zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Prinsjesdag: autorijden fors duurder

 

18 september 2007 - Onder het motto dat milieuvervuilend gedrag zwaarder moet worden belast, heeft het kabinet vandaag zeer impopulaire plannen gepresenteerd. Het rijden in schone auto?s wordt gestimuleerd, maar daar tegenover staat dat ?vuile? auto?s verder worden belast.

Bij de aanschaf van een energiezuinige auto wordt de koper gecompenseerd met een vergoeding van € 1.400,-. Dit was € 1.000,-. De belasting op een dieselauto gaat van € 540,- naar € 1.640,-. Daarboven op wordt voor zeer onzuinige auto’s een CO2-toeslag ingevoerd. De belasting bij de aanschaf van een dieselauto gaat mede bovendien afhangen van de uitstoot van fijnstof. Een dieselauto die geen fijnstof uitstoot krijgt een korting van € 1000,-, maar voor auto´s die veel uitstoten geldt een toeslag die kan oplopen tot € 4.000,-. Eenmaal een schone auto in bezit, dan wordt de motorrijtuigenbelasting vanaf 1 februari verlaagd.



Bijtelling
De bijtelling voor de auto van de zaak gaat omlaag naar 14 procent bij zeer zuinige auto´s. Het gaat hierbij om auto’s die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoten (benzinemotor) en 95 gram per kilometer voor een dieselmotor. Voor elke andere lease auto gaat de bijtelling omhoog van 22 naar 25 procent. De grondslag voor bijtelling blijft ongewijzigd.

BPM-tarief
Per 1 januari 2008 zal het BPM-tarief worden verlaagd (is nu 45,2%). Voor benzineauto’s geldt een tarief van 42,3% van de catalogusprijs, verminderd met € 1.442,-. Voor dieselauto’s wordt dit tarief vermeerderd met € 307,-. De BPM op dieselauto’s die niet voorzien zijn van een roetfilter gaat volgend jaar omhoog en voor een dieselmotor die voorzien is van een roetfilter gaat de BPM omlaag. Dit zal worden verrekend via het bonus-malus systeem.

Hybride auto´s
De BPM-korting op hybride auto’s met energielabel A gaat volgend jaar eveneens omlaag met € 1.000,-. Voor hybride auto’s met energielabel B zal dit € 500,- bedragen.

Brandstof
De accijns op diesel gaat per 1 juli met 3 cent per liter omhoog en per 1 januari 2009 met 3 cent. De accijns op LPG stijgt met 1,5 cent per 1 juli en nog eens een cent per 1 januari 2009.

CO2-heffing
Om het verhaal helemaal compleet te maken komt er bovendien een extra heffing op onzuinige auto’s. Aan de basis hiervan ligt de uitstoot van CO2. De norm voor een benzineauto (of LPG-auto) bedraagt 240 gram per kilometer, die voor een dieselauto op 200 gram per kilometer. Voor iedere gram extra uitstoot boven de norm, wordt extra € 110,- BPM geheven. Vooral de grotere auto´s zullen hierdoor aanzienlijk veel duurder worden.



Samengevat:
- Compensatie voor milieuvriendelijke auto´s - Toeslag voor milieuonvriendelijke auto´s - Verlaging bijtelling voor zuinige auto´s (van 22% naar 14%) - Verhoging bijtelling (van 22% naar 25%) - Verlaging BPM-tarief (van 45,2% naar 42,3%) - Verlaging BPM-korting hybride-auto´s - Accijns-verhoging op diesel en LPG - CO2-heffing onzuinige auto´s

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   8 reacties

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Ronald  |   | 
18-09-2007
 | 
19:20 uur
Heeft er al iemand een Diesel gezien met minder dan 95 Gram CO2 uitstoot per kilometer ?
Dennis  |   | 
18-09-2007
 | 
20:52 uur
Ja, een lupo 3l TDi ,dacht iets van 82 gram per kilo meter dat hij uitstoot. En dat is goed nieuws want ik rij in een lupo 3l
TH van der Graaff  |   | 
19-09-2007
 | 
13:42 uur
Ik zit goed met een geleasde Toyata Prius als ik het goed begrijp ga ik met een uitstoot van gemiddeld 104 gram naar een velaging van 20% naar 14% +dat deze auto met een gem gebruik van 1 op 20 reeds superzuinig is
Nick  |   | 
20-09-2007
 | 
10:08 uur
Na een zwaar ongeluk met mijn motor (geen schuld) nam ik me voor om een alleen nog maar een grote en veilige auto te rijden. Maar goed ook 1 jaar later werd ik wederom fors aangereden, dankzij mijn grote Jeep heb ik het overleeft!
Frank  |   | 
25-10-2007
 | 
15:09 uur
Weet iemand hier of de wegenbelasting verlaging ook van toepassing is op 2de hands dieselautos die minder CO2 uitstoot hebben dan 100 gram? want mijn Lupo 3L is namelijk van 2000, maar dan nog is die halvering natuurlijk welkom!
Martijn  |   | 
4-12-2007
 | 
18:19 uur
De Lupo is niet meer nieuw verkrijgbaar. Er is nu (volgens Autoweek) geen enkele auto in Nederland met dieselmotor nieuw te koop met een uitstoot < 95 gram co2. Een dooie mus dus!
Henk  |   | 
19-12-2007
 | 
23:23 uur
Frank: Op de site van het ministerie van financien staat heel duidelijk dat de halvering van de MRB voor superzuininge auto's (VW Lupo 3L) ook voor tweede hands auto's geldt.

Ik rij VW Lupo 3L dus ik verwacht inderdaad een halvering van de MRB (motor rijtuigen belasting)

tekst:
Aan het begrip zuinig wordt in de MRB inhoud gegeven door voor zeer zuinige auto's, met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer voor dieselauto's of maximaal 110 gram per kilometer voor andere auto's, een halvering van het tarief in te voeren. Met deze maatregel wordt het houderschap van een zeer zuinige auto aantrekkelijker met als doel het bevorderen van de aankoop, ook tweedehands, van deze auto's. Om dit te bereiken is gekozen voor één grote prikkel die alleen geldt voor zeer zuinige auto's.

Zie verder: (Klik hier),belastingen/belastingplannen/belastingplan-2008-c-a-/belastingplan-2008/3--Milieudifferentiatie-schoon-en-zuinig.html
RL  |   | 
25-12-2007
 | 
10:43 uur
Wel jammer dat er een maatregel ingevoerd wordt, maar je niet te keuze hebt erop te reageren. Leasecontracten van 4 jaar/160.000km moet je eerst uitdienen... toch? Het lijkt mij zinvoller een schaalverdeling in te voeren in plaats van deze zwart-wit regel zonder keuzemogelijkheid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10