Reactie: Naar mijn mening zou ook de wijze waarop vergaderingen plaatsvinden eens onder de loep genomen mogen worden.
Ik ben werkzaam op een grote scholengemeenschap in Amsterdam en wij maken sinds kort gebruik van een audio- en videoconference systeem.
Dit bespaart ons veel reistijtijd (en kosten) en wij merken dat de vergaderingen een stuk korter duren zonder verlies van efficiency.
Reactie: Wat een heerlijk gevoel dat we 28% echte managers hebben, die niet voor de eigen rijkdom kiezen, maar met eer en geweten hun bedrijf managen.
Met al die andere heb ik geen medelijden, die compenseren het met hun topsalaris, daarmee kopen ze hun eigen principes weg.
En dan moet je ook niet zeuren!
Reactie: Ik ben werkzaam in de directie van een grote scholengemeenschap te Amsterdam.
Wij maken sinds kort gebruik van een audio en videoconferencingsysteem en besparen hiermee aanzienlijk in de reistijd (en de kosten die daar mee gepaard gaan).
Aanvankelijk was het even wennen maar tegenwoordig verlopen 70% van onze vergaderingen virtueel.
Een zeer efficiënt en effektief middel dat mijns inziens ook in het bedrijfsleven aanzienlijke voordelen kan opleveren.
Reactie: Opleidingen reiken kennis aan van buiten af om zeken UIT het hoofd te leren.
Maar, hoe kun je dit IN je hoofd leren?
Stel zelf vast of laat vast stellen wat je precies nodig hebt, dus hoe zit het van binnen, emotioneel en functioneel?
Het volgende gedicht, dat is gemaakt n.a.v. het boek van Johan Cruijff JE GAAT HET PAS ZIEN ALS JE HET DOORHEBT, is goed hulpmiddel om daarover eens te mediteren:
Speel de wedstrijd niet zelf,
mobiliseer de belangrijkste elf.
Koester talenten individueel,
en overzie het groter geheel.
Train het zien van extra mogelijkheden,
coach positief en laat kansen verbreden.
Stimuleer creatieve vermogens in ''a dream'',
coördineer de wedstrijd als ''winning team''.
Motiveer jouw mensen met juiste energie,
als teamspelers - boven en onder de knie.
Voor publiek attractief en vol van zinnen
met een gevoel van ''wij willen winnen''
Missie en visie: diep, lang en breed,
want ''als je blijft doen wat je deed,
dan krijg je altijd wat je kreeg'',
en blijft jullie scorebord leeg.
Blijf competent, integer en voorkom spijt,
wees een teamspeler en verander op tijd!
Reactie: Verkopen is een echt vak! Hierbij horen vaardigheden. Deze vaardigheden kun je zeker aanleren door het volgen van trainingen. Door deelnemers met elkaar in interactie te brengen ontstaat een uitwisseling van ervaringen. Alleen al die interactie is voor vele deelnemers een bron van nieuwe inspiratie. Trainingen hebben vaker een positief resultaat op de verkoopcijfers. Alleen is de duurzaamheid van de resultaatsverbetering niet altijd even groot. Juist daarom is het van belang een goed opleidingsprogramma op te zetten dat meer omvat dan trainingen. Het zou een vervelende, trieste zaak zijn wanneer we met elkaar gaan erkennen dat er niets meer te leren valt van elkaar of van een ander.
Psychologie staat als wetenschap nog in de kinderschoenen en kan niet eens tot volledige wetenschap worden gerekend. Verkopen is echter een eeuwen oud beroep waarover heel veel (echt heel veel)concreet en duidelijk leermateriaal bestaat, De praktijk.
Reactie: Ik ben sinds kort aangesteld als rechterhand van de eigenaar van het bedrijf waar ik voorheen werkte als manager van een van de verschillende kantoren. Een van de andere managers heeft moeite met mijn positie en weigert structureel mee te werken. Daarnaast is deze manager erg negatief tegenover zijn team, maar als je hem daarnaar vraagt wordt ook dit ontkent en worden de verhalen door hem verdraaid. Wij zijn momenteel bezig met een heleboel veranderingen ten behoeve van de kwaliteit. De manager kan dit duidelijk niet handelen. Hoe ik hem ook benader de uitkomst is eigenlijk altijd negatief. Hij is niet te stimuleren om positief mee te gaan met de lijn die het bedrijf nu heeft uitgezet. Hoe kan ik toch een positief gevoel creeeren bij deze manager zonder de doelen die wij gesteld hebben uit het oog te verliezen?
Reactie: Kantonees of Mandarijn ?
Wat ik ook een vreemde ontwikkeling vind :
steeds meer mensen willen via de beurs met aandelen geld verdienen. Ze verwachten daarbij onrealistische winsten die natuurlijk wel ergens vandaan moeten komen. En wat denk je waar de bedrijven die winst vandaan halen ? Ja natuurlijk : van henzelf als consument !
Overheden brengen gezamenlijk bezit naar de beurs want dat zou voordelig zijn. Ons bezit wordt ten gelde genaakt en daarvoor in de plaats mogen wij als burger hetzelfde nogeens betalen.
En dan gaat dat onder de noemer van marktwerking, haha wat een lachertje. De grote jongens gaan bij elkaar zitten, maken prijsafspraken en niemand kraait ernaar.
Leo, Leo, wat ben jij toch cynisch :)
O ja, on topic blijven : Het is mijn inziens dus een push/pull situatie door ons zelf getolereerd !
Reactie: Leuk artikel!
Ik herkende er ook meteen NLP-technieken in, zoals 'rapport maken' (door nabootsing).
De kritiek van Martha van de Pasch komt, denk ik, voort uit een misverstand. Namelijk alsof het hier zou gaan om sluw bedachte technieken of zelfs tactieken om mensen te manipuleren.
Het werkt echter andersom, ongeveer zoals Maslow te werk ging. Door goed te kijken naar mensen die (min of meer spontaan en/of door hun talent) heel goed en elegant communiceren, en dan heel precies de onderdelen van die communicatie te analyseren, is de wetenschap erachter gekomen wat nu precies de succesfactoren (of -onderdelen) zijn van een briljant (verkoop)gesprek. Die onderdelen kun je vervolgens oefenen.
Overigens zijn al die tips maar op één ding gericht: het zo snel mogelijk bereiken van authenticiteit in de communicatie. Is tevens de enige manier waarop het werkt!
Het is niet voor niets dat Amerika momenteel door China wordt gekocht. Dus leer maar snel Chinees. De westenwind van de aandeelhouders treft hen als een boemerang in de nek.
De werkende mens als kostenpost zien zorgt voor een slinkse manier van kijken, waardoor het echte zien niet wordt waargenomen. Daardoor voelt de werkende mens geen waardering meer.
Reactie: @Stef,
Ik zie wel dat je niks van hangjongeren weet, vorig jaar hebben een stel van die knullen hier zoveel respect getoond voor een van hun medehangers dat ze hem hebben vermoord.
Nee, ze hebben geen respect voor de mensen die hun op de waarden en normen van deze maatschappij willen wijzen. Dat komt omdat ze geen respect is bijgebracht. Wat wil je ook als de onderwijzers in de klas de eerste les al gaan zeggen dat ze ''gewoon Piet'' heten en ook met jij en jou mogen worden aangesproken.
De creativiteit van hangjongeren ben ik meer dan zat, nadat de eerder genoemde bende erg creatief voor enkele duizenden euro's schades hadden aangericht een een zwangere raskat hadden doodgemarteld.
Oh ja, ze mochten naar HALT, waar zo'n baardsandaal met een ruitjesbloes tegen hen zei dat ze héééeéél erg zielig waren en tegen ons wist te vertellen dat we ons niet zo druk moesten maken, gewoon baldadigheid toch?
We waren toch ook jong geweest.
Inderdaad en als wij vroeger iets uit hadden gevreten dan kon je op het politiebureau een pak slaag krijgen, wat thuis nog eens dunnetjes werd overgedaan en de dag erop ook nog een keer op school.
Ik vrees dat jij een van die mensen bent die nog steeds leven in de jaren '80 toen Nieuw Links met dit soort ingrepen de maatschappij begon te vernietigen
Reactie: Boeiend, maar naar mijn idee ontbreekt er een wezenlijk ding: luisteren. De vijf manieren zijn alle zeer zendergericht. Daarom nog een tip erbij: management by walking around. Reserveer minstens een dag per week ombij de medewerkers te horen wat zij ervan vinden. Meestal werken persoonlijke gesprekken stukken beter dan alleen maar de roeptoeter te hanteren.
Reactie: Dit lezend komen er herinneringen terug. Het bedrijf waar ik werkte werd overgenomen door een Amerikaan, beursgenoteerd.
Ook hier werd een nieuwe bezem geintroduceerd. Het hele bedrijf op een A4-tje en de mensen op de loonlijst werden gereduceerd tot een 'liability', een kostenpost. Het middenmanagement moest tijdens de beoordelingsrondes negatieve feiten registreren met als enig doel om mensen per direct te kunnen ontslaan. Mensen kregen nieuwe jobs niet voortbouwend op hun kennis. De knowhow moest opnieuw worden opgebouwd en in dezelfde periode kwam dan de beoordeling. En die ging van uitmuntend (in de voorgaande positie) naar onvoldoende of slecht (in de huidige positie).
Tja ja, die amerikanen, leuker kunnen we het niet maken, wel ....
Dit soort zaken is gewoongoed aan het worden in het westen, of heb ik het mis ?
Reactie: Waarom is het triest dat men zich druk maakt over uiterlijk vertoon? De manier waarop je je kleed toont fatsoen en respect naar je omgeving.
Het is natuurlijk ook onzin dat men of op uiterlijk vertoon let of op de kwaliteiten. Het gaat perfect samen namelijk. Fatsoenlijk overkomen is trouwens ook een kwaliteit!