13 augustus 2005 -
De Belg Christian Dumolin blijkt Belgisch recordhouder bijbanen. Hij bezit 120 functies, waaronder bij de Nationale Bank en het Verbond van Belgische Ondernemingen. Dat blijkt uit het eerste overzicht van bijbanen van ruim zevenduizend Belgische politici en overheidsdienaren. De lijst is vrijdag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
6 augustus 2005 -
Coke snuiven op het werk, een denigrerende behandeling van vrouwen en gerotzooi met de boekhouding: directeur marketingcommunicatie van ING Bank Jurgen Spelbos flikt het en komt weg met een standje. Enkele collega's kaartten de zaak aan, maar ze trokken aan het kortste eind. De medewerkers zitten nu ziek thuis, zijn verzocht te vertrekken of zijn zelf opgestapt.
6 augustus 2005 -
Maar liefst driekwart van de managers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) is ook tijdens de vakantie bereikbaar. Zij lijken zich daarom nooit écht te kunnen ontspannen. Bij grotere ondernemingen en de overheid werkt de helft van de managers door.
6 augustus 2005 -
De aangescherpte regelgeving om fraude in grote bedrijven te voorkomen blijkt een gat in de markt voor consultants. Door de regeldruk en het toenemend aantal fraudezaken binnen bedrijven is een subeconomie van adviseurs ontstaan die leeft op de angst van bestuurders en bedrijven om de regels te overtreden.
31 juli 2005 -
Weinig vakgebieden binnen marketing zijn zo controversieel als neuromarketing. Er komen telkens nieuwe technieken bij, maar de resultaten vallen tot nu toe tegen. Zelfs het uiterst serieuze vakblad Nature Neuroscience wijdde er onlangs een artikel aan: neurotechnieken toegepast binnen marketing. De conclusie? Vernietigend.
31 juli 2005 -
Het aantal organisaties dat met competentiemanagement begint stabiliseert en het aantal dat afhaakt neemt toe. De sterke daling is vooral zichtbaar binnen overheidsorganisaties. Organisaties die wel doorgaan met competentiemanagement, focussen vooral op het breed verankeren ervan.
31 juli 2005 -
Fraude komt voor binnen vrijwel iedere organisatie. Dat stelt Gerd Hoffmann, directeur van Hoffmann Bedrijfsrecherche. Gemiddeld kost fraude zes procent van de bedrijfswinst. Fraudes leiden altijd tot onrust en schade en kunnen in sommige gevallen zelfs uitlopen op een faillissement.
24 juli 2005 -
Regelmatig contact met klanten via e-mail genereert merkloyaliteit. Dit blijkt uit een casestudie van een multinationale cosmeticaonderneming in Strategic Direction. De studie toont tevens aan dat het aanprijzen van een product (in dit geval een huidverzorgend middel) tot een verhoogd winkelbezoek leidt.
24 juli 2005 -
Veel marketeers doen nog steeds braaf aan segmentatie. Maar consumenten kiezen vanuit een veelheid van telkens wisselende identiteiten. De consument past niet langer in een hokje. Daarover bericht MIT Sloan Management Review.
24 juli 2005 -
Na de opmars van Polen vinden steeds meer Roemenen tijdelijk werk in Nederland. In het eerste halfjaar is het aantal werkvergunningen aan Roemenen met de helft toegenomen. In de topvijf van vergunningen zijn de inwoners van het Oost-Europese land twee plaatsen gestegen naar nummer drie, achter de Polen en de Chinezen.
17 juli 2005 -
Iedereen kent wel voorbeelden van charmante en gladde managers die geen geweten hebben en hun personeel naar eigen goeddunken manipuleren. Dergelijke bazen zijn psychopaten en ze kunnen een bedrijf veel schade berokkenen. Afkomstig uit de misdaadpsychologie, is het concept psychopathie ook een nuttig middel om managers te screenen.
17 juli 2005 -
Het aantal werknemers dat geconfronteerd wordt met seksuele intimidatie stijgt. In 2004 zegt 8,5 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen wel eens te maken hebben gehad met ongewenst seksueel gedrag van een collega. Werknemers met een flexibel contract hebben er vaker mee te maken dan mensen in vaste dienst.
17 juli 2005 -
De Rotterdamse economen P. Franses en A. de Groot vrezen dat de Nederlandse economie ook in het tweede kwartaal van dit jaar krimpt en daarmee in een recessie verkeert. Volgens hun berekeningen is het bruto binnenlands product (bbp), ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar maar liefst 1,5 procent kleiner geworden.
13 juli 2005 -
De hoop van de marketeer is gevestigd op interactieve marketing. Uit de Grote Marketingenquête 2005, uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing en WebAds, blijkt dat de integratie van internet en e-commerce dit jaar sterk aan belang heeft gewonnen. Lag het percentage vorig jaar nog op een historisch dieptepunt van 18 procent, nu is dat percentage weer gestegen naar 34 procent.