13 juli 2005 -
Werknemers kiezen steeds vaker voor een gezonde lunch. Inmiddels valt 23 procent van de lunches van het Nederlandse bedrijfsleven `gezond` te noemen, tegen 20 procent eind 2004. Dat blijkt uit onderzoek van market Response in opdracht van cateraar Albron onder 40.000 werknemers.
13 juli 2005 -
Kinderen van wie de ouders manager van beroep zijn, zien hun ouders over het algmeen als harde werkers die het erg druk hebben en werken om de kost te verdienen en leuke dingen te kunnen doen. Dat blijkt uit een onderzoek onderzoeksbureau Qrius onder 326 kinderen in de leeftijd 8 tot en met 16 jaar.
11 juli 2005 -
Het is niet altijd zo dat de beste mensen altijd komen bovendrijven. Althans, 68 procent van de werkzoekenden schat zijn eigen capaciteiten hoger in dan die van zijn huidige baas. Dat blijkt uit een onderzoek van werving- en selectiebureau voor sales en marketingpersoneel Cobben & Van Tulder.
11 juli 2005 -
In de traditionele marketingbenadering kijkt een organisatie naar haar klanten, haar wensen en behoeften. Vervolgens probeert ze, met hulp van de magische p's, iets te bieden om aan die wensen en behoeften tegemoet te komen. Maar die aanpak werkt vandaag de dag steeds minder.
11 juli 2005 -
Achtergrondmuziek wordt in winkels dikwijls opgezet om de consument op zijn gemak te stellen en om zodoende de aankopen te vergroten. Maar dat gebeurt maar nauwelijks. Mensen blijven door achtergrondmuziek wel langer in de winkel. En muzak, zoals winkelmuziek ook wel wordt genoemd, blijkt vooral een kalmerend effect te hebben.
10 juli 2005 -
Nederlandse werknemers zien prestatiebeloning niet zitten. Uit een onderzoek blijkt dat twee op de drie ondervraagden liever een vast salaris ontvangen dan een variabel loon. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research onder 440 werknemers van 18 jaar en ouder in opdracht van Uitzendconcern Randstad.
10 juli 2005 -
Luchtreclamebedrijf A S&S Airservices vliegt voor grote bedrijven als Casema en ABN Amro, maar ook voor kleinere opdrachtgevers als bakkerijen en parketzaken. De teksten bestaan meestal uit zwarte letters van spinnakerdoek op een net, die houtje-touwtje aan elkaar zijn vastgeknoopt. Een duurdere variant zijn de bedrukte full color-doeken, zoals de goudkleurige banier van de Gouden Gids met Katja Schuurman erop.
10 juli 2005 -
Het Rijk heeft veel van zijn populariteit als ideale werkgever verloren. De overheid duikelde in de ranglijst van favoriete werkgevers van plaats zes naar 23. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Intelligence Group. Het onderzoek onder bijna 7.000 personen bestreek de eerste vijf maanden van dit jaar.
7 juli 2005 -
Samen met Fortune heeft de Hay Group voor de achtste keer het jaarlijkse onderzoek gedaan naar welke de meest bewonderde bedrijven zijn. Aan de topmanagers van de 582 grootste bedrijven werd gevraagd andere bedrijven te rangschikken volgens een negental dimensies.
7 juli 2005 -
Vergelijkende reclame wil in Europa niet echt van de grond komen. Adverteerders komen liever niet te agressief over en houden zich er daarom verre van. Dat biedt kansen voor merken die wél het lef hebben zich tegen de concurrent af te zetten.
7 juli 2005 -
Allochtone werknemers zijn loyaler, positiever, meer tevreden en meer betrokken dan hun autochtone collega`s. Dat blijkt uit een recent onderzoek van arbeidspsychologe Wies Dinsbach van de Vrije Universiteit Amsterdam. Uit het onderzoek blijkt verder dat allochtonen beter op de hoogte zijn van de geschreven en ongeschreven regels van de organisatie.
4 juli 2005 -
In de deze week verschenen ranglijst van Europese MBA-programma's in het Duitse blad Karriere, staat RSM Erasmus University in de top 3. De business school van Erasmus Universiteit Rotterdam wordt alleen voorafgegaan door het Zwitserse IMD en het Franse Insead.
4 juli 2005 -
Leiders onderscheiden zich van anderen door twee eigenschappen: ze volgen hun hart en werken met hun ziel; ze doen wat ze moeten doen en nemen de situatie zoals die is. Echte leiders doen het natuurlijk, simpelweg omdat ze iets willen creeren en van betekenis willen zijn voor hun omgeving.
4 juli 2005 -
Werklozen krijgen meer mogelijkheden om met behoud van hun uitkering een eigen bedrijf te beginnen. Zo heeft staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven dat WW'ers in de opstartfase van hun bedrijf ook hun eerste orders in de wacht moeten kunnen slepen.