zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Anti-commerciële winkeldieven stelen uit overtuiging

28 augustus 2005 - Een beweging van winkeldieven die tegen de commercie zijn, verspreidt zich over Europa. De Yomango's jutten elkaar via internet op tot het doen van 'show-diefstallen'. Door te stelen 'bevrijdt' de Yomango-beweging producten uit winkels. Ze pleit hiermee voor een merkvrije samenleving. Yomango ontstond drie jaar geleden in Spanje.

Ludiek


De groep legde zich erop toe zo ludiek mogelijke diefstalacties op te zetten. Zo stalen ze stapels kleding bij de ene winkel om ze bij een andere kledingzaak weer in te leveren. Yomango publiceerde zelf filmpjes van zulke acties op internet. Dit inspireerde anderen tot het opzetten van Yomango-bewegingen in Argentinië, Chili, Mexico en Duitsland.

Ongehoorzaamheid
Yomango zegt winkeldiefstal te promoten als een vorm van ongehoorzaamheid. Producten kopen is volgens de beweging gestoeld op gehoorzaamheid en 'wij gaan tot het uiterste om vrije goederen te verspreiden', aldus een manifest van Yomango. In Duitsland is de politie op dit moment actief bezig om de Yomango-beweging de kop in te drukken.


Bron: Zibb.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10