnen bij me terecht en we komen er dan ook altijd uit. Ik ben niet overdreven ambitieus, dus in die zin loop ik niet voorop. Hoe kan ik me wat meer op de voorgrond begeven?"
Er zijn nogal wat verkopers die een offerte beschouwen als een soort sluitstuk van hun verkoopactiviteiten. De offerte is de deur uit en nu kunnen ze eventjes uitblazen. Dat is natuurlijk een misvatting. Een offerte is slechts één stap in het totale verkoopproces. Uiteraard wel een hele belangrijke stap. Helaas gaat er daarbij in de praktijk veel mis, zowel bij het uitbrengen van offertes als bij het opvolgen van offertes.
"Ik heb een verbeterplan gemaakt en krijgt daar feedback op van een externe en niet de directeur. Dat frustreert mij, omdat ik het gevoel krijg dat ik niet serieus genoeg genomen wordt. Ik heb geen vertrouwen in de adviseur, maar kan wel wat kennis gebruiken die hij heeft als ik eerlijk ben. Hoe ga ik om met deze situatie?"
Twee voetballers moeten de laatste drie wedstrijd bepalende penalties nemen. Voetballer A weet hem tactisch en technisch briljant richting de linker hoek te schieten, maar de keeper houdt de bal toch tegen. Voetballer B strompelt en schiet de bal met een slakkegangetje richting de keeper die hem door een onhandigheid toch niet weet tegen te houden. Doelpunt! Wie mag de derde penalty nemen?
"In mijn rol, die te typeren is als coachend leidinggeven, krijg ik voldoende waarding. Echter, het neerzetten van mijn functie naar de toekomst toe is lastig. Er moet nog zoveel gedaan worden en dan wordt er altijd een appèl op mij gedaan om te helpen. Ik pas me onbewust aan, aan dat wat nodig is. Hoe verander ik dit gedrag?"