zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De nieuwe democratie: niet stemmen maar scoren

Door: Frank van Marwijk
 
U maakt deel uit van een managementteam bestaande uit zeven leden. Regelmatig komt u bijeen om over de lopende zaken te vergaderen. Meestal is er sprake van samenwerking en vult u elkaar uitstekend aan. Op andere momenten zijn er wat meningsverschillen, onenigheden en uiteenlopende belangen. Maar u komt er altijd wel uit. U maakt immers gebruik van het democratisch principe. Als er onduidelijkheid is over hoe de meningen zijn verdeeld, wordt er gestemd. De stem van de meerderheid is dan bepalend. Eerlijker kan niet zou u denken, maar geeft stemmen werkelijk een goed beeld van hoe de aanwezigen erover denken? Wegen alle belangen wel even zwaar?

De stem van de meerderheid
Stel dat u een plan lanceert voor een nieuwe werkwijze. Uiteraard bent enorm enthousiast en u hebt er alles voor over om het te laten slagen. Als u een cijfer zou moeten geven voor uw plan dan zou dat zeker een negen scoren. U hebt twee andere collega’s even enthousiast weten te maken als uzelf en u weet al dat zij uw plan zullen steunen.  Tijdens de vergadering komt uw idee echter niet helemaal uit de verf. Een collega uit zijn twijfels over de zinvolheid, de haalbaarheid en de kosten. Dit brengt twee andere collega’s ook wat aan het twijfelen. De zevende collega maakt het eigenlijk niet veel uit, want het plan heeft nauwelijks betrekking op haar afdeling. Toch laat ook zij zich meer overtuigen door de nee-stemmers. Met vier tegen drie wordt uw plan van tafel geveegd, ondanks het feit dat bijna de helft razend enthousiast was en de weerstand feitelijk maar gering was.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10