zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven manieren om meer te bereiken met minder inspanning

Door: Michel Hoetmer

Sinds de term 'balans werk/privé' is uitgevonden, is druk-druk-druk niet meer hip. Maar ontstressen, hoe doe je dat? Met minder inspanning meer bereiken, da's nog een hele kunst. Zeven tips van Michel Hoetmer.

 Lees verder...   Reageer

De kracht van uw netwerk: vernietigend of verrassend?

Door: Michel Hoetmer

Mond-tot-mond-communicatie is één van de wezenlijke kenmerken van 'netwerken'. Mond-tot-mond-communicatie is krachtig, geen reclamecampagne kan er tegenop. Pakt het goed uit, dan is uw netwerk van verrassend grote waarde. Pakt het niet goed uit, dan kan uw netwerk van vernietigende kracht zijn. Alle reden om uw netwerk goed te onderhouden.

 Lees verder...   Reageer

Hoe mededeelzaam bent u eigenlijk? Uw lichaamstaal verraadt het!

Door: Frank van Marwijk

U beschikt over vertrouwelijke informatie, waarover u geen mededelingen mag doen. Toch verraadt uw lichaamstaal meer dan u denkt. Hoe kunt u uw medewerkers het best tegemoet treden zonder een open boek te zijn? Of een leugenaar?

 Lees verder...   Reageer

Top-10 manieren om anders naar problemen te kijken

Door: Fred Akkerma

Ze bestaan nog steeds: managers en medewerkers die consequent het woord 'probleem' vermijden en steevast vervangen door 'uitdaging'. Dat klinkt positiever. Toch is het in feite een vluchtweg. De kunst is om met problemen om te gaan. Door er anders naar te kijken. Fred Akkerma introduceert de Top-10 manieren om anders tegen problemen aan te kijken.

 Lees verder...   Reageer

Wat is uw plaats in de organisatie?

Door: Frank van Marwijk

Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Direct nadat de directie met een voorstel komt voor een herindeling van de kamers is er paniek in de tent. Want uw werkplek vertelt u hoe met uw macht en status in de organisatie gesteld is.

 Lees verder...   Reageer

Zeven manieren om uw medewerkers te motiveren

Door: Fred Akkerma

Het vergroten van de motivatie van medewerkers wordt gezien als een belangrijke managementtaak. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te bereiken. In willekeurige volgorde hierbij een zevental suggesties, jawel inclusief de o zo ware clichés!

 Lees verder...   Reageer

Minicursus: hoe voert u een selectiegesprek?

Door: Frank van Marwijk

Sollicitanten worden steeds beter voorbereid op sollicitatiegesprekken. Soms worden zelfs workshops en cursussen georganiseerd om solliciteren te oefenen. U als manager dient een selectie te maken uit deze mensen, die al geslaagd zijn voor een lesje 'spontaniteit'. Waar moet u op letten om de juiste keuze te kunnen maken. Een minicursus selectiegesprekken voeren.

 Lees verder...   Reageer
 

Acht manieren om medewerkers sneller en beter te laten leren

Door: Gerrit Visser en Jon Jenkins

Competitief voordeel zit in de wil en het vermogen van organisaties om te leren èn het geleerde snel in de praktijk te brengen. Dat stelt althans Jack Welch, de veel bejubelde ex-topman van General Electric. Jon Jenkins en Gerrit Visser pluizen uit wat Welch eigenlijk bedoelt en komen met acht concrete adviezen om met leren concurrentievoordeel te halen.

 Lees verder...   Reageer

Programmeer uw hersenen 's nachts

Door: Michel Hoetmer

Computers kun je programmeren. Kan dat ook met de menselijke hersenen? Jazeker, stelt Michel Hoetmer. En doe dat bij voorkeur 's nachts, want dan hebben ze het niet zo druk. Zo stapt u de volgende dag met het goede been uit bed.

 Lees verder...   Reageer

Nieuwe etiquette voor recepties: laat meer dan alleen uw gezicht zien!

Door: Frank van Marwijk

Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!

 Lees verder...   Reageer

Door wie laat u zich beïnvloeden?

Door: Michel Hoetmer

Mensen met een sterk zelfbeeld hebben geen anderen nodig om bevestigd te worden in hun gevoelens en ze laten zich ook niet uit het veld slaan door kritiek van anderen. Aan het andere einde van het spectrum staan mensen met een slecht ontwikkeld zelfbeeld. Deze mensen zijn onzeker en gemakkelijk te beïnvloeden. Ze maken zichzelf tot een soort boksbal, die alle kanten op zwaait afhankelijk van de dreunen die er worden uitgedeeld.

 Lees verder...   Reageer

Opeens bent u manager van uw afdeling. Hoe stelt u zich voortaan op?

Door: Frank van Marwijk

Stelt u zich eens voor: op een dag wordt u manager van het team waar u nu nog 'gewoon' lid van bent. Mooie promotie natuurlijk. Maar ja, wat zullen uw collega’s er van vinden als u ineens boven hen staat? Zullen ze u wel als leider accepteren? Deze laatste vraag zal in ieder geval ook afhangen van uw houding. Vanaf het moment dat u manager bent, zal uw leven nooit meer hetzelfde zijn.

 Lees verder...   Reageer

De macht van de autoriteit

Door: Michel Hoetmer

Hoe gehoorzaam bent u? Wetenschappelijk experimenten tonen aan dat gewone mensen in staat zijn om dodelijke stroomstoten toe te dienen aan onschuldige mensen, mits zij vertrouwen hebben in degene de de opdracht verstrekt - de autoriteit. Michel Hoetmer gaat in op dit opmerkelijke gedrag in zijn columncyclus Wie trekt er aan de touwtjes?.

 Lees verder...   Reageer

Hoe brengt u slecht nieuws?

Door: Frank van Marwijk

Het overbrengen van slecht nieuws wordt vaak tot het laatste moment uitgesteld. Of een medewerker moet er zelf naar gissen. Soms wordt al getroost voordat het nieuws bekend is gemaakt. Fout! Frank van Marwijk geeft u tips hoe het wel moet.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 104 105 106 107 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10