zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Onrealistische doelen brengen u verder

Door: Frank van Marwijk
 
Zal de mens ooit op een andere planeet kunnen wonen? Er zijn nu al behoorlijk uitgewerkte plannen om mensen naar Mars te brengen. Dat lijkt misschien onrealistisch. Maar dat dachten we ook voordat de eerste man op de maan liep. Bij elke opzienbarende uitvinding in de geschiedenis waren er mensen die riepen dat het niet mogelijk was: het doel was onrealistisch! Toch bleven anderen dromen en pogingen ondernemen. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Voordat het de gebroeders Wright lukte om een vliegtuig in de lucht te houden, zijn er heel wat mislukte pogingen ondernomen. De critici schudden hun hoofd: onrealistisch! Ook Sporters leggen de lat voor zichzelf steeds een stukje hoger. Daardoor behalen ze resultaten die eerder als onrealistisch werden gezien.

SMART of niet? 
U kent ongetwijfeld de SMART-voorwaarden waaraan doelen worden beoordeeld. Goede doelen moeten volgens dit principe Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Gevoelsmatig klinkt dat logisch. Het is immers een goede poging om vaagheid te voorkomen. Toch is het feitelijk niet juist. Er is bijvoorbeeld helemaal niets meetbaars aan een doel. Alleen de behaalde resultaten kun je meten, niet de beoogde resultaten. En daarin zit een verschil. Vaak worden het doel en het resultaat als synoniemen beschouwd. Het zijn echter twee totaal verschillende dingen.  Een doel hoeft niet realistisch te zijn. Of een poging misschien onrealistisch was, weet je pas achteraf.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10