zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Tien basisprincipes voor geloofwaardigheid

Door: Frank van Marwijk , 20 oktober 2013
Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten, zo betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk , 30 september 2013
Hoe kan het dat mensen die elkaars taal niet spreken elkaar soms zo goed begrijpen. En evenzeer: hoe kan het dat mensen die elkaars taal wel spreken elkaar niet begrijpen? Dat vroeg lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk zich ook af. Oftewel: hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?
  Lees verder...
 

Bent u bekend hier?

Door: Frank van Marwijk , 15 september 2013
Lichaamstaal speelt een belangrijke rol in een gesprek. Vooral als de de gesprekspartners elkaar nog niet zo goed kennen, zoals bij een sollicitatiegesprek. Kent u elkaar wel goed, zoals in een beoordelingsgesprek, dan moet de rol van lichaamstaal vooral niet overschat worden, aldus Frank van Marwijk in een splinternieuw artikel.
  Lees verder...
 

Twaalf manieren om de communicatie te vervormen

Door: Frank van Marwijk , 25 augustus 2013
Op sommige communicatie zit u soms helemaal niet te wachten. Bijvoorbeeld onbeduidende e-mails van uw medewerker of feedback van een collega. U kunt dan de confrontatie aangaan. Maar meestal gebeurt dat niet. Het vervormen van de communicatie biedt dan uitkomst. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen. En waarop anderen dat bij u doen.
  Lees verder...
 

De betekenis van lachen op het werk

Door: Frank van Marwijk , 28 juli 2013
Managers en medewerkers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En wat kunt u er mee als manager?
  Lees verder...
 

De zin en onzin van open gebaren

Door: Frank van Marwijk , 23 juni 2013
In veel opleidingen voor managers en verkopers wordt uitgelegd hoe ze tijdens hun presentaties optimaal gebruik kunnen maken van gebaren. Er wordt vooral verondersteld dat het goed is om veel met open handen te praten. Ook zou het goed zijn om zoveel mogelijk met uw handen te praten om levendig over te komen. En hoewel gebaren inderdaad behulpzaam kunnen zijn tijdens uw contacten, dient u ze voorzichtig en doordacht te gebruiken.
  Lees verder...
 

Gebruik stijgende lijnen in uw communicatie

Door: Frank van Marwijk , 16 juni 2013
Stijgende lijnen betekenen voorspoed. Als uw statistieken een stijgende lijn laten zien, weet u dat het goed gaat met uw bedrijf. Maar het zien van opgaande lijnen alleen al zorgt voor een betere stemming en aangepast gedrag. Zelfs files blijken korter te worden als de pijlen op de verkeersborden omhoog wijzen. Van deze kennis kunt u ook nuttig gebruik maken in uw werk. Door stijgende lijnen te tonen, legt u het accent op succes en optimisme.
  Lees verder...
 

Stoppen met somberen

Door: Frank van Marwijk , 26 mei 2013
Komen we uit de crisis met positief denken? Frank van Marwijjk denkt dat het kan werken en roept u op om met hem mee te doen. Negeer het mopperen en klagen van anderen. Durf te investeren en ga ervan uit dat anderen dat ook zullen doen. In het begin zullen anderen misschien verbaasd zijn over uw optimisme en vertrouwen. Maar u zult merken dat deze houding enorm besmettelijk is.
  Lees verder...
 

Door welke overtuigingen laat u zich beïnvloeden?

Door: Frank van Marwijk , 12 mei 2013
Hoe u zich in uw werk presenteert, is een afspiegeling van waar u in gelooft en wat u belangrijk vindt. Wat neemt u voor waar aan? Hoe ziet u zichzelf in uw werk en hoe kijkt u naar anderen? Waar staat u eigenlijk voor? Ontdek op welke manier uw overtuigingen en die van anderen de werkelijkheid bepalen.
  Lees verder...
 

Hoe motiveert u uw medewerkers?

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2013
In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?
  Lees verder...
 

Communiceert u vooral verbaal of non-verbaal?

Door: Frank van Marwijk , 28 april 2013
Waar moet u uw aandacht op richten als u een sollicitatie, een verkoopgesprek of een toespraak voorbereidt? Is het genoeg als u precies weet wat u zult vertellen? En is lichaamstaal trainen om een goede spreker te worden een heilloze weg zoals sommigen beweren? Is het belang van lichaamstaal een mythe die alleen gestoeld is op oude theorieën?
  Lees verder...
 

Wanneer stopt uw persoonlijke ontwikkeling?

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2013
Oudere medewerkers draaien veelal op ervaring en routine. Zij gaan er vanuit dat de effectiviteit van hun werkwijze zich in de tijd wel bewezen heeft. Sommige van hen menen dat zij zich daarom helemaal niet meer hoeven te ontwikkelen. Staat u nog midden in het werk of bent u inmiddels (mentaal) al aan het afbouwen?
  Lees verder...
 

Beschouw een klacht als een gratis advies

Door: Frank van Marwijk , 01 april 2013
Er is slechts één ding erger dan een klacht krijgen: géén klachten krijgen. Dat stelt Frank van Marwijk. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is geheel ten onrechte.
  Lees verder...
 

Uw grenzen voorbij

Door: Frank van Marwijk , 10 maart 2013
In het dagelijkse leven en op uw werk komt u situaties tegen waarbij u binnen een bepaald patroon blijft hangen omdat u dat altijd zo doet of omdat er een zekere norm is ontstaan. Soms is het goed om dat patroon te doorbreken. U komt dan tot betere prestaties, zo betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 
< vorige 8 9 10 11 26 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (2) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
Vier best practices voor een transformatie van finance
VCP: ontzie expats bij omstreden belastingmaatregel
meer top 10
vacatures
meer vacatures