zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven tips om beter kritiek te geven

Door: Frank van Marwijk
 
In een organisatie verloopt niet alles vlekkeloos. Dat is niet altijd te voorkomen. Maar soms gaan er gewoonweg dingen mis vanwege fouten of nalatigheid van medewerkers. Het is uw taak ze dat te laten weten en suggesties te doen voor verbetering. Tijd voor een ‘feedbackgesprek’. Veel managers vinden het lastig om kritiek te geven. De manier waarop managers kritiek geven loopt ook nogal uiteen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kritiek gehoord wordt en dat uw adviezen worden opgevolgd?

Kritiek of feedback?
Misschien kent u het begrip feedback nog uit de communicatietheorie: de zender geeft een boodschap; de ontvanger laat weten dat hij die gehoord en begrepen heeft. Die terugkoppeling noemen we feedback. Maar feedback is zelden neutraal. Vaak gaat feedback gepaard met een waardeoordeel. Zo kun je het uitspreken van een compliment zien als positieve feedback en het geven van kritiek als negatieve feedback. Je zou het kunnen hebben over een feedback continuüm met aan de ene kant positieve waardering en de andere kant negatieve waardering. Neutrale reacties op gedrag zitten daar tussenin. Steeds vaker wordt de term feedback gebruikt voor een negatief waardeoordeel over gedrag.  Kritiek is beladen woord. Het woord lijkt te worden gemeden omdat het misschien een te negatief gevoel oproept bij de ontvanger. Feedback lijkt opbouwender. Toch kies ik ervoor om hier het woord kritiek te gebruiken. Dit schept duidelijkheid in deze context. Dat betekent niet dat u morgen een medewerker moet uitnodigen voor een ‘kritiekgesprek’. Maar laten we eerlijk zijn. Bij de opmerking: ‘Ik wil je feedback geven’ verwacht niemand een compliment.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10