zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Managers: de redders van onze natie

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   24-05-2011,   10:20 uur
 

Vandaag een pluim voor de vele en o zo verguisde managers die ons land draaiend houden. De vrouwen en mannen die kiezen voor het ongeplaveide pad, dat bezaaid is met obstakels, tegenwerpingen en tegenvallers. Je beste beslissingen worden pas later erkend, als ze al gezien worden, en de kans bestaat ook nog dat anderen met je succes zullen pronken. Dat zijn dan dezelfde die je de schuld geven van hun eigen falen.

Ik hoop dat je er nog steeds zin in hebt want je bent meer nodig dan ooit tevoren. Wie moet anders die met wantrouwen,volgestouwde organisaties, gefragmenteerd door eigenbelang, op de rails krijgen en houden? Wie moet anders al die reorganisaties als gevolg van de bezuinigingen van de overheid doorvoeren?



Bakken met problemen
Helemaal tegen de trend in bewonder ik de managers om hun bijdrage, waar ze persoonlijk flinke offers voor brengen. Als manager kan je een evenwichtige verdeling tussen en werk en privé wel vergeten, ook al kun je nog zo goed organiseren en delegeren. Waar je ook bent, je zult altijd (in gedachten) bezig blijven met de continue uitdagingen van je organisatie. Nooit kan je voorspellen hoe je week eruit ziet en hoe laat je thuis zult zijn. Als je alle uren bij zou houden, maak je er heel wat meer dan je contractueel hebt afgesproken. Dagelijks sta je voor nieuwe vraagstukken en die dienen zich zelden aan volgens overzichtelijke 5-stappen processen of 7 keurige gewoonten. Alles komt op je af in grotere of kleinere lawines. Het oude verhaal werkt niet meer en het nieuwe is nog niet geschreven. In die chaos ga je toch het commitment aan voor een hoger doel dan jezelf.

Geen idiols
Als manager gaat het je niet om de X-factor, het gaat zeker niet om een populariteitstest, want echt applaus krijg je weinig. Je weet dat het vanzelfsprekend is dat je het goed doet, dat je alles kan. Je voorziet iedereen op het juiste moment van exact de hoeveelheid en vorm van liefde en aandacht die nodig is en je zorgt er eerder voor dat je medewerkers zich ontwikkelen en trots zijn op zichzelf, dan dat je zelf geliefd bent.

Zelfstarters
Als manager heb je plezier in gedonder en gedoe, ben je nieuwsgierig in hoe mensen, processen en organisaties werken. Je bent gedreven om je plannen te laten lukken en tegelijkertijd blijf je ethisch, bescherm je de zwakkeren en vertrouwen je op de betrokkenheid, inzet en verantwoordelijkheid van je medewerkers. Je weet dat je het niet redt als je niet heel goed voor jezelf zorgt, jezelf regelmatig een schouderklop geeft, hard werkt en veel kan incasseren.

Mijn helden
Zelden lees je tegenwoordig een ode aan de hardwerkende managers, waar er zoveel van zijn. Door de problemen in het onderwijs en de gezondheidszorg, de graaiers aan de top bij de banken en in het vastgoed staan 'de managers' in een slecht daglicht. Gaat het fout dan hebben zij het gedaan. Gaat het goed, dan klopt de top zichzelf op de borst. Wij weten dat het de ambitieuze en toegewijde managers in de uitvoering zijn die zorgen dat veel mensen met plezier naar hun werk gaan en daar, ondanks alle obstakels die de eigen organisaties vaak opwerpen, toch successen boeken.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
  AAR niet voor watjes
  Corona-klagen
 
reacties
 
Trojan  |   | 
25-05-2011
 | 
08:29 uur
Alstjeblieft zeg!!! Onderzoek na onderzoek toont aan dat de tussenlaag, die de meeste managers in organisaties bekleden, volstrekt overbodig is!! Het zijn de werknemers die het doen!!! En ga in 2011 nu niet lopen vertellen dat werknemers als onderontwikkelde, infantiele, miskleunen aan de hand van een manager hun doelen behalen! Die doelen zouden ze zelf ook behaald hebben! De verhouding werknemer-manager, is precies hetzelfde zoals die van manager-directie. Oftewel, lekker profiteren van de inzet van de ander en er zelf mee pronken als het goed gaat. Wanneer het mis gaat is het dan ineens de schuld van de ander!! Ik word ook wat flauw van de auteurs van managersonline! Het gaat hen klaarblijkelijk maar om 1 ding, bepaalde beroepsgroepen naar de mond praten om zo nieuwe opdrachten voor presentaties binnen te likken! Jammer!! Integriteit is een grootgoed tegenwoordig. Het is uitzonderlijk te noemen als iemand trouw is aan de realiteit/waarheid, iedereen raakt verstrikt in zijn eigen web van leugens, prietpraat en bullshit. En waarom; geld, kapitalisme, status, macht, hebzucht, egoďsme, etc, etc!!
Ellen  |   | 
25-05-2011
 | 
18:06 uur
@ Trojan, als jij zo over managers denkt, wat kom je dan überhaupt op een site als MANAGERSonline doen?!

Waar wordt er gesproken over werknemers als onderontwikkelde, infantiele, miskleunen?

Waar is jouw uitspraak op gestaafd dat de tussenlaag (de meeste managers) volstrekt overbodig is? Ik wil die onderzoeken waar jij het over hebt graag lezen.
Ik ken namelijk hele andere onderzoeken, die juist het tegendeel beweren. Zoals:
Balogun, J., (2003), ‘From blaming the middle to harnessing its potential: creating change intermediaries’, British Journal of Management, 14, 69-83
Huy, Q.N., (2001), ‘In praise of middle managers’. Harvard Business Review, 79: 8, 72-81
Kanter, R.M., (2004), ‘ The middle manager as innovator’, Harvard Business Review, 82: 7/8, 1-15
Trojan  |   | 
25-05-2011
 | 
18:51 uur
@ Ellen

Heb je het kopje boekennieuws hiernaast niet gezien? Bullshit Management! Misschien leuk voor in je managementbijbelstudieclub. Deze auteur denkt er precies zo over als ik dat doe.

W.b.t. je uitspraak:
''Waar wordt er gesproken over werknemers als onderontwikkelde, infantiele, miskleunen?''

Kun jij door de regels lezen of ben jij zo'n manager in een tunnel zonder ramen? Er wordt niet over gesproken, maar in het hele artikel druipt er vanaf dat werknemers een manager nodig zouden hebben om hun werk te kunnen doen. Managers zelf denken ook dat werknemers hun kont nog niet zelfstandig kunnen afvegen. Dit terwijl de nieuwe werknemer zijn werk/zaken prima zelf kan regelen. Al dat gebemoei is volstrekt onnodig en kost organisaties bakken met geld. Komt nog eens bij dat de gemiddelde manager helemaal niet kan managen, maar enkel zijn eigen billen uit de stront houdt. Het is erg pretentieus om te denken dat mensen die op niveau werken, een manager nodig hebben om resultaten te boeken.


W.b.t. al die mooie onderzoeken:

Allemaal hele mooie voorbeelden die je opnoemt, ik kan daar alleen net zoveel onderzoeken tegenover zetten die het tegendeel bewijzen. Als je die zo graag wil lezen moet maar je eens zoeken onder ander zoektermen dan de pro-managementtermen die je nu gebruikt. Al die zogenaamde managementbijbels, die jij waarschijnlijk van voor tot achter hebt gememoriseerd, maken niet per definitie een goede manager van je! Dat is nu precies wat er op deze site gebeurt. Ik gooi met mooie onderzoeken, mooie woorden en ik besprenkel alles met een laagje vals goud en dan lijkt het net alsof ik heel belangrijk ben, alsof mijn functie heel belangrijk is en alsof ik heel goed ben in wat ik doe...

Laten we eens ophouden met het bemoederen van werknemers en gaan sturen op mensen. Mensen zijn geen machines en managen is niet te doen volgens een vast stel regels!!!
Ellen  |   | 
26-05-2011
 | 
18:40 uur
@ Trojan
Bedankt voor je tip van Bullshit Management, die had ik inderdaad niet gezien.
Jij hebt het over “managementbijbels” en “mooie voorbeelden”. Ik heb niet op “pro-managementtermen” gezocht, wat ik opnoem zijn wetenschappelijke artikelen, juist geen artikelen en boeken van managementgoeroes.
Ik vind het jammer dat jij me, buiten het (niet wetenschappelijke) boek Bullshit Management, niet op meer kunt wijzen, ik had daar graag meer over gelezen.

Ik ben het met je eens dat niet iedereen een manager nodig heeft.
Ik ben het echter niet met je eens dat als je tussen de regels door leest, dat je dan leest dat de auteur het heeft over “dat werknemers een manager nodig zouden hebben om hun werk te kunnen doen. Managers zelf denken ook dat werknemers hun kont nog niet zelfstandig kunnen afvegen.” Dat is een interpretatie.
Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat managers zo zijn en denken. Juist niet. Een manager heeft vooral zijn medewerkers nodig. Het is juist zo dat een manager zonder zijn medewerkers het werk niet kan doen. En ik geloof echt niet dat managers denken dat werknemers hun kont niet zelfstandig kunnen afvegen. Het is juist de taak van een manager (in mijn mening) dat deze de medewerkers veel meer eigen verantwoordelijkheid moet geven. Juist omdat de meeste mensen echt wel weten wat ze moeten doen. Vaak weten ze dit veel beter dan de manager. De manager is er vooral ter ondersteuning, niet ter bemoeienis, maar om ervoor te zorgen dat de mensen die het echt weten, kunnen en moeten met plezier het werk kunnen doen.

Wat mij opvalt is dat je het hebt over “de nieuwe werknemer” (wat bedoel je daar precies mee?) en “mensen die op niveau werken”. Hoe sta jij dan tegenover de hele grote groep die niet “op niveau” werken? Ik kan je namelijk vertellen dat er toch ook echt een grote groep mensen zijn die zonder manager niet goed functioneren. Er zijn medewerkers die geen verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen, die zonder directe aansturing niks doen. Misschien bedoel jij met “miskleunen” deze medewerkers, maar dat vind ik dan niet terecht.
Het is dus inderdaad zo dat ieder mens anders is en dat managen zeker niet volgens een vast stel regels is te doen.

Een persoonlijke vraag; heb jij misschien niet een hele slechte manager en komt daar je frustratie uit voort? Gaat het dus ook niet om de “gemiddelde manager”, maar om jouw manager?

Nog een laatste opmerking; ik vind het jammer dat je het persoonlijk naar mij maakt, door te stellen dat ik een manager in een tunnel zonder ramen zou zijn, en managementbijbels van voor tot achter zou hebben gememoriseerd. Ik kan je verzekeren dat ik zo niet ben.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Fit blijven zorgt voor betere prestaties op de werkvloer
reacties
Corona zorgt voor boost in online verkopen (1) 
Tijdens de vakantie fantaseren over later (1) 
Zonnige tendens woningen met zwembad  (1) 
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?  (1) 
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
top10
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
Drie tips om veilig te internetten vanaf uw vakantieadres
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
Fors meer DDoS aanvallen vanwege COVID-19
Trend zet door: grote concerns die omvallen
Reorganiseren: vier belangrijke aandachtspunten
meer top 10