zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zo vindt u een inzichtelijke oplossing

Door: Frank van Marwijk , 01 juni 2014
Als manager komt u dagelijks problemen tegen in uw werk. Sommige problemen pakt u routinematig aan. U beschouwt ze nauwelijks als een probleem. Andere problemen zijn lastiger, maar wel duidelijk, dus goed aan te pakken. Er bestaan ook problemen waarvoor een bijzonder creatieve aanpak of een plotseling inzicht nodig zijn. Hier moet uw onbewuste aan het werk. Maar hangt het vinden van een dergelijke inzichtelijke oplossing af van alleen toeval of hebt u er nog invloed op?
  Lees verder...
 

Vijf principes voor een tactische benadering

Door: Frank van Marwijk , 11 mei 2014
Hoe kunt u mensen op een tactische manier benaderen in situaties die gevoelig liggen? Dit vraagt vooral van u dat u zich mentaal kunt verplaatsen in de positie van de ander. Het is vervolgens de kunst om de ander ook het gevoel geven dat u hem of haar begrijpt. Frank van Marwijk bespreekt vijf principes van één van de belangrijkste communicatievaardigheden van een manager: tact.
  Lees verder...
 

Zo voorkomt u uitstelgedrag

Door: Frank van Marwijk , 06 april 2014
U wilt aan de slag met een omvangrijk project. U hebt ideeën om uw bedrijf te reorganiseren, u wilt een boek schrijven, een nieuwe taal leren of een universitaire studie gaan volgen. Maar hoe graag u die plannen ook wilt uitvoeren, u komt er maar niet aan toe. Uitstelgedrag is niemand vreemd. Er is altijd wel een smoesje voor. Frank van Marwijk geeft tips hoe u uitstelgedrag kunt voorkomen.
  Lees verder...
 

Zo voorkomt u free-ridergedrag

Door: Frank van Marwijk , 23 maart 2014
Frank van Marwijk beschrijft hoe u kunt bereiken dat teamleden elkaar aanvullen in plaats van dat individuen binnen de groep free-ridergedrag vertonen en er de kantjes vanaf lopen.
  Lees verder...
 

Hoe gaat u om met verborgen agenda’s?

Door: Frank van Marwijk , 16 maart 2014
Mensen spreken niet altijd uit wat ze denken en doen niet altijd wat ze zeggen. Dat geldt zowel op het werk als in privé-situaties. Soms liggen daar verborgen agenda’s aan ten grondslag. Daarbij wordt iemand gedreven door andere motieven dan die hij of zij op tafel legt. Waarom houden mensen er verborgen agenda’s op na? Is dat te voorkomen en hoe gaat u daarmee om?
  Lees verder...
 

Wat zegt uw werkruimte over uw persoonlijkheid?

Door: Frank van Marwijk , 02 maart 2014
Uw persoonlijke ruimte is een stukje van uzelf. De manier waarop u uw kantoor en bureau inricht, vertelt iets over uw persoonlijkheid. De spullen die u meebrengt, kunnen u status geven of er juist voor zorgen dat u als gezellig maar weinig serieus gezien wordt. Maar ook door de manier waarop u werkt laat u sporen na waardoor anderen aan uw kantoor en bureau kunnen zien wat u voor een type bent. Bekijk uw eigen werkplek eens, het zegt veel over u.
  Lees verder...
 

De manipulatieve kanten van actief luisteren

Door: Frank van Marwijk , 23 februari 2014
Als gesproken wordt over beïnvloeding, denken veel mensen vooral aan overreden: het met woorden overtuigen van anderen. Toch kunt u anderen ook ongemerkt beïnvloeden zonder veel woorden te hoeven gebruiken. Door de manier waarop u luistert, kunt u het gesprek sturen in de richting die u wilt zonder dat de ander dat in de gaten heeft, betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Zeven manieren om met onterechte kritiek om te gaan

Door: Frank van Marwijk , 16 februari 2014
Over kritiek bestaat het idee dat u zich daar altijd voor moet openstellen en ervan moet leren. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de kritiekgever u behulpzaam is met het aanreiken van leerpunten. De negatieve lading moet er vanaf en we moeten kritiek als een kans beschouwen. Maar kritiek kan natuurlijk wel degelijk onterecht zijn. HOe gaat u daar vervolgens mee om?
  Lees verder...
 

Handleiding voor een goede zelfbeoordeling

Door: Frank van Marwijk , 27 januari 2014
Vandaag voert u een beoordelingsgesprek. Maar het is niet zomaar een beoordelingsgesprek dat u voert. Het is een bijzonder beoordelingsgesprek. Het is namelijk geen personeelslid van u die u beoordeelt. Nee, vandaag beoordeelt u een bijzondere persoon. Vandaag beoordeelt u uzelf. Stelt u zich voor dat u het zelf bent die tegenover u aan tafel plaatsneemt. En stelt u zich voor dat u als leidinggevende uzelf een objectieve beoordeling moet geven.
  Lees verder...
 

Bent u wel in de stemming voor de nieuwjaarsreceptie?

Door: Frank van Marwijk , 05 januari 2014
De nieuwjaarsreceptie. Is het voor u een jaarlijks terugkerend fenomeen waar u plichtmatig uw gezicht laat zien of is het een prettig samenzijn waarbij u een glaasje champagne heft op het nieuwe jaar? Het is maar net in welke stemming u bent. Volgens Frank van Marwijk kunt u zichzelf én uw gezelschap in de juiste stemming brengen.
  Lees verder...
 

Welke prioriteiten stelt u?

Door: Frank van Marwijk , 22 december 2013
Volgens managementgoeroe Stephen Covey is het goed om u steeds af te vragen in hoeverre de vraagstukken die op u afkomen belangrijk (voor uzelf) of alleen maar urgent (in de ogen van anderen) zijn. En in het laatste geval dient u uw grenzen aan te geven. U hoeft niet altijd bereikbaar te zijn en u hoeft niet op alle vragen meteen in te gaan. Soms is het goed om nee te zeggen, het antwoord uit te stellen of de zoektocht naar een oplossing te delegeren. Kortom: u moet prioriteiten stellen, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Het effect van uiterlijke schijn

Door: Frank van Marwijk , 24 november 2013
Hoe u uzelf en uw organisatie aan de buitenkant laat zien, heeft effect op de beeldvorming van anderen. En dat beïnvloedt hun meningsvorming en hun handelen. Het is daarom zinvol om aandacht te besteden aan uw "etalage". Net als winkeliers kunt u ervoor zorgen dat u, en alles wat u wilt uitdragen, op een positieve manier opvalt.
  Lees verder...
 

Empathie, is dat wel zo nodig?!

Door: Frank van Marwijk , 03 november 2013
In de eerste aflevering van de tv-serie De Prooi, naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit, konden we zien hoe voormalig ABN-topman Rijkman Groenink, gespeeld door Pierre Bokma, een cursus in empathie kreeg. De bankier werd verweten dat hij zich slecht kon inleven in anderen. Daar had hij een list op kunnen verzinnen, zo beschrijft Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Manipulatief leiderschap

Door: Frank van Marwijk , 27 oktober 2013
Naar aanleiding van zijn boek (inmiddels bestseller) Manipuleren kun je leren krijgt Frank van Marwijk vaak de de vraag of manipuleren wel deugt. Het woord manipuleren heeft een negatieve connotatie. Het roept de associatie op van een persoon die door middel van slinkse trucjes zichzelf wil verrijken, ten koste van anderen. Dat beeld klopt echter niet.
  Lees verder...
 
< vorige 7 8 9 10 26 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Vier best practices voor een transformatie van finance
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
meer top 10
vacatures
meer vacatures