zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatieoverload werknemers valt mee

6 februari 2006 - De hoeveelheid beschikbare informatie, die medewerkers te verwerken krijgen, is de laatste jaren sterk toegenomen. Door internet en email is het aantal informatiebronnen explosief gegroeid en zowel de verspreidingsfrequentie als de verspreidingssnelheid zijn toegenomen. Toch weten medewerkers hier goed mee om te gaan.

 Lees verder...   Reageer
 

Hard werkende managers hebben geen stress

5 februari 2006 - Britse managers maken, vergeleken met hun Europese collega's, de langste werkdagen. Maar dat doen ze allerminst met tegenzin. Sterker nog: hard werkende Britse managers hebben veel plezier in het werk, hebben nauwelijks stress en zijn tevreden over de balans werk/privé.

 Lees verder...   Reageer
 

Ruimere werktijden in nieuwe arbeidstijdenwet

5 februari 2006 - Een werknemer moet volgens het kabinet straks diensten kunnen draaien van twaalf uur lang, tegen maximaal tien uur nu. Het gemiddelde aantal uren dat een werknemer per week mag werken, wordt ook ruimer in de nieuwe Arbeidstijdenwet. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten op advies van minister De Geus van Sociale Zaken.

 Lees verder...   2 reacties
 

Recordaantal faillissementen

5 februari 2006 - Het afgelopen jaar zijn ruim tienduizend faillissementen uitgesproken. Dat is het hoogste aantal ooit. Het betekent een stijging van 8 procent ten opzichte van vorig jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

 Lees verder...   Reageer
 

Multinationals laten communiceren aan lokale managers over

2 februari 2006 - Bedrijven die internationaal werken, doen het naar eigen zeggen niet zo goed als het op communiceren met hun werknemers en business units aan komt. Dat blijkt uit onderzoek door HR-adviesbureau Watson Wyatt Worldwide. Van de bedrijven die personeel over de hele wereld hebben werken, zegt maar de helft dat de communicatie met de medewerkers effectief is.

 Lees verder...   Reageer
 

Zakenmensen zware gebruikers van hotspots

2 februari 2006 - Iets minder dan de helft van alle zakenmensen maakt gebruik van hotspots, openbare plekken waar snelle, draadloze internettoegang wordt aangeboden. Een kwart van de gebruikers logt zelfs één of meerdere keren per week in. Dat blijkt uit een onderzoek van In-Stat, dat online gehouden werd onder 579 'business professionals'.

 Lees verder...   Reageer
 

Swansons 25 ongeschreven managementwetten

2 februari 2006 - William Swanson is ongevraagd een wereldbekend managementgoeroe geworden. Hij is CEO van Raytheon, een Amerikaans bedrijf dat actief is in de militaire en luchtvaartindustrie. Een door hem uit de losse pols gemaakte powerpointpresentatie is in een mum van tijd de wereld rondgegaan. Swanson bedacht 25 managementwetten.

 Lees verder...   Reageer
 

Effectiviteit bonussystemen nauwelijks gemeten

1 februari 2006 - Het effect van bonussen wordt niet of nauwelijks gemeten. HR-directeuren en -managers hebben geen idee of de in hun organisaties uitgedeelde bonussen terecht zijn toegekend en of er een motiverende werking vanuit gaat. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse adviesfirma Innecto People Consulting.

 Lees verder...   Reageer
 

Managers tevreden over consultants

1 februari 2006 - Britse managers zijn erg tevreden over het werk van management consultants. Maar liefst 98 procent van de opdrachtgevers in de publieke en private sector zegt 'volledig tevreden' of 'deels tevreden' te zijn over hun adviseurs. Dat blijkt uit onderzoek van de Management Consultancies Assosiation (MCA).

 Lees verder...   1 reactie
 

Minder werklozen en arbeidsongeschikten verwacht

1 februari 2006 - Het aantal WW-uitkeringen neemt in 2006 af tot 280.000. Dit is een daling van 34.000 ten opzichte van eind 2005. Ook het aantal arbeidsongeschiktheidsuitkeringen neemt verder af. Eind 2006 verstrekt UWV naar verwachting 851.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, tegenover 891.000 eind 2005.

 Lees verder...   Reageer
 

Kleine bedrijven betalen relatief steeds meer belasting

31 januari 2006 - Kleine bedrijven betalen relatief meer belasting dan grote. Het onderlinge verschil is de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld. De lastendruk voor kleine bedrijven is tussen 2000 en 2004 weliswaar 1 procent gedaald, maar voor grote bedrijven maar liefst 5 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het EIM in opdracht van MKB-Nederland.

 Lees verder...   Reageer
 

Veranderingen bij overheid stranden op starre managers

31 januari 2006 - Overheden, nutsbedrijven en grote onderzoeks- en onderwijsinstellingen blijken slecht in staat om veranderingen door te voeren. Dit in tegenstelling tot kleine kennisintensieve bedrijven en industriële en voedselproducerende bedrijven. De hiërarchische structuur en starre managers in overheidsorganisaties blijken struikelblokken te zijn.

 Lees verder...   Reageer
 

Consument denkt op internet voordeliger af te zijn

31 januari 2006 - Consumenten die via internet boeken bestellen, denken dat ze goedkoper af zijn dan in een gewone boekhandel. Dit terwijl in Nederland een wettelijk opgelegde vaste boekenprijs geldt, waarvan niet mag worden afgeweken. Dat is één van de bevindingen van onderzoek van bedrijfseconoom Thijs Broekhuizen, waarop hij op 9 februari promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 Lees verder...   Reageer
 

'Managers maken opleidingsbudget op'

30 januari 2006 - Het grootste deel van het opleidingsbudget van bedrijven gaat op aan opleidingen en trainingen voor het management. De overige werknemers moeten vechten om de kruimels die vervolgens overblijven. Dat is tenminste de tussentijdse indruk van de deelnemers aan een nog lopend onderzoek van de Britse tak van het trainingsbureau Cegos.

 Lees verder...   Reageer
 
< vorige 1289 1290 1291 1292 1508 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10