zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe genereer ik meer motivatie met beoordelingsgesprekken?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"We zijn een zelfstandige unit die de jaarlijkse beoordeling zelf bepaalt, maar wel conform bepaalde richtlijnen van het moederbedrijf.  Mijn medewerkers zijn jong en te typeren als professionals. De manier waarop wij  eerder beoordeelden, één keer per jaar, werkt niet, geeft geen motivatie en remt naar mijn mening juist de betrokkenheid af. Wat kan ik hieraan veranderen?"

Antwoord van Asha Kalijan
De vraag bevat twee aandachtspunten. De motivatie en frequentie in jullie beoordelingssysteem en de verhouding tussen het moeder- en het lokale bedrijf.
Beoordelen is al snel gekoppeld aan vaste regels en beloningssystemen en dat maakt het complex om motivatie te stimuleren. Zeker als de beoordeling, de beloning lager uitvalt dan verwacht was of als de norm, beloning al te voorstellen is. De ene persoon zal zich gemotiveerd voelen bij een matige beloning en harder gaan werken, de ander raakt gedemotiveerd. Het blijft maatwerk. Ook al speelt het Global-local aspect mee.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10