Mee eens dat trainingen kunstjes kunnen zijn. Moet echter eerlijk bekennen dat mijn ervaringen met mansal (www.mansal.nl) beter zijn. Bij collegae en mijzelf toch blijvende gedragsveranderingen bemerkt.
Reactie: Het verschil zit hem niet zo zeer in de definitie, maar in de toepassing.
De Hollander heeft gemiddeld 5 vrienden, de inwoner van zuid nederland 15, de Amerikaan 40.
Dat is het cultuurverschil waar ik op duidt en dat een en ander verduidelijkt.
Reactie: Beste mensen,
Natuurlijk kan het voorkomen dat mensen overtollig worden in een organisatie. Afserveren doe je dan ook niet zomaar. Je zoekt als werkgever samen met de werknemer naar een andere plek. Lijkt me logisch. Is blijkbaar nog niet overal zo? Outplacementbureau's en re-integratiebedrijven verdienen een goede boterham aan de problemen van werkgevers. Of het altijd tot goede resultaten leidt, voor de werknemer is een goede vraag. Een goed en praktisch instrument hierbij is uw regionale poortwachtercentrum. Let op: dat zijn niet de comerciele jongens, maar de echte: van werkgevers voor werkgevers. Mijn pleidooi: houdt uw werknemers uit de uitkering en doe er zelf iets aan! Kijk voor meer info op: www.poortwachtercentrum.nl
Reactie: Misschien wel sjiek als jullie even vermelden dat dit artikel woordelijk vertaald is van http://management-issues.com/2008/8/26/research/the-gen-y-headache.asp
Reactie: Helemaal mee eens.
Met name de laatste opmerking is belangrijk.
Er zijn outplacementbureaus die iedereen maar aanraden om ''voor jezelf'' te beginnen. Makkelijk, maar niet iedereen heeft daar de juiste competenties voor. Het toppunt was een outplacementbureau waar de kandidaten werd aangeraden distributeur van een MLM bedrijf (ACN dus) te worden. De bekende gouden bergen waren niet van de lucht.
Helaas is er onder de outplacers ook veel kaf onder het koren. Goede afspraken maken is dan ook belangrijk. En, informeer eens bij collega's of ervaren verandermanagers.
Reactie: Het is een cultuurverschil.
In Amerika noemt men een leuke kennis al snel een vriend. Wij in het zuiden hebben ook meer vrienden dan de mensen van ''boven de rivieren''.
Zo is de opmerking van Gitomer te verklaren.
Dat is ook een van de redenen dat (het onethische) MLM, piramideverkoop, in Amerika een beetje werkt en hier helemaal niet.
Maar ja, als iemand je niet kent, dan koopt hij ook niet bij jou toch?
Reactie: Overtollige medwerkers, achterblijvers...?? Is dit de manier om respectvol over onze medewerkers te praten die zich al die tijd voor ons hebben ingezet......
Reactie: Wat een kortzichtigheid om mensen die bewust geen kinderen willen neer te zetten als egoïstische carrièrejagers, die ook nog extra geld en tijd willen. Er zijn ook mensen die geen kinderen willen, omdat ze zelf als kind mishandeld zijn en bang zijn een negatieve spiraal door te geven. Of ze zijn nooit echt kind geweest en zijn bang hun eigen nageslacht niet datgene te kunnen geven wat zij zelfzelf altijd ontbeerd hebben.
Ook vind ik het kortzichting om de huidige kinderen te zien als degenen die straks voor hun bejaarde ouders moeten zorgen. Natuurlijk gaat daarin een hoop mis; we kennen allemaal verhalen van ouderen die eenzaam wegkwijnen omdat kinderen geen tijd hebben. Maar er zijn ook mensen die hun eigen gezinsleven verwaarlozen, omdat vader of moeder zoveel zorg vraagt. 'Kinderen'die pas weer verder kunnen met hun leven als vader of moeder er niet meer is. En ook dan kan het gaan om mensen die in hun jeugd mishandeld zijn en als volwassene met een zorgplicht worden opgezadeld waarin de mishandeling soms nog gewoon doorgaat.
Leven en laten leven, wat is dat ver te zoeken in een discussie over wel/geen kinderen.
Reactie: OK, outplacement is een sukses als deze training goed gegeven wordt.
Hartstikke leuk voor degene die eraan deelnemen en voor ons een totaal sukses, we bereiken 98% sukses. Dit wil zeggen, dat op 100 ontslagen werknemers er 98 terug werk vinden en tevreden de toekomst tegemoet gaan.
Reactie:
* Een groepje jongens voetbalt met een bol van lappen, hun doelpalen zijn stenen.
* Een meisje kroelt met haar pop; een bruine stok, in een stuk zachte rode stof gewikkeld.
* Een jongen trekt een roestig sardineblikje achter zich aan, vol met steentjes. Het is zijn vrachtwagen.
Wat hebben deze Afrikaanse kinderen gemeen? Ze hebben dit speelgoed zelf gemaakt!
CREATIVITEIT ONDER KINDEREN
Abraham, een Ghanese schooljongen, hakt met een lang mes takken van een kokospalm af. Daarvan maakt hij een pick-up. De wielen zijn schijfjes die hij uit afvalplastic heeft geknipt.
In Lesotho maakt een knaap, genaamd Chepa, een Landrover van bierblikjes en metaaldraad. Hij knipt de blikjes open, maakt ze plat, knipt ze op maat en buigt ze om een frame van metaaldraad om de romp van de auto te maken. De wielen van dit voertuig bestaan uit halve bierblikjes.
Van blikjes, rietstengels, karton, metaaldraad en bamboe maken Afrikaanse jongetjes dus vliegtuigen, bussen, fietsen, vrachtwagens, tractors, auto’s en kano’s. En er zijn er geen twee hetzelfde! In Afrika is deze creatieve traditie nog springlevend! Hoe staat het met onze kinderen in Europa? En dan hun ouders, hoe creatief bewegen zij zich thuis en op hun werk? Welke Europese vader heeft met zijn zoon wel eens een vlieger gemaakt en welke moeder met haar dochter eigen kleding?
CREATIVITEIT ONDER VOLWASSENEN
De ouders van de voornoemde Afrikaanse jongeren hebben inmiddels veel fabrieksspeelgoed geïmporteerd, omdat dit echter lijkt. Misschien is dat jammer. Want in tegenstelling tot de soort die in de winkel te koop is, stimuleert zelfgemaakt speelgoed de creativiteit, originaliteit, vindingrijkheid, kunstvaardigheid en fantasie. Het is leuk om te maken en geeft het gevoel iets gepresteerd te hebben. En goedkoper kan haast niet. Creatieve innovatie wordt dan dus ''CREOVATIE''.
Zal het industriële speelgoed in Afrika daarom uiteindelijk het handgemaakte speelgoed vervangen? De tijd zal het leren. Het is interessant dat een aantal organisaties in heel Afrika de traditie van het zelf maken van speelgoed levend proberen te houden door wedstrijden in het maken van speelgoed te sponsoren. Ook verzamelen sommige museums voorbeelden van deze vaardigheid voor tentoonstellingen. Niettemin geven kinderen wanneer zij mogen kiezen bijna altijd de voorkeur aan industrieel speelgoed, omdat het er zo echt uitziet…
CREATIVITEIT TIJDENS ONS WERK
Het intellectuele kapitaal van medewerkers is de bron van creativiteit en innovatie. Hoe mobiliseer je dat latente talent? Bijvoorbeeld door kleine flexibele zelfsturende projectteams op te zetten die vrijelijk de grenzen tussen de afdelingen van een organisatie kunnen overschrijden, eventueel aangevuld met creativiteitsmanagers. Vluchtig, kwetsbaar en ontspannen, met voldoende vrijheid, ruimte en behoefte om alle kennis te delen (aanvaard kinderziektes, met voldoende gelegenheid om te brainstormen). Denk het ondenkbare, wees lekker tegendraads en extreem (bij voorkeur in de Alpha-fase). Creëer een sfeer van gecontroleerde anarchie die lijkt op aantrekkelijke jazz (John Kao).
Bij kinderen wordt door spontaan spelen de creativiteit ontwikkeld. Zorg dus tijdens het werkproces voor een ‘speeltuin’, als gebied in de organisatie of als onderdeel van het werkproces.
ALBERT EINSTEIN KON HET WETEN
Hij zei eens: “Als een idee aanvankelijk niet absurd is, heeft het weinig kans van slagen.” Ja, creativiteit is een stimulans om bij tegenslagen uit het dal te komen. Wie maakt er voldoende gebruik van………..?
...laat ook uw creativiteit eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige. Tot uw voordeel.