zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om gekonkel op de werkvloer te voorkomen

5 december 2007 - Een werkvloer heeft vaak veel weg van een soap. Het is soms een wonder dat er nog gewerkt wordt. Wie met verve de slangenkuilen op de werkvloer weet te omzeilen, slaagt daar doorgaans het beste in. Daarom: vier tips om gedonder op de werkvloer te voorkomen. Van Zibb.

1. Roddel niet


Roddelen is dé manier om zelf onderwerp van geklets te worden. Niet voor niets luidt een Spaans spreekwoord: ‘Wie eens samen met u roddelt, zal ooit over u roddelen.’ Bewust of onbewust probeert de roddelaar namelijk u ofwel aan zijn kant te krijgen in de War on Office-terrorism óf hij zal u uitleveren aan De Vijand. Belangrijker: geroddel kan uw beoordelingsvermogen beïnvloeden. Zeker als u beslissingen moet nemen over degene over wie geroddeld wordt. U wilt in uw beslissing over het functioneren van uw medewerker immers niet diens slippertjes of (vreemde) seksuele voorkeuren mee laten wegen. Maar als u er van weet, gebeurt dat onbewust toch. En laten we eerlijk zijn; u wilt het allemaal niet weten.
Een tactische manier om niet in te gaan op geroddel is het onderwerp van het gesprek op degene te richten die de roddel start. Stel de roddelaar een vraag en hij zal de kans om eens lekker over zichzelf te kletsen niet aan zijn neus voorbij laten gaan.

2. Ga voor harmonie op de lange termijn in plaats van uw succes op korte termijn
Meningsverschil met een collega? Neem even afstand en bekijk de situatie eens van zijn kant. Het is verleidelijk om de discussie te richten op de persoon met wie u een geschil heeft, in plaats van op het onderwerp waar het over gaat. Vaak gaan discussies over persoonlijke verschillen in plaats van over ideeën. Probeer personen en hun ideeën van elkaar te scheiden. Meestal zijn verschillende oplossingen voor een probleem beide effectief, of verschillen ze nauwelijks in effectiviteit. Het is dan aan te raden om mee te gaan met de oplossing van de ander om de vrede op de werkvloer te bewaren.

3. Respecteer de expertise van uw collega
Mensen bewaken het terrein waar zij ‘over gaan’ vaak als leeuwen. Veel professionals beschouwen zichzelf als absolute experts en kunnen het niet waarderen dat anderen die expertise in twijfel trekken. Het is doorgaans beter om collega’s in die waan, of werkelijkheid, te laten.
Heeft u oprecht een suggestie die u écht niet kunt laten gaan? Lok uw gesprekspartner dan uit om te vertellen over zijn expertise en luister. Vaak komt de defensieve houding voort uit onzekerheid, uit het ervaren van een gebrek aan erkenning. Door te luisteren doorbreekt u die muur van wantrouwen. Het helpt daarbij als u zichzelf ook niet al te defensief opstelt rond uw eigen expertise.

4. Focus niet te veel op promotie
Eén van de belangrijkste redenen voor werknemers om te roddelen, of snel punten te willen scoren in discussies met collega’s, is de wens om hogerop te komen. Hiermee richten zij zich echter te veel op anderen en te weinig op zichzelf. Wie goed in zijn werk is en hart voor de zaak heeft, heeft steekspelletjes op de werkvloer niet nodig. Sterker nog; niet meedoen aan wedstrijdjes ver plassen toont juist kracht, moed en tact en daarmee leiderschapskwaliteiten. Wie op die manier zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, zal daarvan zeker de vruchten plukken.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laat roddels in uw voordeel werken
 Geslijm bij baas wekt grote ergernis
 Pesters willen aardig gevonden worden
 De functie van roddelen in organisaties
 Kantoorrat gaat zich richten op relaties
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
5-12-2007
 | 
08:34 uur
- Pegels of regels?
- Trainen of wenen?
- Winnen of beginnen?

Weet u het nog? De teamorganisatie van het Nederlands voetbalelftal deed in 1974 de wereld versteld staan vanwege de synergie in flexibiliteit, efficiëntie, effectiviteit en creativiteit. Deze synergie won bijna de wereldbeker en dwong een diep respect af bij de ''concurrenten''.

SUNERGIE
In de huidige markten is het nodig om effectief en efficiënt mee te schakelen met de snel veranderende marktomstandigheden en klantenwensen. Synergie tussen de individuele bekwaamheden en mogelijkheden binnen uw bedrijf is van levensbelang. De linksback moet zijn positie houden en doen wat van hem verlangd wordt. Toch moet er voldoende ruimte overblijven om doelgerichte tegenaanvallen naar de markt en de concurrenten te realiseren.
De organisatie zal flexibel in moeten spelen op klantenwensen binnen het huishoudelijk reglement. Dit met handhaving van de vastgestelde speelstijl, omdat ondoordacht aanvallen een teken is van opportunisme, en onverantwoord verdedigen een teken is van naïviteit. De groei van de organisatie blijft een kwestie van de lange termijn, waarbij alle aandacht nodig is voor klanten, medewerkers en zakenpartners.

GROEPSEFFECTIVITEIT
Optimaal leiderschap is de chemie van visie en ambitie, waarbij positieve vonken moeten overspringen tussen de coach en zijn team. Het inzicht, de durf en de ervaring van de manager moet overslaan op de medewerkers, zodat de cirkel zich versterkt. Goed leiderschap moet worden gecreëerd en zorgvuldig worden ingestraald in de organisatie.
Groepseffectiviteit is een ideaal middel om goede besluiten te nemen en puzzels op te lossen. Daarnaast genereert dit veel meer kennis en ideeën dan in reguliere vergaderingen mogelijk is. Tevens verhoogd het de groepsdynamiek, de synergie, de werkenergie en het resultaat. Het is verbazingwekkend hoeveel data je in korte tijd uit een groep kunt halen, waardoor er veel betere besluiten worden genomen waarin iedereen zichzelf herkent, in probleemdefinities en oplossingen.

FLEXIBILITEIT
Uw organisatie zal flexibel in moeten kunnen spelen op uw klantenwensen binnen uw huishoudelijk reglement. Dit met handhaving van de vastgestelde speelstijl, omdat ondoordacht aanvallen een teken is van opportunisme en onverantwoord verdedigen een teken is van naïviteit. De groei van uw organisatie blijft een kwestie van de lange termijn, waarbij alle aandacht nodig is voor uw klanten, uw medewerkers en uw zakenpartners.

CREATIVITEIT
Optimaal leiderschap is chemie van visie en ambitie, waarbij positieve vonken moeten overspringen tussen de coach en zijn team. Het inzicht, de durf en de ervaring van de manager moet overslaan op de medewerkers, zodat de cirkel zich versterkt. Goed leiderschap moet worden gecreëerd en zorgvuldig worden ingestraald in de organisatie……………….

……..…..voor dit proces is ervaren transparante onafhankelijke analyse en begeleiding nodig.

P.s. Kent en beseft u de voordelen van zelfsturende teams?

Herman Oosterhof, FLEXBEMA.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10