zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verspild reclamegeld toch goed besteed

21 augustus 2005 - Verspilling geldt al sinds jaar en dag als iets wat vermeden moet worden. Maar is het wel zo erg? Onderzoek wijst uit dat verspilling van reclamegeld ook positieve effecten heeft. Net als in de natuur kun je met borstklopperij indruk maken. Daarover bericht het Journal of Advertising Research. Is dat even goed nieuws voor relamemakers!

Over de balk


Ruim een kwart van het marketingbudget bereikt de doelgroep niet en is 'dus' weggegooid geld, zo blijkt uit een onderzoek van de Marketing Leadership Council uit 2001. De vraag is echter of dat wel zo erg is. Merken die reclamegeld 'over de balk' gooien, maken meer indruk op de consument dan merken die het zuinig aan doen. De consument gelooft dat een merk dat het zich kan permitteren om meer reclame te maken dan de rest, ook groter en sterker is.

Pauw
Het principe is bekend uit de biologie. Zo heeft het gewei van een hert op het eerste gezicht weinig nut en is ook de staart van de pauw betrekkelijk overbodig. Toch hebben deze attributen wel degelijk een functie: ze zijn bedoeld om andere dieren de loef af te steken en indruk te maken. In de reclame gaat het zelfde principe op. Vooral merken die in felle strijd met de concurrentie zijn, zoals Coca Cola en Pepsi, kunnen er baat bij hebben als ze 'teveel' reclame maken. Natuurlijk is het geen vrijbrief om er maar op los te adverteren. Maar het laat wel zien dat het geen kwaad kan om af en toe wat reclamegeld te verspillen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10