zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven tips om beter kritiek te geven

Door: Frank van Marwijk
 
In een organisatie verloopt niet alles vlekkeloos. Dat is niet altijd te voorkomen. Maar soms gaan er gewoonweg dingen mis vanwege fouten of nalatigheid van medewerkers. Het is uw taak ze dat te laten weten en suggesties te doen voor verbetering. Tijd voor een ‘feedbackgesprek’. Veel managers vinden het lastig om kritiek te geven. De manier waarop managers kritiek geven loopt ook nogal uiteen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kritiek gehoord wordt en dat uw adviezen worden opgevolgd?

Kritiek of feedback?
Misschien kent u het begrip feedback nog uit de communicatietheorie: de zender geeft een boodschap; de ontvanger laat weten dat hij die gehoord en begrepen heeft. Die terugkoppeling noemen we feedback. Maar feedback is zelden neutraal. Vaak gaat feedback gepaard met een waardeoordeel. Zo kun je het uitspreken van een compliment zien als positieve feedback en het geven van kritiek als negatieve feedback. Je zou het kunnen hebben over een feedback continuüm met aan de ene kant positieve waardering en de andere kant negatieve waardering. Neutrale reacties op gedrag zitten daar tussenin. Steeds vaker wordt de term feedback gebruikt voor een negatief waardeoordeel over gedrag.  Kritiek is beladen woord. Het woord lijkt te worden gemeden omdat het misschien een te negatief gevoel oproept bij de ontvanger. Feedback lijkt opbouwender. Toch kies ik ervoor om hier het woord kritiek te gebruiken. Dit schept duidelijkheid in deze context. Dat betekent niet dat u morgen een medewerker moet uitnodigen voor een ‘kritiekgesprek’. Maar laten we eerlijk zijn. Bij de opmerking: ‘Ik wil je feedback geven’ verwacht niemand een compliment.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Belang van een goede werkgeversverklaring
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
meer top 10