zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Een medewerker is elke avonddienst 'ziek'. Wat te doen?

jose   |    |  19 januari 2009
Reactie: Ik wil graag reageren op deze oplossing. Ik ben het volledig met Asha eens. Leg de focus op zijn functioneren en niet op zijn ''ziek zijn'' want dat is blijkbaar geen probleem bij de dagdiensten. Alleen is zou hem niet naar de huisarts sturen. Deze kijkt namelijk alleen of iemand ziek is en niet of iemand kan werken. De arboarts heeft gezegd dat er geen medische problemen zijn om te werken en hou je daar aan want je hebt kans dat de huisarts zegt dat betrokkene wel ziek is. Hou je alleen vast aan de arboarts is mijn advies. Arboarts en huisarts hebben namelijk beide een hele andere visie.
 

Werknemer wil motiverende manager

H Oosterhof   |    |  19 januari 2009
Reactie: EVALUATIEGESPREK PER KWARTAAL geen wartaal)
Zit de juiste persoon wel op de juiste plek? Praat daar eens over: met elkaar en, met als uiteindelijk doel, voor elkaar. Niet vrijblijvend, maar effectief. Niet terughoudend, maar openlijk en creatief. Denk hierbij SAMEN eens aan de volgende punten:

1. Leg elk evaluatiegesprek gezamenlijk vast
2. Neem de tijd en bewaak de gespreksstructuur
3. Luister en kijk naar elkaar (oog- en oorcontact)
4. Spreek duidelijk en geef een mening helder weer
5. Beoordeel elkaar eerlijk, evenwichtig en rechtvaardig
6. Denk aan respect en persoonlijke waarden tegenover anderen
7. Toon begrip voor een ander en bespreek relevante voorbeelden
8. Bespreek in een “slecht nieuwsgesprek” de zaken direct en open
9. Bepaal (on)gewenste oplossingen en gedrag (geef alternatieven)
10. Wees attent op afweermechanismen, sublimeren en “faalbeaming”
11. Denk aan een goede voorbereiding (positief, kritisch, feitelijk en serieus).

CRUCIALE GESPREKKEN
Managers voeren soms cruciale gesprekken, waar een veelheid aan meningen naar boven komt en emoties soms de overhand krijgen. Managers vormen vaak de “buffer” tussen de werkvloer en de directie. Voor sommigen kan een gevoel van onveiligheid en onzekerheid ontstaan. Een enkele keer wordt de vechtersmentaliteit toegepast. Wat is wijsheid? Ter overdenking en voorbereiding:

1. Relativeer emoties
2. Definieer haalbare doelen
3. Probeer een win-win-situatie te creëren
4. Geef uw mening en baseer deze op feiten
5. Zeg, indien nodig, ‘sorry, dat had anders gekund’
6. Analyseer wat uzelf doet en definieer effectief gedrag
7. Creëer een hechte, onderlinge band en daarmee synergie
8. Maak uw standpunten helder (wat wilt u wel, en wat vooral niet)
9. Sta open voor de mening van medewerkers en besteed aandacht aan wat zij naar voren brengen (feest der herkenning).

Oefen, als u twijfelt, een gesprek eerst met een onafhankelijke vertrouweling!

U wordt in uw dagelijks functioneren geconfronteerd met een veelheid aan taken, die bovendien vaak erg gecompliceerd zijn en waarbij tact, inlevingsvermogen, evaluatie en het maken van een juiste inschatting (een en ander in samenhang met de privé-omstandigheden van de persoon in kwestie) noodzakelijk zijn. Het is, alles bij elkaar, nogal wat. Ervaring, knowhow en expertise zijn nodig!

Een ervaren teamcoach.
 

Werknemer vergeet baas te waarderen

R. Civile   |    |  19 januari 2009
Reactie: Als AI project manager en coach komen we wat vaker met deze materie in aanraking. Een groot programma manager heeft ooit eens gezegd,''Een AI manager heeft geen verleden en heeft geen toekomst.''[R. Lodder] Dat vond ik een treffend slogan.

Als interimmer wordt je voor 'een klus' binnengehaald en als de klus af is ga je weer. Het is telkens weer een aardig moment wanneer de inspanningen op een andere, meer menselijke manier, word vertaald door een moment van stilstaan bij afscheid. Vaak word het moment gebruikt voor een dankwoord en een 'kleinigheid' als dank.

Ik denk dat dit altijd weer wederzijds is. Af en toe elkaar complimenteren en zeker aandacht voor een leuke attentie, houd het plezier er zeker in. Waardering kan soms zoveel 'smeren' in de uitvoering.
 

Twaalf tips om geschikt personeel te werven

R. Civile   |    |  19 januari 2009
Reactie: Ik denk dat Business Compleet zeker een zinnig artikel heeft geschreven. Het zou misschien ook handig zijn wanneer Business Compleet op hun eigen site een duidelijke handleiding zou publiceren die wat uitgebreider is.

Wat ik jammer genoeg mis is een soort 'Mission Statement' gericht aan de HR en AI managers, waar op dit vlak nog grote winsten kunnen worden behaald. Immers, het is nu eenmaal niet zo eenvoudig goed gekwalificeerd personeel te vinden laat staan die ene persoon die er 'gevoelsmatig' ook nog eens in kan/zou passen.

Wij ervaren juist een toename in het aantal aanvragen tot toetsing en het inzichtelijk maken van de soft skills van kandidaten omdat juist dit in de beginfase van het contract al rendement oplevert.

Ook hier vallen aanzienlijke winsten en besparingen te halen omdat de zekerheid van 'de juiste kandidaat' aanzienlijk kan worden vergroot. [> 75%] Jammer dat juist dit aspect niet in het artikel naar voren word gebracht.

RC Mgt. Coach.
 

Vijftien functies en effecten van... uw pen!

Jeroen Dongen   |    |  19 januari 2009
Reactie: ''Soms verdwijnen hun handen met pen en al onder de tafel. In dat geval dient u het ergste te vrezen.'' haha mooi stukj.. nooit over nagedacht dat er zoveel aan een pen af te lezen valt..
ik hoor duidelijk bij groep 8, ipv eten mee te nemen verorber ik gewoon een paar pennen per dag..:D
 

Vijftien functies en effecten van... uw pen!

Patrick Mackaaij   |    |  18 januari 2009
Reactie: Heel herkenbaar. Ik heb laatst over mijn geliefde pen geblogd (zie de link bij deze reactie). Kan onder persoonlijkheid vallen maar ik dacht aan productiviteit :-)
 

Manipuleren aan de vergadertafel

Irma Essers   |    |  18 januari 2009
Reactie: Wanneer een manager een goed contact heeft met z'n medewerkers, dan heeft zij/hij dat gemanipuleer niet nodig, dan geeft zij/hij de erkenning en houdt voeling met medewerkers. Manipuleren is een trucje. Wat we nodig hebben zijn authentieke en integere leidinggevenden, en onderschat de medewerkers niet; zij hebben het echt wel door.
Het boek manipuleren kun je leren heb ik gelezen en ik werd er misselijk van.

 

Werksfeer belangrijkste reden om van baan te veranderen

Hanny Reindersma   |    |  18 januari 2009
Reactie: Mijn hart staat open te reageren. Ervaringen te over realistisch na te denken over ontwikkelingen die de werknemer doormaakt. In zowel eigen leven als binnen een bedrijf. Het competentiemanagement is hot. Allerlei voorwaarden worden gesteld dit tot een succes te maken. Tot nu toe staat het model op papier. In redelijk begrijpelijk taalgebruik zoals POP en PAP tot functieprofielen en competenties. Niets zo lastig als steun, begeleiding en coaching te bieden aan medewerkers die met zich zelf en organisatie 'ergens' naar toe gaan. Managers hebben de belangrijke taak dit serieus te nemen en uit te voeren.
Wie is de persoon als manager, als mens, wat kun je en wat kun je niet?
Maar er is nog iets anders. Vele managers blijken in de houdgreep van de bedrijfsmatige aanpak. Alle zeilen bijzettend tot plannen makend die virtueel zijn voor bedrijf en medewerkers. De marktwerking in de non-profit heeft eigen wetten in tegenstelling tot de profitsector.
Leidinggeven is een kunst (Martha van de Pasch, 7-01-2009) Waar zijn de empatische managers als mens? Hoe kijken zij naar mensen, hoe zien zij de medewerker als mens met eigen talenten? In dit opzicht zijn mijn ervaringen niet altijd kleurig geweest. Medewerkers die nadenken worden 'tegenwerkers', medewerkers die lastige vragen stellen houden het alledaagse werk op, integrale samenwerking een dubieus voorstel. Kortom van een competente medewerker valt te verwachten uit de bestaande rol te stappen, en op zoek te gaan naar mogelijkheden zoals het; co-creeren, samenwerken, adviseren, zoeken naar alternatieven, bemiddeling, constructies en ontwerpen voor het bereiken van resultaat.
Naar mijn mening heeft de manager last onkundig te zijn in dit mensendomein. Geeft het 'opper-management' duidelijkheid over het werkelijke organisatiebeleid van managers. Blijft het slechts bij schimmige verwachtingen over en weer? Waaruit blijkt dat organisaties daadwerkelijk zitten te wachten op medewerkers die zich emanciperen? (lees competenties verwerven)
Toen ik mijn jongere collega hoorde zeggen in mij een organisatieactivist te zien schrok ik. Niet veel later heb ik naar de betekenis gezocht. Ik kan me er helemaal in vinden!

 

Slecht nieuws overheerst, maar manager is positief

R. Civile   |    |  18 januari 2009
Reactie: Er is in alle mondiale commotie één ding klaar als een klontje. De BV NL staat er relatief nog helemaal zo slecht nog niet voor. Wanneer we kijken naar de positie van andere landen in Europa, Afrika, Azie en de VS, dan moeten we concluderen dat we er zelfs per saldo er nog wel eens heel aardig zelfs voorstaan.

Natuurlijk zullen wij, net als vele anderen, de gevolgen van het grote financiele mismanagement voelen. Bos heeft wat dat betreft de rekening grotendeels bij de toekomstige generatie neergelegd door de genomen maatregelen.

Waar we helaas nog niet erg goed van zijn doordrongen, daarvoor hebben we op ambtelijk en politiek niveau nog veel te veel te maken met incompetentie en mismanagement, is het gebrek aan expertise op langere termijn. Daarvoor moeten we helaas niet bij Balkenende, Bos of het CPB zijn.

De financiele sector heeft de consument/belastingbetaler volkomen een grote financiele hak gezet, een hak die door Bos nog eens wordt vergroot. En nog heeft men de euvele moed zich dusdanig arrogant op te stellen naar diezelfde consument/belastingbetaler, door de regels voor krediet en hypotheken nog verder aan te scherpen.

Banken onderling vertrouwen elkaar nog steeds niet en de consument/belastingbetaler nog minder, klaarblijkelijk. Het is zelfs zo erg dat zij heel arrogant het balletje van wantrouwen wederom bij de consument/belastingbetaler neerleggen.

Het zijn niet alleen de banken, maar zeker ook de verzekeringstak, die met heel veel prachtige en ondoorzichtige verkoop producten, decennia lang, miljarden hebben binnengeharkt.

Zelfs van overheidswege werden de sectoren hard op de vingers getikt de commissies en zogenaamde gemaakste kosten naar de consument inzichtelijk te maken. De vertragingstaktieken die men tot nu toe heeft toegepast blijken te werken. We hebben namelijk een groter probleem, de 'krediet crisis'.

Zoals ik al stelde staan wij er met zijn allen er helemaal zo slecht nog niet voor. Het enige wat zal moeten gebeuren is de installatie van een aantal goede strategische financiele managers aan te stellen bij het rijk. Die mogen wat mij betreft wel iets kosten.

Hun missie: Het zo snel mogelijk herstructureren van de overheids uitgaven door het leveren van expertise, visie en competentie. Hiervoor moeten deze managers volkomen A-politiek zijn en die ambtenaren opzij zetten, zonder aansziens des persoon, die volkomen op de verkeerde plaatsen zitten.

Door herstructurering en verbetering bij de overheid kan binnen een jaar enkele miljarden worden bespaard. De tweede taak is de invloed vergroten bij de banken door wettelijke controle. Daarin mag de finaciele sector geen enkele zeggenschap hebben. Zij heeft namelijk duidelijk blijk gegeven geen reinigend vermogen genoeg van zichzelf te hebben.

Zij laten zich doch min of meer belonen op kosten van de consument en belastingbetaler. De rede en inhaligheid dienen weer naar proportie te worden terug gebracht. Met deze maatregelen alleen al zijn wij in staat om collectief binnen twee jaren een fantastische buffer op te kunnen bouwen die de rekening voor de toekomst enorm verkleint.

Niet alleen verkleint, door diezelfde herstructurering door te voeren op andere gebieden binnen het overheids apparaat, denk bijvoorbeeld aan het opheffen van ontwikkelings samenwerking, het terughalen van onze troepen daar waar ze niets toe te voegen hebben, een zware curatele op overheidsprojecten, en we zijn met BV NL niet alleen binnen twee jaar volkomen uit het slop, de consument/belastingbetaler merkt dan hoe puissant goed we het met zijn allen kunnen hebben.

Maarten Luther King zei het al,'I have a Dream'. Ik heb die ook. Alleen niet met dit contingent aan politici en ambtelijke top. Die zijn vergeten dat zij er zijn voor de samenleving, en niet andersom, zoals zij zichzelf, arrogant, erudiet en valselijk zo graag voor houd.

Een Manager is en blijft positief als hij/zij dergelijke taal zoals hier gewoon durft te bezigen, ook al weet hij/zij dat dit tegen alle gevestigde stromingen en meningen in zal gaan. We hebben er een paar in Nederland, Visionairs bedoel ik. We hebben er een aantal in Nederland, goede managers die weten wat ik hier bedoel.

Deze managers zijn altijd positief maar, zijn zelden te beroerd om in het strijdperk te stappen met opgestroopte mouwen en volkomen A-Politiek. Het is nu alleen nog maar de vraag waar zijn ze en hoe kun je ze verenigen?



 

Vijf marketingtrends voor 2009: back to basic

Tinus   |    |  17 januari 2009
Reactie: 1. De consument staat altijd op de 1e plaats,
daar doen we het voor!
2. MVO krijgt meer aandacht ( FSC hardhout ).
3. web.1, web.2 who cares, als het er maar goed uitziet.
4. China? Schei uit, hebben die communisten nog niet genoeg in handen?!!
5. Investeren in een crisistijd gaat alleen als je geld te veel hebt.
 

Leer afwisselend in de comfort- en de discomfort zone!

Monique Boogaard   |    |  16 januari 2009
Reactie: Beste Eveline,
Blijkbaar zijn voor jou de verwachtingen van je leidinggevende niet duidelijk. Het lijkt me raadzaam een gesprek aan te gaan om daarover in ieder geval duidelijkheid te krijgen. Vervolgens kun je nadenken over de richting waarin je zélf verder wilt ontwikkelen (uit je comfort zone treden, dus) en bepalen of dat overeenkomt met de verwachtingen van je leidinggevende. De keuze voor de richting die je inslaat is daarna aan jou. Bij dit proces kun je desgewenst professionele begeleiding inschakelen. Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Monique
 

De bankencrisis is nog niet voorbij

Bjorn Heisterkamp   |    |  16 januari 2009
Reactie: Het is jammer dat een figuur als Wouter Bos aangehaald wordt als een soort redder. Hij is enkel een vlaggendrager en voert protocolair de taken uit die Europees zijn opgesteld.

Zijn compaan Wellink, die recentelijk een aantal bedrijven en banken goede rating toedichtte, zou op zijn minst een paar jaar gevangenisstraf moeten hebben.

Er is misleiding aan de orde, oplichting en door staat gesteunde fraude. In rap tempo zullen diverse banken genationaliseerd worden, want wie gaat zijn geld nou bij een bank neerzetten die failliet kan gaan? Als de overheid garant staat, wat is dan de functie van een bank?

Banken hebben zich in de afgelopen jaren vergrepen aan arrogante en starre houdingen, maar overheden hebben dit toegestaan.

Inmiddels is de gezamenlijke bancaire schuld wereldwijd ruim anderhalf keer zo groot als het bruto nationaal product - wereldwijd. Dat wil zeggen dat als wij anderhalf jaar enkel werken om bankschulden af te betalen, dus geen eten kopen, geen huizen betalen, geen kleding kopen, geen belasting betalen, noem het maar op... dat we dan pas klaar zijn met het saneren van bankschulden.

Met andere woorden: het einde van het girale stelsel is in zekere zin nabij. Er zal een nieuw stelsel moeten komen.

En laten we hopen dat incompetente en populistische optimisten als Wouter Bos hier zo min mogelijk bemoeienis bij hebben. (Of vergeet iedereen dat hij 2 jaar geleden riep 'eerst het zuur en dan het zoet'). Hij had dit toen al moeten weten, maar wist van niks.

Ik baal ervan dat ik belasting betaal om dit soort misdadigers te vergoeden.

 

Manager zit vooral te wachten tijdens zakenreis

Bjorn Heisterkamp   |    |  16 januari 2009
Reactie: Ik begrijp heel goed waar Easynet op doelt en aanvullend zou ik nog willen zeggen dat het heel belangrijk is dat mensen serieus nadenken over managed video services NAAST videoconferentie. Dit biedt namelijk voordelen.

In de eerste plaats is natuurlijk wel bewustzijn nodig over het nut van videoconferentie. Dat groeit met een gezond tempo. Steeds meer organisaties denken serieus na over video als reisalternatief.

Dan komt er ook bij dat er steeds meer tools en hulpmiddelen zijn om te mengen in professionele videoconferenties. Zo zijn er webex achtige toepassingen, die inmiddels ook al op iPhone beschikbaar zijn. Er zijn desktop videoclients (ook Skype) en er zijn videophones (zoals de VVX1500 van Polycom die binnenkort uitkomt). En dan zijn er uiteraard de boardroom oplossingen (zoals de LifeSize high definition oplossingen) en telepresence oplossingen zoals die van Cisco.

De wereld van videoconferentie zal een echte vlucht nemen als middels services al deze diensten integraal gebruik kunnen maken van elkaars protocol. Bijvoorbeeld, een Polycom High Definition boardroomsysteem moet moeiteloos kunnen communiceren met een iPhone client en een standard definition systeem van Tandberg, in één en dezelfde conferentie.

Wij juichen dit soort services van harte toe, we zien dat de markt langzaam maar zeker volwassen wordt.

Telewerken, telepresence, distance learning, collaborative working, unified communications, al deze termen zullen in 2009 zeer nauw gerelateerd worden aan videoconferentie.

Bjorn Heisterkamp
www.123vergaderen.nl
 

Managementbeloning heeft topprioriteit in 2009

Ad de Beer   |    |  16 januari 2009
Reactie: Een beetje een discussie in de waan van de tijd. Nu blijkt dat een enkele topman een forse bonus heeft opgestreken is dat het gesprek van de dag. ''Schande'' roepen we, geheel in stijl van de politieke correctheid.
Ondertussen krijgt Youp van het Heck voor het roepen van een vergelijkbare volzin een paar miljoen op zijn rekening gestort, waar je niemand over hoort klagen en biedt Manchester City 110 miljoen op een voetballertje die ze ook een salaris van 14 miljoen per jaar willen betalen.
Rimpelingen in de economie die bonussen terwijl maar weinig mensen zich druk schijnen te maken voor het bieden van oplossingen.
Erger nog, je hoort bijna niemand over de echte crisis, vele malen groter dan de kredietcrisis die de wereld over een jaar in de greep zal gaan krijgen, de employabilty crisis. Honderduizenden zullen het arbeidsproces verlaten, waardoor een groot tekort aan werknemers gaat onstaan. Is het niet beter om daar eens de schouders onder te zetten in plaats van dat praten achteraf?
 
< vorige 1439 1440 1441 1442 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10