zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Alles is feedback, of toch niet?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   16-01-2012,   12:11 uur
 

'Je moet je collega's aanspreken en feedback geven'. Dat zei een leidinggevende bij een intakegesprek voor een programma voor leiderschapsontwikkeling. In de praktijk bleek dat men op zijn afdeling onder het mom van 'open en eerlijk' met ongezouten kritiek vaak over de grens ging. Tegelijkertijd ging het in dit moderne bedrijf over persoonlijke ontwikkeling, elkaar ondersteunen en coachen.

 Natuurlijk is feedback belangrijk. Geen feedback geven betekent: niet bewust van het effect van het gedrag en dus geen ontwikkeling. Mogelijk bekrachtig je zelfs het verkeerde gedrag, waardoor de ander geen idee heeft van wat je wel of niet waardeert. Een zinvol onderscheid bestaat tussen feedback, coaching en corrigeren. Voer het juiste gesprek in de juiste situatie, dan ben je altijd effectief, en anders is de kans groot op relatieschade, frustraties en demotivatie.



Verschil
Coaching gaat over het ontwikkelen en verbeteren van gemotiveerde medewerkers. Het heeft een positieve invloed op de vakbekwaamheid, het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van medewerkers. Een correctiegesprek is nodig als een medewerker onderpresteert. Achterhaal dan de reden van de afwijking. Vraag door, luister heel goed naar de antwoorden en tussen de regels, anders is de kans groot dat je de clou mist en de prestaties alleen nog maar verder achteruit gaan.

Wie doet wat
Coaching vindt plaats op vaste tijden en regelmatig, met bij voorkeur iemand die die rol goed vervult. Een correctiegesprek voer je alleen als het nodig is, zo snel mogelijk en formeel. Omdat de leidinggevende meestal de afspraken maakt over prestaties voert die ook het correctiegesprek. Feedback is er eigenlijk altijd, meestal informeel en kan iedereen geven.

Wat je anderen ziet doen
Er zijn verschillende vormen van feedback, niet altijd even effectief.
Het schouderklopje:  als een medewerker op de goede weg is of iets goed heeft gedaan. 'Fijn dat het rapport op tijd was, het is ook goed geschreven'. 'Moet je eens zien hoe je je al hebt ontwikkeld.' 'Ik heb er vertrouwen in dat je het kan.' Dit soort positieve feedback van een leidinggevende blijkt zeer effectief.
Hier-en-nu-feedback: een observatie of een waarneming in het hier-en-nu meestal met de bedoeling om het gedrag bij te sturen. Als je dat als leidinggevende op een goede manier kunt, zal je daar veel plezier aan beleven.
Evaluatieve feedback: Het meest voorkomend in organisaties en het minst effectief. Aan het einde van het project nog eens terugkijken en dan precies weten hoe het wel had gemoeten. Natuurlijk kan je van het verleden leren, maar waarom niet op het moment dat iemand er nog iets mee kan?
Vage feedback: 'Kijk er nog eens naar, dan zie je zelf wel waar het niet klopt'. Zoiets zeg je zelf natuurlijk nooit, maar stel dat het jou overkomt, dan neem je daar geen genoegen mee, en je vraagt net zo lang door tot je weet wat precies de bedoeling is.

Juist vooruit
Persoonlijk ben ik een sterke voorstander van feed forward: vooruitkijken, nl. dat je alvast vraagt wat de tips zijn, en de valkuilen, voordat je bijv. aan die presentatie gaat werken.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
  Kijken, kijken en niet kopen
  Ratingterreur
 
reacties
 
Eva | feedback  |   | 
24-02-2012
 | 
12:27 uur
Voor je tips over feedback ben ik blij dat je begint met het schouderklopje. Meestal begint men met evaluatie feedback, terwijl de verwachtingen bij het schouderklopje zijn. De eerste ''ja, maar ...'' is er. Jammer, want inderdaad heeft positieve feedback veel meer impact dan negatieve feedback. Als je een goed contact hebt met je medewerkers en je stelt de goede vragen, zal hij zelf wel de negatieve punten opsommen en is de negatieve feedback niet nodig. Eva Joos.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Ook thuis kun je gebruik maken van zakelijk internet
Welke auto’s behouden hun waarde het meeste?
reacties
Digitale tools zorgen voor minder werkstress (1) 
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels (1) 
Werknemer wil niet terug naar werksituatie zoals vóór COVID-19  (1) 
Kijken, kijken en niet kopen (1) 
‘Veiliger en slimmer werken’ bovenaan agenda IT-afdeling (1) 
top10
Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
Focus op flexibele planning en versnelde innovatie
Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
Hoge uitstroom sociaal domein: het gaat niet alleen om het salaris
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
Slechts één op de drie werknemers is veerkrachtig genoeg
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen
Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
De tien ingrediënten van elk succesvol project
meer top 10