zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Nieuwe etiquette voor recepties: laat meer dan alleen uw gezicht zien!

Door: Frank van Marwijk
 
Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!

U bent uitgenodigd voor een bedrijfsreceptie en na enige aarzeling heeft u besloten daar heen te gaan. Dat is een goed besluit, want juist dit soort bijeenkomsten die de naam hebben informeel te zijn, zijn gelegenheden bij uitstek om aan uw zakelijke imago te sleutelen. Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Bovendien is een receptie minder informeel dan u zou vermoeden. Menige zakelijke overeenkomst vindt zijn oorsprong bij de borrel en menige zakenpartner zal de indruk die u tijdens zo'n bijeenkomst maakt onthouden.

Een verplicht nummer?
Veel managers ervaren hun bezoek aan een bedrijfsreceptie als een verplicht nummer in plaats van als een ideale gelegenheid om nieuwe contacten te leggen. Ze gaan er soms zelfs met lood in hun schoenen heen. Ze verschijnen ten tonele, slechts omdat er op hun aanwezigheid gerekend wordt, maar niet omdat ze er enig voordeel in zien. Waarom wordt zo'n bezoek eigenlijk vaak als zo onprettig ervaren?

Dit lijkt te maken te hebben met een bepaalde angst voor afwijzing. Op uw werkplek voelt u zich wel op uw gemak en hetzelfde geldt wanneer u zich in gezelschap van vrienden en bekenden bevindt. Maar dit is anders op een gelegenheid met voornamelijk vreemden. De gastheer of gastvrouw heeft het misschien te druk met andere gasten. U wordt niet herkend en dus ook niet verwelkomd door de mensen die al met elkaar in gesprek zijn. Wellicht voelt u zich als een muurbloempje dat aan zijn lot wordt overgelaten. Als u contact wilt, dient u zelf het initiatief te nemen, maar durft u dat wel en wordt dit wel geaccepteerd?

Introductie
Volgens de etiquette is het de officiële taak van de gastheer of -vrouw om een nieuwe gast voor te stellen aan de aanwezigen. Hij of zij breekt in door zich te excuseren en de nieuwkomer te introduceren. Bij afwezigheid van de host, kunt u zich ook laten voorstellen door een andere bekende of hiertoe zelf het initiatief nemen. Bij dit laatste voelen veel mensen aarzeling. Het grote voordeel van het informele karakter van een receptie is dat het inbreken in een gesprek meestal probleemloos wordt geaccepteerd, als u tenminste rekening houdt met de (ongeschreven) codes voor het aangaan van een contact.

 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
OOBE maar dan wel PnP
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10