zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeel massaal op taalles

5 september 2005 - De vraag van werknemers naar een cursus Nederlands groeit explosief. Opvallend is dat met name autochtonen onzeker zijn over hun taalbeheersing. Bij het Instituut voor Talen (ITA) steeg het aantal inschrijvingen met 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij een ander instituut, Schouten en Nelissen, is de groei zelfs 40 tot 50 procent.

 Lees verder...   Reageer
 

Ziekmeldingen meestal door psychische druk

5 september 2005 - Ruim 70 procent van de ziekmeldingen in ons land heeft geen duidelijk lichamelijke oorzaak. De meeste werknemers die zich ziek melden klagen over een te hoge werkdruk, seksuele intimidatie en psychische aandoeningen. Dat meldt De Telegraaf maandag.

 Lees verder...   Reageer
 

Meer verzuim dan overwerk

5 september 2005 - Mensen zijn vaker afwezig op hun werk dan dat ze betaald overwerken. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. Uit onderzoek blijkt dat Nederland vorig jaar bijna vijf procent minder heeft gewerkt dan was afgesproken met de baas. Overwerk zorgde voor drie procent extra gewerkte uren. Per saldo is vorig jaar bijna twee procent minder gewerkt dan contractueel was vastgelegd.

 Lees verder...   Reageer
 

Vrouwvriendelijk beleid heeft geen invloed op vrouwen in de top

4 september 2005 - Vrouwvriendelijk overheidsbeleid betekent niet automatisch dat vrouwen vaker de top bereiken in het bedrijfsleven. Dat blijkt uit een vergelijking tussen de Verenigde Staten en Europa. In de VS is het beleid veel vrouwonvriendelijker dan in Europa.

 Lees verder...   Reageer
 

Verkeerde managementstijl kost veel topmanagers de kop

4 september 2005 - In de eerste helft van 2005 werd een aantal bestuursvoorzitters van multinationals aan de kant gezet, zoals Philip Purcell van Morgan Stanley, Carly Fiorina van Hewlett-Packard en Michael Eisner van Disney. De reden is zelden een verkeerde bedrijfsstrategie of slechte bedrijfsresultaten. Het is een verkeerde managementstijl die hen de kop kost.

 Lees verder...   Reageer
 

Een succesvol leider opvolgen is moeilijk

4 september 2005 - Het valt niet mee om een ceo op te volgen die zowel goede resultaten boekte als geliefd was bij zijn werknemers. De nieuwe ceo moet het opnemen tegen een bijna legendarisch charismatische, geestige, sterke, loyaliteit afdwingende voorganger. Om opgewassen te zijn tegen onvermijdelijke vergelijkingen, zou de nieuwe ceo zich moeten houden aan vijf stelregels.

 Lees verder...   Reageer
 

Anti-commerciële winkeldieven stelen uit overtuiging

28 augustus 2005 - Een beweging van winkeldieven die tegen de commercie zijn, verspreidt zich over Europa. De Yomango's jutten elkaar via internet op tot het doen van 'show-diefstallen'. Door te stelen 'bevrijdt' de Yomango-beweging producten uit winkels. Ze pleit hiermee voor een merkvrije samenleving. Yomango ontstond drie jaar geleden in Spanje.

 Lees verder...   Reageer
 

Doorbraak neuromarketing laat nog op zich wachten

28 augustus 2005 - Consumenten staan voortdurend bloot aan allerlei stimuli. Onze hersenen reageren daarop. Met neuromarketing zouden de effecten van marketinginstrumenten veel beter zijn te voorspellen. Maar neuromarketing is vooral veelbelovend, want concrete resultaten zijn er nog nauwelijks geboekt.

 Lees verder...   Reageer
 

Ondernemer worden? Begin een pannenkoekenhuis

28 augustus 2005 - Het beginnen van een pannenkoekenhuis of een lingeriewinkel biedt de meeste perspectieven. Met een discotheek of drogisterij dreigt daarentegen vooral een snel faillissement. Dit blijkt uit de studie Starterskansen van R. Blom van onderzoeksbureau Graydon. Daarin heeft hij de overlevingskansen voor beginnende ondernemers in 172 sectoren en branches beschreven.

 Lees verder...   Reageer
 

Verspild reclamegeld toch goed besteed

21 augustus 2005 - Verspilling geldt al sinds jaar en dag als iets wat vermeden moet worden. Maar is het wel zo erg? Onderzoek wijst uit dat verspilling van reclamegeld ook positieve effecten heeft. Net als in de natuur kun je met borstklopperij indruk maken. Daarover bericht het Journal of Advertising Research. Is dat even goed nieuws voor relamemakers!

 Lees verder...   Reageer
 

Intuďtie is normaal geworden in bedrijfsleven

21 augustus 2005 - Intuďtie is lange tijd taboe geweest in het bedrijfsleven. Het riekt immers naar 'zweverigheid' en 'mystiek', terwijl in het bedrijfsleven vaak rationele beslissingen moeten worden genomen. De laatste tijd wordt intuďtie echter steeds normaler. Het wordt tegenwoordig serieus genomen, zowel door het bedrijfsleven als door de wetenschap.

 Lees verder...   Reageer
 

Glazen plafond bestaat nog steeds

21 augustus 2005 - Twintig jaar na de introductie van de term 'glazen plafond' door de Wall Street Journal bestaat deze nog steeds voor vrouwen die de top in het bedrijfsleven willen bereiken. Een speciale commissie van de Amerikaanse regering, de Glass Ceiling Commission, becijferde dat in 2005 vrouwen 46,5 procent van de arbeidskrachten in de VS uitmaken, maar slechts 8 procent van de topposities bezetten.

 Lees verder...   Reageer
 

60 procent vindt baan van zijn dromen

13 augustus 2005 - Dierenarts, kapster, onderwijzer, politie- of brandweerman: zes van de tien Nederlanders slagen erin hun vroegste beroepswens werkelijkheid te laten worden. Vier van de vijf werkenden geven in een onderzoek van Randstad aan dat ze gelukkig of 'heel gelukkig' zijn in hun beroep. Slechts vier procent noemt zichzelf (heel) ongelukkig in zijn huidige beroep.

 Lees verder...   Reageer
 

Sterk merk motiveert werknemers

13 augustus 2005 - De prestaties van werknemers van een bedrijf met een sterk merk zijn beter dan van een bedrijf met een onbekend of zwak merk. In de eigen organisatie hebben zij meer vertrouwen dan gemiddeld. Dat blijkt uit Brits onderzoek van het marktonderzoeksbureau BRMB.

 Lees verder...   Reageer
 
< vorige 1312 1313 1314 1315 1508 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10