Heeft u ook zo’n prettige relatie met uw leverancier? Verkopers zijn immers vriendelijk, geven kado’s en komen graag bij u langs om de relatie te versterken. Verkopers benadrukken naast harde argumenten graag de zachte argumenten omtrent een aankoopbeslissing en de relatie. Het is echter de taak van de inkoper om primair beslissingen te nemen op basis van de feiten. Doen zij dit niet dan kan dat behoorlijk wat geld kosten. Met gratis checklist!
Wat te doen als een conflict tussen twee medewerkers dreigt te escaleren. U kunt gevraagd worden of aanbieden om te bemiddelen. Bemiddelen is een kunst apart en vraagt om een speciale gesprekstechniek, waarbij u voorwaarde schept voor interactie tussen de conflicterende partijen. U neemt daarbij een neutrale, sturende positie in. Het is niet de bedoeling dat u het bestaande probleem oplost, maar dat u de conflicterende partijen begeleidt in het zoeken naar oplossingen. Een handleiding.
Lees dit artikel indien u na alle e- en i- desillusies eens wilt weten wat e-Procurement voor u kan betekenen. Bob Oord beschrijft op verrassend duidelijke wijze wat e-Procurement is, wat de mogelijkheden zijn en voor wie het geschikt is. Met gratis checklist!
Aankijken is een kunst apart en lang niet altijd functioneel. Een ander aankijken betekent uitwisselen van informatie en dat wilt u met een vreemde in de trein bijvoorbeeld niet. Maar met uw medewerkers en collega's wel. U kunt heel wat opmaken uit de blik van anderen en die van u zelf. Management by Eyes.
Hoe vaak geeft u een schouderklopje aan een medewerker die uitzonderlijk presteert? En hoe vaak krijgt u er zelf één? Frank van Marwijk geeft praktische tips over de kunst van het complimenteren.
Vraagt u zich wel eens af hoe afhankelijk u van uw leveranciers bent? Hoe reageert u op plotselinge prijsindexeringen, geruisloze contractmutaties en leuke uitjes voor de operationele inkoper? Hoewel een goede relatie met uw leverancier belangrijk is voor de dagelijkse gang van zaken is de relatie maar zelden vanzelfsprekend. Dit artikel geeft u een praktisch handvat voor de benadering van uw leveranciers.
Prestatiebeloning werkt niet, zo wijst een onderzoek van KPMG Consulting uit. Dat ligt aan u, de (middle)manager, aldus de onderzoekers! Dat lijkt mij echter een wat te simpele voorstelling van zaken.
Vanaf 1 januari 2002 is de energiemarkt voor een grote groep bedrijven geliberaliseerd. Dit artikel geeft u een handvat voor het opzetten van een energiebesparingsproject. Met gratis stappenplan (download).
Aan de hand van wat u laat zien met uw lichaamstaal, kunnen anderen ook een indruk krijgen van uw stemming en zelfverzekerdheid. Toch heeft uw manier van doen niet alleen effect op anderen; het bepaalt ook voor een groot deel hoe u zich zelf voelt op een bepaald moment.
'Ezels zijn dom, zo gaat de fabel. Zelf ben ik geneigd daar een beetje anders over te denken. Dat komt wellicht omdat ik drie jaar in Egypte heb gewoond. Daar zag ik regelmatig ezels zonder wortel voor hun neus en zonder begeleiding, maar wel met een zware last op hun rug, van de velden terugwandelen naar hun eigen boerderij. Blijkbaar zijn ezels ook in staat zonder directe beloning dingen voor elkaar te krijgen.' Dat schrijft Michel Hoetmer. Behandelt u uw medewerkers als ezels?
Organisaties die in staat om snel en effectief te 'leren' zijn succesvoller dan organisaties die dat niet kunnen. Investeren in leren is daarom belangrijk. Maar dan moet leren wel leuk zijn. Jon Jenkins en Gerrit Visser over de fun-factor bij het leren.
Als peoplemanager kent u uw personeel en houdt u rekening met de wensen van elk individu. Deze persoonlijke aandacht is goed voor elk. Toch dient u er ook rekening mee te houden dat een team iets anders is dan een verzameling losse werkkrachten. De verhoudingen tússen collega's vormen een belangrijk deel van uw succes. Met de juiste aansturing kunt u ervoor zorgen dat zij ook werkelijk samenwerken. Waar moet u op letten?
Hoe zeker bent u ervan dat u met uw facilitaire kosten op het juiste niveau zit? Door het ondergeschikte karakter krijgt de inkoop van facilitaire zaken zoals kantoorartikelen, telefonie en uitzendkrachten vaak onvoldoende aandacht. Bob Oord geeft praktische tips om systematisch kosten te besparen. Met gratis checklist (download).
Vroeger werd iemand die opgebrand raakte door zijn werk 'overspannen' genoemd, maar in deze tijd spreken we vaker van burnout. Waardoor wordt burnout veroorzaakt en hoe herkent u het bij uw medewerkers of u zelf?