zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven tips om beter kritiek te geven

Door: Frank van Marwijk
 
In een organisatie verloopt niet alles vlekkeloos. Dat is niet altijd te voorkomen. Maar soms gaan er gewoonweg dingen mis vanwege fouten of nalatigheid van medewerkers. Het is uw taak ze dat te laten weten en suggesties te doen voor verbetering. Tijd voor een ‘feedbackgesprek’. Veel managers vinden het lastig om kritiek te geven. De manier waarop managers kritiek geven loopt ook nogal uiteen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kritiek gehoord wordt en dat uw adviezen worden opgevolgd?

Kritiek of feedback?
Misschien kent u het begrip feedback nog uit de communicatietheorie: de zender geeft een boodschap; de ontvanger laat weten dat hij die gehoord en begrepen heeft. Die terugkoppeling noemen we feedback. Maar feedback is zelden neutraal. Vaak gaat feedback gepaard met een waardeoordeel. Zo kun je het uitspreken van een compliment zien als positieve feedback en het geven van kritiek als negatieve feedback. Je zou het kunnen hebben over een feedback continuüm met aan de ene kant positieve waardering en de andere kant negatieve waardering. Neutrale reacties op gedrag zitten daar tussenin. Steeds vaker wordt de term feedback gebruikt voor een negatief waardeoordeel over gedrag.  Kritiek is beladen woord. Het woord lijkt te worden gemeden omdat het misschien een te negatief gevoel oproept bij de ontvanger. Feedback lijkt opbouwender. Toch kies ik ervoor om hier het woord kritiek te gebruiken. Dit schept duidelijkheid in deze context. Dat betekent niet dat u morgen een medewerker moet uitnodigen voor een ‘kritiekgesprek’. Maar laten we eerlijk zijn. Bij de opmerking: ‘Ik wil je feedback geven’ verwacht niemand een compliment.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
top10
Liever leuk werk dan hoger salaris
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
Duurzame stroom wordt de norm
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Tweedeling dreigt in top interim-markt
meer top 10