zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y blijft werkgever hoofdbrekens bezorgen

27 augustus 2008 - Misschien is ze te lang een hand boven het hoofd gehouden door hun ouders, zijn ze te zelfingenomen over hun waarde na een decennium voor voorspoed of misschien zijn ze gewoon echt anders. Wat de reden ook is, feit is dat Generatie Y werkgevers nog lange tijd hoofdpijn zal bezorgen.

Werknemers die na 1980 geboren zijn, zijn over het algemeen wispelturig, chaotisch, slecht in plannen en minder efficiënt dan andere generaties. Tenminste volgens onderzoek van het Britse Talent Q. Daarentegen is Generatie Y ook het meest sociaal vaardig, in het bezit van de hoogste ethische normen en waarden en goed in details. 



Oogkleppen

Opvallend aan dit onderzoek is dat tot nu toe altijd aangenomen werd dat Generatie Y zich zo goed aan weet te passen aan veranderende omstandigheden. Dat is echter niet perse zo, stelt Roger Holdsworth van Talent Q. "Vrijwel niemand heeft tegenwoordig nog een baan voor het leven en daarom lijkt het bijna taboe om te zeggen dat Generatie Y minder aangepast, efficiënt en dynamisch is dan oudere werknemers. Bovendien zijn de twintigers uit ons onderzoek minder flexibel, minder zelfverzekerd op het gebied van onderhandelen en beslissingen nemen, minder goed in leidinggeven en minder geneigd zich aan de regels te houden – allemaal zorgwekkend voor de toekomst. Maar er zijn ook positieve dingen te melden. In tegenstelling tot het beeld van de luie, egoïstische en agressieve jeugd, blijken jongeren juist ethischer, sociaal bewuster en empathischer te zijn dan ouderen." 

Babyboomers

De onderzoekers keken ook naar de vooroordelen die er leven over Babyboomers, vooral naar de veronderstelling dat die conservatiever en ‘vastgeroest’ zouden zijn. Wat bleek? Juist de Babyboomers blijken het best in staat zich nieuwe technieken eigen te maken en het meest achter radicale ideeën te staan. Daarentegen zijn ze ook minder sociaal, minder ambitieus en minder empathisch.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y is nog niet zo betrokken
 Zes communicatietips voor generatie Y
 Generatie Y is lui en veeleisend
 Generatie Y vereist aanpassingen
 
 
reacties
 
Hugo  |   | 
27-08-2008
 | 
12:24 uur
Misschien wel sjiek als jullie even vermelden dat dit artikel woordelijk vertaald is van (Klik hier)

a.c.m. van der knaap  |   | 
29-08-2008
 | 
09:07 uur
Het resultaat van dit onderzoek sluit naadloos aan op het onderzoek en de publicaties van Mw Inez Groen & Jeroen Boschma: ''Generatie Einstein, slimmer, sneller en socialer''. Als je die gelezen hebt is de rest een logisch gevolg. Het zou de senior managers helpen zich daarin te verdiepen om (positieve) aanknopingspunten te vinden om deze generatie aan te sturen.
In het voortgezet onderwijs heb ik inmiddels gezocht hoe daar de jeugd van tegenwoordig meer te motiveren en struktureren is, zodat de werknemers van de toekomst deze problemen minder vertonen. Wordt dus vervolgd...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10