4 juli 2005 -
De vrees voor banenverlies in de industrielanden als gevolg van opkomende markten waaronder China en India, is misplaatst. Slechts een fractie van het verlies aan arbeidsplaatsen in het Westen is direct het gevolg van globalisering, de vrije stroom van handel en kapitaal over de grenzen heen.
4 juli 2005 -
Reclame voor vrouwen is een vak apart. Daarom krijgt het Vlaamse communicatiebureau Fe een researchafdeling die speciaal gericht is op vrouwenreclame. Fe kent alleen maar vrouwelijke medewerkers en werd vijf jaar geleden opgericht uit irritatie met het feit dat er in reclames te weinig rekening wordt gehouden met vrouwen.
29 juni 2005 -
'Hype van exhibitionisten' en 'nutteloze chatsessies met roddeltantes'. Nederlandse marketeers hebben weinig verwachtingen van weblogs voor hun bedrijven. De meesten doen er ook niks aan. Wel denken de marketeers dat weblogs de transparantie verhogen, waardoor ondernemingen gedwongen worden zorgvuldiger te communiceren.
29 juni 2005 -
Een zakenman eist ruim 170.000 euro van de exclusieve Italiaanse autobouwer Ferrari. De 60-jarige Duitser kocht een tijdje geleden een sportwagen van het merk, maar volgens hem haalt de bloedsnelle auto niet de topsnelheid die Ferrari claimt.
29 juni 2005 -
Het aantal mensen in ons land dat zijn geld verdient met creatief werk, neemt snel toe. Creatievelingen worden zo steeds belangrijker voor onze economie. Het aantal banen in de kunst groeide in de periode van 1996 tot 2004 met 27 procent. Maar de kunstenaars moeten veel ondernemender worden.
28 juni 2005 -
Nederlandse werkgevers vinden het niet prettig om een verzuimgesprek te voeren met een ziek personeelslid. Arbodienst Commit ondervroeg ruim vijftig werkgevers naar hun ervaringen met zieke medewerkers. Ruim eenderde van de ondervraagden gaf aan veel moeite te hebben om ziek personeel op de juiste wijze te benaderen.
28 juni 2005 -
Investeerder Marcel Boekhoorn heeft met de verkoop van Telfort zijn vermogen in minder dan een jaar tijd meer dan verdubbeld. De 45-jarige Boekhoorn kocht in de herfst van 2004 iets meer dan de helft van de aandelen Telfort, het overnamebedrag bleef onbekend. Vandaag kocht KPN branchegenoot Telfort voor bijna 1 miljard euro.
28 juni 2005 -
Werknemers die geregeld van baan veranderen, zijn meestal gelukkiger dan die honkvast in hun functie zitten. De werkdruk wordt door de eerste groep als minder hoog ervaren en burnoutklachten nemen af. Tegelijk voelt men zich meer gewaardeerd en nemen de loopbaanperspectieven toe.
27 juni 2005 -
Bedrijven hebben steeds meer moeite om consumenten te vinden. Dit stelt Experian, dat de Trendmonitor in het leven heeft geroepen, uitgevoerd door Trendbox. Experian stelt dat consumenten steeds vaker niet meer in het telefoonboek staan, verhuisberichten niet meer doorgeven en zich in toenemende mate laten uitschrijven bij marketingbestanden.
27 juni 2005 -
Ouderen zijn flexibel, gemotiveerd en voordeliger als werknemer. Steeds meer werkgevers nemen gepensioneerden in dienst. Van elke vier vroeggepensioneerden heeft er één weer een baan. Het aantal gepensioneerden is tussen 1999 en 2002 gestegen van 43.000 naar 71.000 mensen.
27 juni 2005 -
Opdrachtgevers kijken vooral naar de kennis en kunde als ze een interimmanager willen inhuren. Het uurtarief van de als 'dure jongens' bekend staande projectspecialisten is voor de inhurende bedrijven van ondergeschikt belang.Het gemiddelde dagtarief van interimmanagers ligt tussen 800 en 1.500 euro.
26 juni 2005 -
Size does matter. Jazeker, lange mannen hebben meer succes dan kleine mannen. Lange mannen maken meer kans op een succesvolle carrière dan hun kleinere collega. Dat blijkt althans uit Brits onderzoek van afgelopen week. Zo krijgen mannen die langer zijn dan 1,83 meter vaker meer eigen verantwoordelijkheid toebedeeld in hun werk dan kleinere werknemers, ook al hebben die dezelfde opleiding gedaan.
26 juni 2005 -
De voorkeurspositie van een merk kan worden verhoogd door een combinatie van televisie en internet in te zetten. Dat kan worden geconcludeerd uit een onderzoek van Share of Mind en Blauw Research, uitgevoerd in opdracht van Amicon Zorgverzekeraar, Tiscali en Planet Internet.
23 juni 2005 -
Managers die hun baan kwijtraken, hebben tegenwoordig vaak veel moeite om opnieuw aan de bak te komen. Dat geldt met name voor diegenen die er een lang dienstverband op hebben zitten en dus al in geen jaren meer een sollicitatieprocedure hebben doorlopen.