zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Onrealistische doelen brengen u verder

Door: Frank van Marwijk
 
Zal de mens ooit op een andere planeet kunnen wonen? Er zijn nu al behoorlijk uitgewerkte plannen om mensen naar Mars te brengen. Dat lijkt misschien onrealistisch. Maar dat dachten we ook voordat de eerste man op de maan liep. Bij elke opzienbarende uitvinding in de geschiedenis waren er mensen die riepen dat het niet mogelijk was: het doel was onrealistisch! Toch bleven anderen dromen en pogingen ondernemen. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Voordat het de gebroeders Wright lukte om een vliegtuig in de lucht te houden, zijn er heel wat mislukte pogingen ondernomen. De critici schudden hun hoofd: onrealistisch! Ook Sporters leggen de lat voor zichzelf steeds een stukje hoger. Daardoor behalen ze resultaten die eerder als onrealistisch werden gezien.

SMART of niet? 
U kent ongetwijfeld de SMART-voorwaarden waaraan doelen worden beoordeeld. Goede doelen moeten volgens dit principe Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Gevoelsmatig klinkt dat logisch. Het is immers een goede poging om vaagheid te voorkomen. Toch is het feitelijk niet juist. Er is bijvoorbeeld helemaal niets meetbaars aan een doel. Alleen de behaalde resultaten kun je meten, niet de beoogde resultaten. En daarin zit een verschil. Vaak worden het doel en het resultaat als synoniemen beschouwd. Het zijn echter twee totaal verschillende dingen.  Een doel hoeft niet realistisch te zijn. Of een poging misschien onrealistisch was, weet je pas achteraf.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10