Kan dat eigen wel, je eigen team coachen? Zelfsturende teams en teamcoaching zijn ‘hot’. Met trainingsbudgetten tussen de 3342 en 1 euro kun je leren hoe je het rendement en de effectiviteit van je team bevordert, hoe je zelfsturing creëert en eigenaarschap vergroot. Dit zijn volgens John Vrakking the do's en don'ts.
"Als lokaal 'Multi Project Manager' ben ik het niet eens met het uitstellen, misschien stoppen van twee van mijn projecten. Het komt niet omdat wij slecht presteren, maar door een ander team dat een speciale status heeft en waar ik afhankelijk van ben. Ik ben van mening dat juist deze twee projecten cruciaal zijn voor de rest van de projecten. Hoe maak ik dat duidelijk?"
"Na diverse reorganisaties hebben we besloten om de minder urgente zaken een paar maanden uit te stellen en wat rust te creëren. De veranderingen hebben veel impact: extern positief, intern momenteel negatief. Intern geeft het Management Team (MT) aan dat er minder efficiënt gewerkt wordt en er veel ziekmeldingen zijn. Hoe krijg ik weer rust in mijn team?"
"Al weken ben ik bezig om alle timemanagement vaardigheden toe te passen, maar ik struikel ieder keer. Uitstellen, deadlines niet op tijd halen blijft een punt. Waar ik aan begin, maak ik af en ben ik tevreden over, maar veel blijft liggen en anderen stagneren daardoor ook. En dagelijks komen extra taken op mijn bord te liggen. Wat moet ik nu doen?"
Data is informatie. Informatie is kennis. Kennis is macht. Dat is zo ongeveer de redenering die door velen wordt gehanteerd om Big Data in te zetten of het belang ervan aan te prijzen. Op alle drie de beweringen valt wel wat af te dingen maar dat neemt niet weg dat Big Data grote mogelijkheden biedt voor bedrijven. Maar, zegt René Jongen, begin eerst eens met Medium of Small data!
"Ik wil promotie maken, omdat ik weet dat ik meer kan. Dat word niet gezien. En ik zet de stappen niet die misschien nodig zijn. Ik stel uit of kom of kom er gewoon niet aan toe. Over vijf jaar ben ik te oud om mee te doen met ons Management Development (MD) programma, waar ik graag in wil. Maar hoe kom ik eerst van mijn uitstelgedrag af?"
Innoveren is een competentie die in het management vaak niet vanzelf goed ontwikkeld is. Hoe komt dat? In het afgelopen jaar zijn grote, gevestigde bedrijven omgevallen, mede daarom. Hoe kan een onderneming dit voorkomen?
"Mijn huidige functie verdwijnt, maar ik kan doorstromen naar een andere functie. Alleen is de selectieprocedure vrij uitgebreid. In het interview struikelde ik over vragen naar een managementfunctie vijf jaar geleden. Ik merkte dat de teleurstelling over de gang van zaken destijds me nog hoog zit. Dat werd opgemerkt, maar ik wilde er niet meer op ingaan. Er komt een tweede gesprek. Moet ik hierover blijven zwijgen?"
In dit artikel denkt Frank van Marwijk met u mee als het gaat om de vraag: ‘waar doe ik het allemaal voor?’. Werk en privé zijn belangrijk en hebben elk hun waarde. Zeker als u kinderen hebt, is het goed om te beseffen dat de tijd snel gaat en dat zij u ook nodig hebben. Het is de kunst om een en ander in verhouding te zien.
"Ik zit met een keuze probleem, een dilemma. Coördineren, aansturen en de dagelijkse managementtaken eisen alle tijd op en dat is al jaren zo. Het geeft me geen inspiratie meer. Sinds kort ben ik bezig me te oriënteren op mogelijkheden die me meer boeien, zoals nieuwe diensten en vernieuwing managen. Maar daar is geen ruimte voor. Ik word heen en weer geslingerd tussen wat noodzakelijk is en wat mogelijk is en kom er niet uit. Wat te doen?"
"Mijn aanpak als manager is het beste te illustreren als iemand die snel gaat, oplossingen zoek en dan actie neemt. Geen tijd voor flauwekul. Blijkbaar kom ik niet authentiek over en ben ik pragmatisch, hoor ik van een opmerking van een klant. Dat laatste klopt, maar ik pak kansen die er liggen en doe er mijn voordeel mee. Het is werk en ik dacht mijn taak als leidinggevende. Hoe kom ik hieruit?"
Stel uw bedrijf blundert of komt op de een of andere manier negatief in het nieuws. Hoe beperkt u dan de mogelijke reputatieschade? Gaat u in de tegenaanval? Geeft u anderen de schuld of trekt u het boetekleed aan? Kortom: wat zegt u tegen uw klanten? Of wanneer het iets persoonlijks betreft: hoe biedt u uw excuses aan?
De mens is een teamspeler: het besef dat we samen meer bereiken dan alleen is al zo oud als ons ras. Bijna net zo oud is ook de realiteit dat mensen in teams verschillende capaciteiten hebben en dat daarom de één ergens anders in uitblinkt dan de ander. Dat kan tot bijzondere chemie leiden en een excellerend team opleveren. Maar het lijkt onontkoombaar dat er ook teams zijn die om dezelfde reden maar niet tot prestaties komen.