Sinds de term 'balans werk/privé' is uitgevonden, is druk-druk-druk niet meer hip. Maar ontstressen, hoe doe je dat? Met minder inspanning meer bereiken, da's nog een hele kunst. Zeven tips van Michel Hoetmer.
Mond-tot-mond-communicatie is één van de wezenlijke kenmerken van 'netwerken'. Mond-tot-mond-communicatie is krachtig, geen reclamecampagne kan er tegenop. Pakt het goed uit, dan is uw netwerk van verrassend grote waarde. Pakt het niet goed uit, dan kan uw netwerk van vernietigende kracht zijn. Alle reden om uw netwerk goed te onderhouden.
U beschikt over vertrouwelijke informatie, waarover u geen mededelingen mag doen. Toch verraadt uw lichaamstaal meer dan u denkt. Hoe kunt u uw medewerkers het best tegemoet treden zonder een open boek te zijn? Of een leugenaar?
Ze bestaan nog steeds: managers en medewerkers die consequent het woord 'probleem' vermijden en steevast vervangen door 'uitdaging'. Dat klinkt positiever. Toch is het in feite een vluchtweg. De kunst is om met problemen om te gaan. Door er anders naar te kijken. Fred Akkerma introduceert de Top-10 manieren om anders tegen problemen aan te kijken.
Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Direct nadat de directie met een voorstel komt voor een herindeling van de kamers is er paniek in de tent. Want uw werkplek vertelt u hoe met uw macht en status in de organisatie gesteld is.
Het vergroten van de motivatie van medewerkers wordt gezien als een belangrijke managementtaak. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te bereiken. In willekeurige volgorde hierbij een zevental suggesties, jawel inclusief de o zo ware clichés!
Sollicitanten worden steeds beter voorbereid op sollicitatiegesprekken. Soms worden zelfs workshops en cursussen georganiseerd om solliciteren te oefenen. U als manager dient een selectie te maken uit deze mensen, die al geslaagd zijn voor een lesje 'spontaniteit'. Waar moet u op letten om de juiste keuze te kunnen maken. Een minicursus selectiegesprekken voeren.
Competitief voordeel zit in de wil en het vermogen van organisaties om te leren èn het geleerde snel in de praktijk te brengen. Dat stelt althans Jack Welch, de veel bejubelde ex-topman van General Electric. Jon Jenkins en Gerrit Visser pluizen uit wat Welch eigenlijk bedoelt en komen met acht concrete adviezen om met leren concurrentievoordeel te halen.
Computers kun je programmeren. Kan dat ook met de menselijke hersenen? Jazeker, stelt Michel Hoetmer. En doe dat bij voorkeur 's nachts, want dan hebben ze het niet zo druk. Zo stapt u de volgende dag met het goede been uit bed.
Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!
Mensen met een sterk zelfbeeld hebben geen anderen nodig om bevestigd te worden in hun gevoelens en ze laten zich ook niet uit het veld slaan door kritiek van anderen. Aan het andere einde van het spectrum staan mensen met een slecht ontwikkeld zelfbeeld. Deze mensen zijn onzeker en gemakkelijk te beïnvloeden. Ze maken zichzelf tot een soort boksbal, die alle kanten op zwaait afhankelijk van de dreunen die er worden uitgedeeld.
Stelt u zich eens voor: op een dag wordt u manager van het team waar u nu nog 'gewoon' lid van bent. Mooie promotie natuurlijk. Maar ja, wat zullen uw collega’s er van vinden als u ineens boven hen staat? Zullen ze u wel als leider accepteren? Deze laatste vraag zal in ieder geval ook afhangen van uw houding. Vanaf het moment dat u manager bent, zal uw leven nooit meer hetzelfde zijn.
Hoe gehoorzaam bent u? Wetenschappelijk experimenten tonen aan dat gewone mensen in staat zijn om dodelijke stroomstoten toe te dienen aan onschuldige mensen, mits zij vertrouwen hebben in degene de de opdracht verstrekt - de autoriteit. Michel Hoetmer gaat in op dit opmerkelijke gedrag in zijn columncyclus Wie trekt er aan de touwtjes?.
Het overbrengen van slecht nieuws wordt vaak tot het laatste moment uitgesteld. Of een medewerker moet er zelf naar gissen. Soms wordt al getroost voordat het nieuws bekend is gemaakt. Fout! Frank van Marwijk geeft u tips hoe het wel moet.