zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat is uw plaats in de organisatie?

Door: Frank van Marwijk
 
Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Direct nadat de directie met een voorstel komt voor een herindeling van de kamers is er paniek in de tent. Want uw werkplek vertelt u hoe met uw macht en status in de organisatie gesteld is.

Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Nadat de directie met een voorstel voor herindeling van de kamers komt, is er paniek in de tent! Medewerkers zijn snel gehecht aan hun vaste plekje. Bovendien houdt een verhuizing soms in dat medewerkers een kamer met andere collega’s moeten gaan delen dan daarvoor. Hoe dan ook, de medewerkers zijn bang dat zij er door de interne verhuizing minder op worden.

Argusogen
Als manager geeft u sturing aan dit proces. En dat terwijl u mogelijk zelf ook een andere werkplek in de organisatie wordt toebedeeld. Managers kijken daarom soms ook met argusogen naar een intern verhuisplan. Uw plaats in het gebouw heeft namelijk grote invloed op de manier waarop u uw team kunt aansturen. Bovendien kan de werkplek in een gebouw een medewerker een bepaalde status en macht geven. Dit laatste wordt zelden aangevoerd als argument om voor een bepaalde plaats te kiezen, maar is allerminst onbelangrijk.

De status van de werkplek
Vergelijk uw eigen werkplek eens met die van uw medewerkers of juist van uw leidinggevende. Merkt u verschillen op? Uw medewerkers delen misschien een ruimte terwijl u een eigen kamer heeft. Uw leidinggevende heeft wellicht een grotere kamer, een deur zonder raam of een meer strategische plaats in het gebouw. Dit zijn aspecten waar niet iedereen dagelijks bij stil staat maar die wel een grote invloed hebben op de onderlinge verhoudingen. U begrijpt misschien dat om deze reden een interne verhuizing een groot impact op de medewerkers kan hebben. Als iemand bijvoorbeeld een kleinere kamer krijgt op een lagere etage in het gebouw zou hij dat kunnen voelen als een aanslag op zijn positie in de organisatie. Het veranderen van werkplek is dus meer dan alleen het oppakken en verplaatsen van spullen.

Wat geeft een werkplek meer of minder status?
Laten we er vanuit gaan dat u als manager invloed heeft op de verdeling van ruimtes bij een interne verhuizing. Het is dan goed om er bij stil te staan wat een plaats belangrijk maakt.
Als een werkruimte wordt gedeeld met anderen, geldt algemeen dat degene die met zijn gezicht naar de deur zit meer status heeft dan degene die met zijn rug naar de deur zit. Ook de grootte van het bureau maakt verschil. Behalve de ruimteverdeling binnen een vertrek is ook de verdeling van ruimtes in het gebouw essentieel. Onderzoekers die zich hebben verdiept in de relatie van ruimte en macht stellen:

  • meer ruimte is beter dan minder;
  • privé ruimte is beter dan gedeelde ruimte;
  • hoge ligging is beter dan laag gelegen;
  • dichtbij 'de machthebbers' is beter dan verder af;
  • binnen is beter dan buiten.

    Hieraan kan nog worden toegevoegd dat de deur van de kamer zich beter kan bevinden in een aparte hal dan in een gang. Vervolgens geeft een hoekkamer meer status dan een “rijtjeskamer”. Tenslotte geeft zelfs het type deur van een kamer of kantoor statusverschil aan. Een deur zonder raam is beter dan een deur met raam (lees inkijk). Als er tenminste al een deur is, want soms wordt er bij de bouw gekozen voor ruimtes die niet zijn af te sluiten. Zeer uitnodigend voor vrije inloop en snelle interactie. De medewerkers die er werkzaam zijn zitten er echter qua status maar bloot bij.

    Status of samenwerking?
    U weet nu wat uw werkplek status kan geven. Toch is het allereerst zinvol om voor uzelf vast te stellen wat u wilt bereiken in uw werk. Een plek in de directiegang of op de bovenste etage van een gebouw mag dan getuigen van hoge status, als dit echter betekent dat u zich ver van uw team bevindt, kunt u zich afvragen of uw werkplek de samenwerking ten goede komt.

    Houd bij de keuze van werkplek de communicatie met uw team voor ogen. Kies een plek die niet te ver afgelegen is van de plaats waar uw medewerkers zich bevinden. Zorg dat uw werkplek toegankelijk voor anderen kan zijn maar ook privacy biedt en zorg dat u makkelijk te vinden bent voor bezoekers. Tenslotte is het goed om te beseffen dat u uw status beter kunt verwerven door uw aanwezigheid, persoonlijke uitstraling en duidelijk management dan door slechts een mooie kamer op een strategische locatie.

    Frank van Marwijk
    www.lichaamstaal.com
     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10