Reactie: Een positief verhaal dat moet gezegd. Echter is de werkelijkheid vaak anders. De manager krijgt zelden een budget om zijn/haar kamer persoonlijk in te richten.
Mijn voorstel maak er een onderhandelingspunt van tijdens het beoordelingsgesprek/functioneringsgesprek.
Wil je support hierin, mail maar. Wij zijn realistische specialisten op dit vakgebied.
Reactie: De bovenstaande reacties zijn voor mij onbegrijpelijk. Zoek dan een andere baan waar je wel je positieve energie kwijt kan. Ik blijf geen dag in een baan waar ik me in verveel.Echt slappe hap hoor.
Reactie: Ik heb een ernstige vorm van een bore out. Ik werk op een afdeling waar ik iedere dag hetzelfde werk moet verrichten. Af en toe val ik zelfs in slaap achter mijn computer. In principe heb ik een kantoor baan dat meer op productie werk lijkt. Met de lopende band maar achter een scherm. Ik moet alleen maar even volhouden totdat ik hier weg ben. Ben elke dag moe omdat ik weinig tot geen prikkels krijg voor mijn hersenen.
IK VERVEEL ME DOOD!
Mijn collegas en mijn werk interesseren mij ook niet. Ik vind het allemaal best en ze doen maar en dat schreeuw ik de hele dag op de afdeling. Af en toe kijk ik om me heen en erger me aan mijn collega's die op levenloze zombies lijken en alleen de vingers heen en weer bewegen (zij hebben het oh oh zo druk). Mijn gedachtengang gaat zelfs zo ver dat ik af en toe het gevoel heb dat ik iedereen op de werkvloer dood wil schieten en dat heet een beetje leven in de tent brengen. Als er iemand is die een hekel heeft op haar werk, dat ben ik.
Bedankt voor uw bijdrage. Het probleem zit er vaak juist in dat mensen die verschillende rollen niet meer uit elkaar kunnen halen. In plaats van een scheiding (van de rollen / omgangsvormen)loopt de boel door elkaar.
Tel daarbij op dat bij vriendschappen de emoties intenser zijn en je hebt een potentieel explosieve mix.
Ik kom binnenkort op dit onderwerp terug. Dan zal ik het verbreden tot 'het aangaan van een relatie'. Met wellicht ook nog wat interessante info over redenen waarom huwelijken stuklopen!
Reactie: Creativiteit ontstaat pas uit armoede, beperkte middelen en overlevingsdrang.
De grote ontdekkers/uitvinders/artsen, kunstenaars en schrijvers werden allen geplaagd door beperkingen die de omgeving of de maatschappij hen oplegde. Daarnaast zijn er in oorlogstijd veel vernieuwingen ontwikkeld.
Creativiteit is in de westerse wereld ver te zoeken. De meeste nieuwigheden zijn samenvoegsels of voortborduurselen
van bestaande mogelijkheden.
Reactie: Het verschil zit volgens mij in de beleving en de gewenste diepgang in een relatie.
Boven de rivieren zijn mensen mogelijk wat kritischer dan beneden de rivieren. (Calvinistisch dus zuiniger met geven, misschien?!)
Er zijn vrienden waar je mee kunt biljarten, een biertje drinken of iets anders kunt doen. Er zijn vrienden waar je diepzinnig mee kunt praten. En er zijn vrienden waar je met jouw zieleroerselen kunt aankomen. Allemaal vrienden.
De een noemt de eerste groep kennissen. Een ander niet. Allemaal afhankelijk van eigen interpretatie en de waarde die je toekent aan de inhoud en aan het begrip ''vriendschap''.
Zo kan een zakenrelatie, iemand waarmee je samen een band hebt op een bepaald gebied of interesseveld evengoed een vriend zijn als je samen maar goed in de gaten kan houden dat zaken en vriendschap twee aparte omgangsvormen vragen en je allerbij met deze ''scheiding'' om weet te gaan.
Eigenlijk is elke relatie, dus ook een vriendschappelijk relatie, een vorm van uitwisseling waarbij beide partijen profijt hebben.
Elke relatie is in feite gebaseerd op economisch principes. In een vriendschap(en ook een liefdesrelatie) hanteert iedere partner een gevoelsmatige winst- en verliesrekening. Bij vriendschap gaat het om emotioneel-sociaal profijt en gewin.
Als de verhouding van ''halen en brengen'' en ''geven en nemen'' schreef groeit dan zet dat wrevel. Hetzelfde als een zakelijke relatie scheef groeit, dan wordt de relatie beeindigd; er is geen wederzijds profijt meer.
(De meeste huwelijken lopen spaak op een te mooie prognose van de ''omzet'' en te hoge ''winstverwachting''.)
Reactie: leiderschap is een aangeboren eigenschap, maar je kunt het ook ontwikkelen. Je hebt promotie gemaakt en dat moet je aannemen. Waarvoor heb je al die jaren gestudeerd? Denk aan die cirkel van invloed. In het leven moet je keuzes maken en niet steeds denken aan andere, maar aan jezelf. Wil jij geen verandering in je leven? Praat met je vrienden en leg het ze uit. Je vervult nu een ander positie en ze moeten je accepteren als hun manager. Wees open en eerlijk naar hun toe en bespreek dit met hun. sterkte ermee en succes met je nieuwe functie. Go for it!
Reactie: een baas is nog steeds een verkeerd beeld wat de meeste mensen hebben van een manager.
de Manager met bugettaire eindverantwoording is niet meer de leider van vroeger. De laatste jaren wordt er zakelijk harder geknokt voor de bekende KPI's en richting personeel via de HRM gedachte wordt er gestuurd, zonder harde hand. dit vergt overlegkunde en overtuigingskracht. Deze groep wordt vanzelfsprekend minder, maar zonder goede managers is een bedrijf stuurloos.
Reactie: Als IT leiders een beseffen dat ze slechte een schakeltje zijn in de totale keten, dat hun speeltjes wel leuk zijn, maar niet altijd toegevoegde waarde hebben en dat de kwaliteit van hun werk ver beneden dat van alle andere diensten is, dan begrijpen ze misschien dat ze ook geen waardering krijgen.
Beste ICT manager, denk vanuit het bedrijf, niet vanuit de techniek, maak de techniek ondergeschikt aan het bedrijfsbelang, erken dat er beteren en mooiere oplossingen zijn, waar geen bits en bytes aan te pas komen en zie dat u meer gewaardeerd gaat worden door de andere managers.
Reactie: Misschien even informeren bij de Free Record Shop die dankzij de implementatie van SAP voor het eerst in zijn bestaan verlies maakte?
Het blijft vreemd dat ook na 20-30 jaar nog steeds ICT wordt gezien als oplosser van alle problemen, terwijl iedere keer weer blijkt dat de implementatie tot meer problemen leidt. (de positieve uitzonderingen op regel daargelaten).
Reactie: Tip 8. Pas de IT aan op uw processen in plaats van de processen aan te passen op de IT.
Tip 9. Verwacht geen wonderen van IT. Alleen de afdeling HR kan het onmogelijke doen. Wonderen duren even langer.
Tip 10. Reserveer genoeg geld om het drievoudige van de geschatte kosten te kunnen betalen.
Tip 11. Besef steeds dat IT volgend is, niet leidend.
Reactie: Triest dat er nog steeds gesproken wordt over overtollige medewerkers. En triest dat nog steeds heel veel werkgevers zich niet realiseren dat een slecht gegeven ontslag alleen maar verliezers oplevert. De pijn is voor de ontslagene vele malen groter dan nodig, de leidinggevende blijft vaak achter met een rot gevoel en last but not least bij de achterblijvers overheerst het angst gevoel en het besef dat ze als medewerkers er dus niet echt toe doen.
Op een goede manier ontslag geven is niet gemakkelijk, maar kan zeker. Outplacement kan daar een onderdeel van zijn, maar dat hoeft lang niet altijd. In mijn praktijk als arbeidsrecht mediator merk ik dat het vaak vooral gaat om erkenning voor hetgeen de betrokken medewerker voor goede dingen heeft gedaan. Die zijn er immers ook vaak legio. Vaak is bijvoorbeeld iets simpels als een afscheidsbijeenkomst met collega's al heel belangrijk. Medewerkers accepteren over het algemeen best dat er voor hen geen plaats meer is in een organisatie, maar willen met respect behandeld worden. Tsja, het zijn immers net mensen!!!
Reactie: Ook stimulerend voor creativiteit is een externe, zoals mijzelf, vragen als sparring partner. Deze komt zelf met ideeen, maar zet ook bij het eigen personeel de creatieve raderen aan het werk.
Overigens, de items die genoemd worden als belemmerend voor de creativiteit zijn vooral een belemmering als mensen zich hieraan conformeren. Voor een creatief, oplossingsgerichte denker kunnen deze juist extra stimulerend werken.
Reactie: Leuk, die reacties die al dan niet openlijk eigen commercie voorspreken;-).
Laat ik eens vertellen waarom veel opleidingen en al die veranderingsprocessen die men wil bewerkstelligen niet werken ('nou, doe dat eens', hoor ik je al denken):
- Mensen leren niet door kennis uit een boekje of een cursusmap. Leren zit nl. niet alleen in je hoofd; dat doe je vooral met lichaam en ziel;
- Mensen leren alleen wanneer hun referentiekader wordt uitgebreid (hoe kun je iets doen of weten wat je nooit fysiek hebt ervaren?);
- Je verandert oude gewoontes niet behalve door tenminste 5 nieuwe processen op gang te brengen. Alleen dan doven oude, starre gewoonten uit;
- Het opleidingsaanbod is allemaal meer van hetzelfde. Het voegt geen nieuwe ervaringen (=refentiekader) toe en daarom 'leren' mensen niet.
Het laatste punt is meer een samenvatting van eerdere punten, maar even om dingen te onderstrepen. Mensen leren niet in cursussen als zij niet dingen in de praktijk opnieuw leren ervaren. Dat is mijn punt.
Prachtige site, Lea, van jullie bedrijf. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van jullie trainers en opleidingen. Het is alleen -precies- weer meer van hetzelfde... Ik zou -als ik manager was- in deze trajecten geen geld meer steken. Hoe verander je en verrijk je mensen? Echt! Daar gaat het om en het is tijd om nieuwe wegen te verkennen. Volg eens een training bij ons, dan snap je precies (wel) wat ik bedoel;-)...