zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Doorbraak neuromarketing laat nog op zich wachten

28 augustus 2005 - Consumenten staan voortdurend bloot aan allerlei stimuli. Onze hersenen reageren daarop. Met neuromarketing zouden de effecten van marketinginstrumenten veel beter zijn te voorspellen. Maar neuromarketing is vooral veelbelovend, want concrete resultaten zijn er nog nauwelijks geboekt.

Tongbrekende namen


Het begon allemaal in de jaren twintig van de vorige eeuw, toen wetenschappers het EEG ontwikkelden. Daarna kwamen er allerlei andere neurotechnieken, met tongbrekende benamingen. Zoals Functional Magnetic Resolution Imaging. Maar over de effectiviteit van neuromarketing is al jaren veel discussie. Er komen ondertussen steeds meer technieken waarmee de hersenactiviteit van consumenten gemeten kan worden onder invloed van producten of advertenties.

Cola
Bekend is het voorbeeld van het neuro-onderzoek naar het vermeende smaakverschil tussen Pepsi en Coke. Onderzoekers kwamen er met behulp van een magnetische resonantie-techniek (FMRI) achter dat Coca-Cola een specifiek gebied in de hersenen activeert, dat het zelfbeeld van mensen bepaalt. Het merk Coca-Cola zou zorgen voor de aanmaak van positieve associaties en gevoelens van zelfwaarde. Als het merk bij de proefpersonen niet bekend was, nam de waardering voor Coca-Cola af en voor Pepsi toe.

Geduld
Andere bedrijven die zich wel eens aan neuromarketing hebben gewaagd zijn Motorola, Delta Airlines, General Motors, Procter & Gamble en Hallmark. Hersenactiviteiten en –reacties worden steeds beter gemeten, maar geven nog lang niet altijd inzicht in het waarom. Neurotechnieken worden, als concrete toepassing binnen marketing, een grote toekomst voorspeld, maar geduld is wel vereist.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10