zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Vier tips om gekonkel op de werkvloer te voorkomen

H Oosterhof   |    |  5 december 2007
Reactie: - Pegels of regels?
- Trainen of wenen?
- Winnen of beginnen?

Weet u het nog? De teamorganisatie van het Nederlands voetbalelftal deed in 1974 de wereld versteld staan vanwege de synergie in flexibiliteit, efficiëntie, effectiviteit en creativiteit. Deze synergie won bijna de wereldbeker en dwong een diep respect af bij de ''concurrenten''.

SUNERGIE
In de huidige markten is het nodig om effectief en efficiënt mee te schakelen met de snel veranderende marktomstandigheden en klantenwensen. Synergie tussen de individuele bekwaamheden en mogelijkheden binnen uw bedrijf is van levensbelang. De linksback moet zijn positie houden en doen wat van hem verlangd wordt. Toch moet er voldoende ruimte overblijven om doelgerichte tegenaanvallen naar de markt en de concurrenten te realiseren.
De organisatie zal flexibel in moeten spelen op klantenwensen binnen het huishoudelijk reglement. Dit met handhaving van de vastgestelde speelstijl, omdat ondoordacht aanvallen een teken is van opportunisme, en onverantwoord verdedigen een teken is van naïviteit. De groei van de organisatie blijft een kwestie van de lange termijn, waarbij alle aandacht nodig is voor klanten, medewerkers en zakenpartners.

GROEPSEFFECTIVITEIT
Optimaal leiderschap is de chemie van visie en ambitie, waarbij positieve vonken moeten overspringen tussen de coach en zijn team. Het inzicht, de durf en de ervaring van de manager moet overslaan op de medewerkers, zodat de cirkel zich versterkt. Goed leiderschap moet worden gecreëerd en zorgvuldig worden ingestraald in de organisatie.
Groepseffectiviteit is een ideaal middel om goede besluiten te nemen en puzzels op te lossen. Daarnaast genereert dit veel meer kennis en ideeën dan in reguliere vergaderingen mogelijk is. Tevens verhoogd het de groepsdynamiek, de synergie, de werkenergie en het resultaat. Het is verbazingwekkend hoeveel data je in korte tijd uit een groep kunt halen, waardoor er veel betere besluiten worden genomen waarin iedereen zichzelf herkent, in probleemdefinities en oplossingen.

FLEXIBILITEIT
Uw organisatie zal flexibel in moeten kunnen spelen op uw klantenwensen binnen uw huishoudelijk reglement. Dit met handhaving van de vastgestelde speelstijl, omdat ondoordacht aanvallen een teken is van opportunisme en onverantwoord verdedigen een teken is van naïviteit. De groei van uw organisatie blijft een kwestie van de lange termijn, waarbij alle aandacht nodig is voor uw klanten, uw medewerkers en uw zakenpartners.

CREATIVITEIT
Optimaal leiderschap is chemie van visie en ambitie, waarbij positieve vonken moeten overspringen tussen de coach en zijn team. Het inzicht, de durf en de ervaring van de manager moet overslaan op de medewerkers, zodat de cirkel zich versterkt. Goed leiderschap moet worden gecreëerd en zorgvuldig worden ingestraald in de organisatie……………….

……..…..voor dit proces is ervaren transparante onafhankelijke analyse en begeleiding nodig.

P.s. Kent en beseft u de voordelen van zelfsturende teams?

Herman Oosterhof, FLEXBEMA.
 

Muziek stimuleert werknemer

P. Boer   |    |  5 december 2007
Reactie: Toont dit onderzoek ook aan het niveau van POP/Rock muziek ten opzichte van klassieke muziek? Klassieke muziek blijkt gelukkig muziek te zijn om naar te luisteren. POP/Rock zetten alleen een sfeertje waarbinnen het prettig werken is....

Persoonlijk gebruik ik vaak een koptelefoon tijdens geconcentreerd werken. Dit meer om in een kantoortuin jezelf te kunnen afsluiten. (en dan slechts een radiozender en géén klassiek, want daar moet je inderdaad naar luisteren, klassiek raakt je..!)
 

Krappe arbeidsmarkt leidt tot meer prestatieloon

Brutus   |    |  5 december 2007
Reactie: Geklets, ben zelf werkgever en ik weet niet waar ik het personeel vandaan moet halen.
Af en toe bekruipt me het angstzweet als ik zie hoeveel omzet ik moet laten lopen. En personeel moet ik echt een goed salaris en extra's bieden. Dus uit welke duim dit verhaal weer komt?!
 

Veroordelingsgesprek.

Albert   |    |  4 december 2007
Reactie: Beste Ingrid,

Hoor en wederhoor is in deze niet gehanteerd. Dit had tot uitdrukking moeten komen in tussentijdse functioneringsgesprekken. Daar was nooit enige aanleidng toe geweest. Dan mag je er vervoegelijk van uit gaan dat er niets aan de hand is. Vandaar ook dat er sprake is van een verrassingseffect, dit kan nooit de bedoelling zijn lijkt me.
De Ondernemingsraad was gewoon laks en had volgens de CAO reglementen, binnen acht weken onderzoek en advies naar de directie moeten uitbrengen dit is nooit gebeurd. De voorzitter van de OR was wel op de hoogte van haar schrijven.
Ik word moe van al die nieuwe bezems. Een beetje gezond verstand en respect voor elkaar doet wonderen.
 

Ik krijg stress van een te láge werkdruk. Wat te doen?

F Schophuizen   |    |  4 december 2007
Reactie: Werkdruk en werktijd staan los van elkaar. Iemand die 60 uur/week werkt kan net zo goed een te lage werkdruk hebben als iemand die 25 uur/week werkt.

Werkdruk is een gevoel, een perceptie van de werker. Een te lage werkdruk betekent voor mij dat er weinig intrinsieke motivatie is (ik voel geen passie, drijfveer of uitdaging), maar ook te weinig extrensieke motivatie (niemand die zegt dat het moet, niemand wordt er niet beter of slechter van). Maar je kunt ook niet wegblijven...
Dat geeft een gevoel van nutteloosheid en zinloosheid.

Ik vind de uitleg van Asha heel duidelijk: creer een context van uitdaging en voldoening. Het geeft aan dat je zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor de situatie. Verander jezelf of verander de situatie, zodat je die werkdruk wel weer ervaart. Of zodat je de lage werkdruk niet meer als storend ervaart.
 

Wel sex, weinig geflirt op de werkvloer

F Schophuizen   |    |  4 december 2007
Reactie: Welk onderzoek is dat?
 

Prinsjesdag: kort mobiliteitsnieuws

Martijn   |    |  4 december 2007
Reactie: De Lupo is niet meer nieuw verkrijgbaar. Er is nu (volgens Autoweek) geen enkele auto in Nederland met dieselmotor nieuw te koop met een uitstoot < 95 gram co2. Een dooie mus dus!
 

Tien zakelijke flirttips

mieke van houtert   |    |  4 december 2007
Reactie: Vreemdgangers vallen door de mand van Albert Hein

Albert Hein heeft niet goed nagedacht met haar actie om alle prepaidbellers een bon te sturen waarmee je een speculaasstaaf kunt ophalen. De huisadressen zijn hoogstwaarschijnlijk via de bonuskaarten achterhaald. ‘U staat in het boek van Sinterklaas. Dus dat wordt wat’, staat op de omslag van de folder waar de bon in zit. AH bedankt hiermee de prepaidbeller voor zijn klandizie.

Inderdaad Albert Hein: ‘dat wordt wat…’met Sinterklaasavond voor alle mensen die naast hun gewone abonnement een prepaidabonnement hebben genomen om in het geheim met hun geliefden te bellen. Geen rekeningen thuis, geen nummers die te controleren zijn, dachten zij. Dankzij AH weet de partner dus dat er sprake is van een tweede mobieltje en vallen vele “gelukkigen” door de mand.
Voor bijna 3 miljoen gehuwd en niet-gehuwd samenwonenden is het vreemdgaan van de partner een reden tot verbreking van de relatie. Dankbij AH zal het CBS de scheidingscijfers de komende tijd ingrijpend moeten aanpassen.
Geen actie die voor herhaling vatbaar is!

Mieke van Houtert, directeur Adviesbureau IDconsult.eu
 

Eindejaarsgesprek verhoogt motivatie, maar niet altijd in uw voordeel

H Smits   |    |  4 december 2007
Reactie: Heel herkenbaar dat onderzoek van IIP en ik vind dat een goede gesprekstechniek tot de basiskennis van een manager behoort (zie ook de tips van Herman).
Ik heb veel ervaring opgedaan met een systeem van drie gesprekken per jaar. In het kort:
Aan het begin van het jaar voer je het zogenaamde planningsgesprek. Direct leidinggevende en medewerker bereiden dit allebei goed voor. Doel is afspraken te maken, ambities en doelen te formuleren en de wederzijdse verwachtingen op elkaar af te stemmen. Uiteraard wordt er een goedgekeurd verslag van gemaakt.
Halverwege het jaar wordt het voortgangsgesprek gehouden. Hoe ver zijn we?Wat werkt er wel en wat niet? De ''klok wordt gelijk gezet'' en evt afspraken bijgesteld. Uiteraard ook hiervan weer een verslag.
Aan het eind van het jaar vindt het beoordelingsgesprek plaats. De leidinggevende beoordeelt de medewerker en desgewenst wordt alvast stof gegenereerd voor het kort daarop volgende planningsgesprek. Verslaglegging uiteraard weer verplicht.
Niets houdt de leidinggevende en medewerker tegen om ook in het geregeld te houden werkoverleg voornoemde zaken aan de orde te stellen. Het getuigt mi niet van goed management als de medewerker aan het eind van het jaar met nieuwe feiten wordt geconfronteerd die zijn of haar beoordeling negatief beinvloeden!
Dit systeem kost tijd maar levert ook heel veel op, zo is mijn ervaring, mits.... zie boven.
 

Tien zakelijke flirttips

Marij Bär   |    |  4 december 2007
Reactie: Met veel plezier gelezen, de tips vind ik leuk en luchtig, maar ik zie ook wel een addertje onder het gras. Dezelfde tips kun je namelijk ook gebruiken om anderen te manipuleren en nou doen we dat allemaal wel enigszins, maar sommigen mensen kunnen daarin aardig doorschieten. De grens tussen sociaal wenselijk- en ongewenst gedrag ligt niet voor iedereen op dezelfde plaats en dat zou weleens tot vervelende situaties kunnen leiden.
 

Wel sex, weinig geflirt op de werkvloer

Ronald   |    |  4 december 2007
Reactie: Wat ben ik dan hopeloos ouderwets ;)
 

Ik pak regelmatig een hotel om de file te vermijden

Jan P Flohil   |    |  4 december 2007
Reactie: De Trein kan vaak een plezierig uitkomst zijn,
als het dan wel tussen of in je planning past.
Werken in De Trein? Nou,nee: lekker ontspannen
een bakje koffie en m,n Krantje lezen,[heerlijk].Gemideld 3 dagen in de week in een stampende diesel met 3,5 ton Draaiorgel aan je kont, in je eentje kris kras door het land,is broodnood maar niet gezellig.
Nee,,Dan is tussendoor De Trein zo gek noch niet.en voor een ochtendhumeur heb ik geen tijd
 

Wel sex, weinig geflirt op de werkvloer

Devi S. Kencki   |    |  4 december 2007
Reactie: Alsjemenou...
 

Managers geloven in prestatiebeloning

JOHAN BOUTEN   |    |  4 december 2007
Reactie: Prestatiebeloning is vaker eenvoudiger dan men denkt. Als een medewerker, die geen verkoper is, een klant aanbrengt, een waardevolle suggestie brengt die winstverhogend of kostefficiënt is, dan kan het eenvoudige feit van dit te belonen op echte cijfers gebaseerd, voor een heel grote motivatie zorgen.
Verder lijkt het mij logisch en onontbeerlijk dat verkopers op commissie werken en dat loon naar werken hier geldt.Maar dat kan ook voor productiemedewerkers, technici en administratief personeel.
De kunst is dus eenvoudige maar ambituese doelstelling te geven en dit vanaf de in dienstreding ook te trainen en op te volgen.

Met vriendelijke groet,

johan Bouten
 
< vorige 1798 1799 1800 1801 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10