zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatieoverload werknemers valt mee

6 februari 2006 - De hoeveelheid beschikbare informatie, die medewerkers te verwerken krijgen, is de laatste jaren sterk toegenomen. Door internet en email is het aantal informatiebronnen explosief gegroeid en zowel de verspreidingsfrequentie als de verspreidingssnelheid zijn toegenomen. Toch weten medewerkers hier goed mee om te gaan.

Dat blijkt uit het onderzoek Organizational members within the information society: Coping with information overload waarop Suzanne de Bakker 17 februari promoveert aan de Universiteit van Amterdam.



Copingsmechanismen
Hoewel het logisch is te veronderstellen dat medewerkers steeds meer druk ondervinden om het toegenomen informatieaanbod te verwerken, blijkt dit in de praktijk reuze mee te vallen. Van een 'informatieoverload' is geen sprake. Volgens ontwikkelen medewerkers vermijdingstechnieken -copingsmechanismen genaamd- om met alle binnenkomende informatie om te gaan. Ze lezen informatie bijvoorbeeld gedeeltelijk in plaats van helemaal of met minder aandacht.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10