zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo gaat u creatief om met conflicten op het werk

Door: Frank van Marwijk
 
Al was u nog zo verliefd toen u elkaar voor het eerst ontmoette; in elke relatie komen wederzijdse irritaties en ruzies tussen de partners voor. En statistisch komen die onenigheden nog het vaakst voor als het liefdeskoppel een langere periode onafgebroken bij elkaar is, zoals tijdens een vakantie. Dan zit je bijna letterlijk bij elkaar op de lip in een relatief kleine ruimte. Vaak gaan die ruzies over triviale zaken zoals: wie ruimt er op, waarom is het dopje niet terug op de tandpasta, waar gaan we vandaag heen en moeten we links- of rechtsaf? Als goede vrienden besluiten met elkaar op vakantie te gaan, is dat ook niet altijd een succes. In de korte periode dicht bij elkaar worden opeens de verschillen duidelijk. Goede vriendschappen eindigen soms na een gezamenlijke vakantie.

Conflicten op het werk
Als u veel samen bent met anderen waar u direct mee te maken hebt, zijn er altijd wel uiteenlopende belangen, redenen voor meningsverschil of aanleidingen tot onenigheid. Dat geldt ook op het werk. Met uw collega’s, die u overigens niet altijd zelf uitgekozen hebt, bent u mogelijk vijf dagen in de week, acht uur per dag samen. En zelfs als u parttime werkt, ziet u uw collega’s waarschijnlijk meer dan uw gezinsleden. Uw collega’s kunnen een hele andere visie hebben op het werk dan u. Ze stellen misschien andere prioriteiten en hanteren andere werkwijzen en oplossingen. Ze denken misschien totaal anders. Daardoor gaat het nog wel eens mis. Ruzies en onenigheden tussen collega’s op het werk zijn aan de orde van de dag. Ze gaan vaak over niets, maar hebben tegelijkertijd verstrekkende gevolgen. De redenen dat medewerkers besluiten om te vertrekken uit een organisatie hebben niet altijd te maken met het type werk, grote werkdruk, beperkte doorgroeimogelijkheden, lange werkafstand of een te laag salaris. Regelmatig gaan ook mensen weg omdat ze zich irriteren aan de onprettige houding van hun collega’s en aan de conflicten met collega’s op de werkvloer.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10