zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zo ontwikkelt u positieve opmerkzaamheid

Door: Frank van Marwijk , 28 februari 2023
Nationale Complimentendag, vandaag 1 maart, herinnert ons eraan dat het belangrijk is om opmerkzaam te blijven op wat we goed vinden aan anderen en dat ook te zeggen. U kunt de onderlinge waardering tussen medewerkers stimuleren of bijzondere aandacht geven aan wat zo gewoon lijkt.
 
  Lees verder...
 

Zo wordt u succesvol op elk gebied

Door: Frank van Marwijk , 26 december 2022
Is dit niet wat u altijd hebt gewild? Een bestseller schrijven, een flitsende presentatie houden, elke klant voor u weten te winnen, een muziekinstrument bespelen, meerdere talen spreken? En dat alles leert u door alleen maar dit artikel te lezen? Zeker! Dit alles heeft te maken met uw mindset.
  Lees verder...
 

Een nieuwe taal leren, maar dan anders

Door: Frank van Marwijk , 14 november 2022
Een andere taal leren. Het kan anders. Gemakkelijjker. Beter. Sneller. Frank van Marwijk stelt: stap af van het schoolsysteem en leer anders.
  Lees verder...
 

Wat motiveert beter, doelen stellen of routines aanleren?

Door: Frank van Marwijk , 02 oktober 2022
In het bedrijfsleven krijgt het opstellen van mission statements, het maken van plannen en het stellen van doelen veel aandacht. Vooral voor de onderlinge samenwerking is het essentieel dat iedereen weet waar we mee bezig zijn en wat we willen bereiken. Dat is een belangrijk uitgangspunt om effectief afspraken te kunnen maken.
  Lees verder...
 

Kloppen uw overtuigingen over de feiten?

Door: Frank van Marwijk , 29 augustus 2022
Het zou mooi zijn als je feiten, meningen en belangen altijd gemakkelijk uit elkaar zou kunnen houden, maar mensen geven vaak hun mening verpakt in de vorm van een feit, zoals: "De informatie die we hebben is niet betrouwbaar" of "We hebben er te weinig tijd voor". 
  Lees verder...
 

De waarheid over lichaamstaal

Door: Frank van Marwijk , 10 juli 2022
Lichaamstaal geeft ons veel informatie die niet wordt uitgesproken. Mimiek en intonatie geven ons inzicht in het gevoelsleven van anderen. Van hun lichaamshouding kun je afleiden hoe zelfverzekerd zij in het leven staan. Hun blikrichting verraadt hun belangstelling en de levendigheid van hun gebaren vertelt ons iets over hun enthousiasme. Action speaks louder than words! Zo is het toch?!
 
  Lees verder...
 

Breng uw spanningsniveau in kaart

Door: Frank van Marwijk , 29 mei 2022
In elk werk bestaat er een zeker spanningsniveau: de werkdruk. Hoe hoog die werkdruk is, kan verschillen per moment. Hoeveel spanning er wordt ervaren, heeft te maken met uiteenlopende factoren. Zo maakt het verschil welke functie en verantwoordelijkheden iemand heeft, hoeveel werk er verricht moet worden, wat de moeilijkheidsgraad daarvan is en hoeveel tijd daarvoor beschikbaar is.
  Lees verder...
 

Zes competenties bij veerkracht

Door: Frank van Marwijk , 02 mei 2022
Iedereen heeft wel eens te maken met tegenslagen op het werk en/of in het privéleven. Sommige tegenslagen zijn heftiger dan andere. De impact daarvan is dan ook verschillend.
  Lees verder...
 

Een gevoel voor humor, met de nadruk op gevoel

Door: Frank van Marwijk , 28 maart 2022
Aanstaande vrijdag is het 1 april. Dit is de dag waarop mensen elkaar traditioneel voor de gek houden: de 1aprilgrap. De vraag rijst óf en welke humor leuk, passend en gezond is in deze tijd. Spoiler alert: ontwikkel een gevoel voor humor met de nadruk op gevoel (voor de ander).
  Lees verder...
 

Waardeer en je krijgt meer - hoe werkt dat?

Door: Frank van Marwijk , 27 februari 2022
Op dinsdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag, een dag die inmiddels overigens ook een internationale versie kent: World Compliment Day.Een compliment is als een cadeautje. En net als bij een cadeautje voel je je vaak nog beter als je er een geeft, dan wanneer je er een krijgt.
  Lees verder...
 

Vijf uitgangspunten voor flexibele doelen

Door: Frank van Marwijk , 14 februari 2022
In een serie van eerdere artikelen, beschreef ik waarom het SMART-principe niet altijd even effectief is bij het stellen van doelen. Maar wat zijn dan wel goede uitgangspunten bij het stellen van doelen?, vraagt u zich misschien af.
  Lees verder...
 

Zijn uw doelen acceptabel?

Door: Frank van Marwijk , 16 januari 2022
Doelen worden vaak SMART geformuleerd. De A in dat acroniem staat voor Acceptabel en is daarmee een vreemde eend in de bijt.
  Lees verder...
 

Van goede voornemens tot blijvend resultaat

Door: Frank van Marwijk , 26 december 2021
We staan weer aan het begin van een nieuw jaar. En dit is de tijd dat we nadenken over goede voornemens. Als we daar nog in geloven tenminste, want uit onderzoek blijkt dat maar weinig mensen op lange termijn volhouden wat ze zich hebben voorgenomen. Waar komt dat door?
  Lees verder...
 

Bent u aan tijd gebonden?

Door: Frank van Marwijk , 28 november 2021
In veel organisaties staan SMART-doelstellingen centraal bij het maken en uitvoeren van plannen. Toch is dit uitgangspunt niet in elke situatie even effectief. In eerdere artikelen, schreef ik al waarom een doel niet altijd realistisch, specifiek en meetbaar hoeft te zijn. Deze keer stel ik enkele vraagtekens bij de effectiviteit van tijdgebondenheid.
  Lees verder...
 
1 2 3 4 5 30 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10