zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeurende, lastige medewerker heeft zich ziek gemeld. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"In mijn team zit een medewerkster die helemaal niet meewerkt: ze geeft steeds commentaar en uit te pas en ten onpas kritiek. De sfeer in het team wordt daardoor verziekt. Bovendien zijn de prestaties ondermaats en krijgt ze steeds klaar wat ze voor ogen heeft: bv één dag per week thuiswerk en dergelijke, maar toch is ze niet tevreden. Ze heeft onlangs opslag gevraagd maar niet gekregen. Resultaat: ze heeft zich ziek gemeld. Hoe kan ik die persoon motiveren?"

 Lees verder...   Reageer

Zeven oorzaken waarom timemanagement vaak niet werkt

Door: John Vrakking

Voor cursussen timemanagement is nog altijd voldoende belangstelling. Dat is niet zo gek, want de economie trekt aan en de perceptie van werkdruk neemt toe. Daarom willen we liefst meer--doen-in-minder-tijd. Timemanagement lijkt een makkelijk te leren vaardigheid. ‘Lijkt’, want in de praktijk gaat het toch vaak fout.

 Lees verder...   2 reacties

Hij krijg ik een professional sociaal en communicatief?

Door: Asha Kalijan

"Ik erger me aan het gedrag van een medewerker. Hij is deskundig, maar de omgang met mij en anderen is a-communicatief en arrogant. Ik word er ongemakkelijk van. Een beetje sociaal en collegiaal gedrag mag ik toch wel verwachten. Collega’s lopen ook tegen zijn stroeve gedrag op. Binnenkort heb ik een voortgangsgesprek met hem en ik vraag me af hoe ik dit aan zal kaarten. Heb je tips?"

 Lees verder...   Reageer

De macht van de vraagsteller!

Door: Frank van Marwijk

Soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Een vraag kan tot doel hebben belangstelling te tonen of een middel zijn om het gesprek te sturen. U kunt ook een vraag stellen om de ander uit de tent te lokken, voor het blok te zetten of onderuit te halen. Frank van Marwijk leert u handig gebruik te maken van beleefdheidsvragen, retorische vragen, suggestieve vragen, manipulatieve vragen en vragen naar de bekende weg.

 Lees verder...   8 reacties

Hoe geef ik mensen de ruimte om zelfstandig te werken?

Door: Asha Kalijan

"Na een confrontatie met een medewerker ben ik na gaan denken over mijn managementvaardigheden. De kritiek is dat ik weinig ruimte geef voor eigen inbreng en dat ik dominant en niet vernieuwend ben. Het is lastig om toe te geven, maar misschien klopt dat. Ik weet dat mijn werkstijl efficiënt is en het resultaat is voldoende, maar niet indrukwekkend. Hoe pak ik het anders aan en geef ik ruimte voor zelfstandig werken?"

 Lees verder...   Reageer

Wat is er urgent en belangrijk in uw werk?

Door: Frank van Marwijk

Herkent u deze situatie? Uw agenda voor deze dag is gevuld met vandaag nog af te handelen zaken. Om te beginnen is er nog een en ander van gisteren blijven liggen dat nu directe aandacht vraagt. Verder liggen er een aantal deadlines in het verschiet. Als u uw e-mail opent, wordt uw waslijst met to-do dingen alleen nog maar uitgebreider.

 Lees verder...   Reageer

Mijn leidinggevende begrijpt mij vaak verkeerd. Hoe verander ik dat?

Door: Asha Kalijan

"Hoewel ik denk dat ik duidelijk ben, worden mijn woorden soms verkeerd uitgelegd door mijn leidinggevende. Hij is een dominante man, die vanuit zijn eigen stramien denkt. Dat is hoogst irritant, ook voor mijn team, want voor je het weet ontstaan er irritaties en misinterpretaties. Ik ben veel voorzichtiger met zeggen wat ik bedoel, maar de relatie loopt niet soepel.  Wat te doen?"

 Lees verder...   Reageer
 

Drie stappen om de belangrijkste stressbron te bevechten

Door: John Vrakking

Hoe zou het zijn wanneer we situaties neutraal tegemoet konden treden? Wanneer er geen overdreven negatieve gevoelswaarden verbonden zouden zijn aan, laten we eens zeggen, een sollicitatiegesprek, de tandarts of een tafelspeech?

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kan ik beter anticiperen op wat nodig is?

Door: Asha Kalijan

"De feedback die ik pas ontvangen heb, is mij wel bekend. Ik zou niet voldoende anticiperen op zaken en daardoor te laat reageren op wat nodig is. Hoewel ik denk dat het best goed gaat, moet ik hier iets mee. Ik werk gestaag, lever zaken op tijd af, maar ik zie wel dat er te weinig omgezet wordt als afdeling. Hoe verander ik mijn houding en gedrag hierin?"

 Lees verder...   Reageer

Een belangrijke les in mensenkennis

Door: Frank van Marwijk

Mensen niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De mensen waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan mensen die u incidenteel ontmoet. Hoeveel mensenkennis hebt u?

 Lees verder...   3 reacties

Hoe ga ik om met het grote ego van een medewerker?

Door: Asha Kalijan

"Als manager ben ik iemand die anderen graag helpt ontwikkelen. Coachend leidinggeven is wel mijn stijl. Maar één persoon maakt daar misbruik van. Zij stelt zich arrogant én ontwijkend op en doet zich vrij belangrijk voor. Daarnaast moet ik het initiatief nemen voor gesprekken en dan stelt ze zich op als een slachtoffer. Eigenlijk heb ik er genoeg van, want ik kan er niets meer mee. Wat raad jij me aan?"

 Lees verder...   3 reacties

Duizend-en-één leugens rond burn-out

Door: Pieter Frijters

Leugenaars met burn-out: Ooit was ik één van hen. Ik raakte compleet opgebrand. En ontdekte later één van de wortels van het kwaad: de duizend-en-één leugens die ik mezelf keer op keer vertelde. Dagelijks ontmoet ik mensen die nu hetzelfde doen als ik toen. Hier volgen herkenbare voorbeelden van hoe we onszelf leugentjes voorhouden die destructief blijken.

 Lees verder...   Reageer

Hoe kies ik tussen noodzaak en mogelijkheden

Door: Asha Kalijan

"Ik realiseer me dat ik een luxe probleem heb en toch worstel ik met de diverse externe mogelijkheden die ik zie. In mijn functie vervul ik plichtsmatig mijn taken en er doen zich ook wel enkele mogelijkheden voor, gedreven door de marktwerking. Echter die boeien me iets minder tegenwoordig, al geeft mijn baan mij de zekerheid die ik nodig heb. Hoe kom ik uit mijn keuze of dilemma?"

 Lees verder...   Reageer

Het opmerkelijke effect van niets doen

Door: Frank van Marwijk

Dit artikel gaat werkelijk over niets! Maar niets is meer dan u misschien denkt. Doet u wel eens niets? Soms zegt dat dan meer over u dan wanneer u wél iets doet. Niets doen kan eigenlijk helemaal niet, betoogt Frank van Marwijk. En als u toch niets doet, heeft dat opmerkelijk veel effect. Zorg dat u hierover niets mist!

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 22 23 24 25 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10