Reactie: Leer eens te genieten van het leven dan van je werk. Fluitende vogels op het dak en de lach van een kind zijn mooier dan zakelijk succes.
Zonder het een ook niet het ander maar geniet van de fase waarin je nu zit. Die is verdomde leerzaam, zoals achteraf altijd zal blijken.
Ooit werkweken van 80 tot 90 uur gedraaid, nu nog maar soms 25. Was aanpassen en gaat soms nog niet maar door andere initiatieven wel actief in andere zaken. Echte zaken, maar alleen als het mij uitkomt.
Reactie: Ben het volledig met de stelling eens. Zelf weet ik in een oogopslag of iemand geschikt is of niet. Die natte hand doet er niet toe. Veel mensen zijn zenuwachtig tijdens een sollicitatiegesprek maar het gaat met name om de houding en interactie tussen sollicitant en werkgever in het eerste contact.
Jeroen van den Bos
Infraselect B.V.
www.infraselect.nl
Reactie: EVALUATIEGESRPEK PER KWARTAAL, zonder wartaal.
Zit de juiste persoon wel op de juiste plek? Praat met elkaar en nooit over elkaar.
Niet vrijblijvend, maar transparant en effectief. Niet terughoudend, maar openlijk en creatief. Denk hierbij SAMEN eens aan de volgende punten:
1. Leg elk evaluatiegesprek gezamenlijk vast
2. Neem de tijd en bewaak de gespreksstructuur
3. Luister en kijk naar elkaar (oog- en oorcontact)
4. Spreek duidelijk en geef een mening helder weer
5. Beoordeel elkaar eerlijk, evenwichtig en rechtvaardig
6. Denk aan respect en persoonlijke waarden tegenover anderen
7. Toon begrip voor een ander en bespreek relevante voorbeelden
8. Bespreek in een “slecht nieuwsgesprek” de zaken direct en open
9. Bepaal (on)gewenste oplossingen en gedrag (geef alternatieven)
10. Wees attent op afweermechanismen, sublimeren en “faalbeaming”
11. Denk aan een goede voorbereiding (positief, kritisch, feitelijk en serieus).
CRUCIALE GESPREKKEN
Managers voeren soms cruciale gesprekken, waar een veelheid aan meningen naar boven komt en emoties soms de overhand krijgen. Managers vormen vaak de “buffer” tussen de werkvloer en de directie. Voor sommigen kan een gevoel van onveiligheid en onzekerheid ontstaan. Een enkele keer wordt de vechtersmentaliteit toegepast. Wat is wijsheid? Ter overdenking en voorbereiding:
1. Relativeer emoties
2. Definieer haalbare doelen
3. Probeer een win-win-situatie te creëren
4. Geef uw mening en baseer deze op feiten
5. Zeg, indien nodig, ‘sorry, dat had anders gekund’
6. Analyseer wat uzelf doet en definieer effectief gedrag
7. Creëer een hechte, onderlinge band en daarmee synergie
8. Maak uw standpunten helder (wat wilt u wel, en wat vooral niet)
9. Sta open voor de mening van medewerkers en besteed aandacht aan wat zij naar voren brengen (feest der herkenning).
Oefen, als u twijfelt, een eerste gesprek eerst met een onafhankelijke vertrouweling!
Reactie: Voor mij is de trein ook een goede optie. De auto als vanzelfsprekendheid te zien is misschien een beetje achterhaald aan het worden.
Bovendien in de trein kan ik nog werken ook en kom ik altijd fris en opgewekt aan.
Behalve bij een ochtendhumeur natuurlijk.
Reactie: Wat was nu laatst dat testje op tv? Vrouwen parkeren beter in met Mozart?
Ze gaven overigens wel aan dat ze de muziek nerveus en lelijk vonden.
Reactie: Hoe zit het toch met het feit, dat we graag inhoudelijk willen zijn? Dat we mensen eindelijk gaan selecteren op het kunnen en de kunde?
Kunnen we al die procedures gewoon aan de laars lappen en vervolgens een speeddate sessie opzetten, het maakt toch niet uit.
Reactie: Een stevige, kort en droog handdruk om een goede indruk te maken? Wat doe je als je last van natte handen hebt? Volgens mijn (behalve dat sommige altijd last van de natte landen hebben), komt er vaker voor dat sollicitanten tijdens het afwachten in de wachtkamer om voor het gesprek opgeroepen te worden last van een natte hand.
Reactie: Ook naar mijn ervaring verwachten managers teveel effect van trainingen en opleidingen.
Toch bieden die heel wat oefening en kennis, die medewerkers goed kunnen gebruiken. Als men teveel verwacht, is waarschijnlijk
- het 'probleem'niet goed gedefinieerd,
- weten managers en medewerkers niet dat kennis - als die niet in de praktijk gebracht kan worden - vervaagt, dus dat er verband moet zijn tussen het geleerde en wat de medewerker ook werkelijk in praktijk kan/mag brengen in zijn werk,
- is te weinig ingespeeld (voor of tijdens de training) op de motivatie van de medewerker om te leren
- enz.
Zéker als het gaat om de persoonlijke of gedragsontwikkeling van de medewerker is een bijzondere aanpak nodig. Een aanpak die het inzicht en bewustzijn van de medewerker bevordert als het gaat om het resultaat van zijn eigen handelen. En er moet aandacht besteed worden aan de eigen wil van de medewerker. Dat laatste aspect durven of kunnen veel trainers niet mee(te)nemen, en als ze daartoe niet zelf uitgerust zijn, is dat maar goed ook.
Een gespecialiseerd begeleidingsbureau zoals Dare2Solve biedt deze extra kracht wél - zie www.dare2solve.nl.