zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slecht nieuws overheerst, maar manager is positief

16 januari 2009 - Zowel Barclays Bank en de Bank of America kondigen massaontslagen aan. En werving- en selectiebureau Morgan McKinley meldt dat er bijna een volledige personeelsstop heerst in de Britse financiële sector. En dat is nog maar een greep uit de sombere nieuwsberichten die de krant momenteel domineren.

Het aantal nieuwe vacatures daalde opnieuw, voor de zesde opeenvolgende maand, in december zelfs met bijna tweederde. Het vertrouwen van werkzoekenden is tot een dieptepunt gedaald en degenen die zeker zijn van hun baan en de enkeling die dit jaar in de running is voor een bonus, blijft liever waar hij zit dan zich in een onzekere arbeidsmarkt te storten. 



Angst overheerst
Niet alleen in de financiële sector is de crisis voelbaar. Ook de autobranche en retail kondigen massaal ontslagen, winstdalingen en zelfs faillissementen aan. Zelfs overheden, traditioneel de branche met de meeste baanzekerheid, kondigen aan dat ze het mes in hun personeelsbestand  gaan zetten. Hoewel de Britse overheid een pakket maatregelen heeft aangekondigd om de loonbetaling van kleine en middelgrote ondernemingen veilig te stellen en bedrijven subsidies te geven wanneer ze werklozen aannemen, is angst voor baanverlies de overheersende emotie onder werknemers. 

Aantrekkende markt
Maar er is ook goed nieuws. KPMG voorspelt weliswaar dat de overnamemarkt instort dit jaar, maar ook dat de markt tegen het eind van dit jaar langzaam weer aan zal trekken. Ook volgens Watson Wyatt zijn managers verrassend optimistisch voor 2009: ze voorspellen dat de Amerikaanse huizenmarkt tegen het derde kwartaal weer aantrekt en dat de overige markten snel zullen volgen. Het Britse Rofffey Park ontdekte dat meer dan een derde van de managers stelt dat hun onderneming niet te lijden heeft gehad onder de crisis, hoewel werving, personeelsbehoud en een tekort aan goed personeel op een laag pitje staan en alle aandacht momenteel uitgaat naar het bestijden van de economische crisis.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om een negatieve sfeer om te buigen naar een positieve
 Werkgevers blijven voorzichtig positief met aannemen nieuw personeel
 Nederlands bedrijfsleven positief
 Manager geniet stiekem van de crisis
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
18-01-2009
 | 
04:37 uur
Er is in alle mondiale commotie één ding klaar als een klontje. De BV NL staat er relatief nog helemaal zo slecht nog niet voor. Wanneer we kijken naar de positie van andere landen in Europa, Afrika, Azie en de VS, dan moeten we concluderen dat we er zelfs per saldo er nog wel eens heel aardig zelfs voorstaan.

Natuurlijk zullen wij, net als vele anderen, de gevolgen van het grote financiele mismanagement voelen. Bos heeft wat dat betreft de rekening grotendeels bij de toekomstige generatie neergelegd door de genomen maatregelen.

Waar we helaas nog niet erg goed van zijn doordrongen, daarvoor hebben we op ambtelijk en politiek niveau nog veel te veel te maken met incompetentie en mismanagement, is het gebrek aan expertise op langere termijn. Daarvoor moeten we helaas niet bij Balkenende, Bos of het CPB zijn.

De financiele sector heeft de consument/belastingbetaler volkomen een grote financiele hak gezet, een hak die door Bos nog eens wordt vergroot. En nog heeft men de euvele moed zich dusdanig arrogant op te stellen naar diezelfde consument/belastingbetaler, door de regels voor krediet en hypotheken nog verder aan te scherpen.

Banken onderling vertrouwen elkaar nog steeds niet en de consument/belastingbetaler nog minder, klaarblijkelijk. Het is zelfs zo erg dat zij heel arrogant het balletje van wantrouwen wederom bij de consument/belastingbetaler neerleggen.

Het zijn niet alleen de banken, maar zeker ook de verzekeringstak, die met heel veel prachtige en ondoorzichtige verkoop producten, decennia lang, miljarden hebben binnengeharkt.

Zelfs van overheidswege werden de sectoren hard op de vingers getikt de commissies en zogenaamde gemaakste kosten naar de consument inzichtelijk te maken. De vertragingstaktieken die men tot nu toe heeft toegepast blijken te werken. We hebben namelijk een groter probleem, de 'krediet crisis'.

Zoals ik al stelde staan wij er met zijn allen er helemaal zo slecht nog niet voor. Het enige wat zal moeten gebeuren is de installatie van een aantal goede strategische financiele managers aan te stellen bij het rijk. Die mogen wat mij betreft wel iets kosten.

Hun missie: Het zo snel mogelijk herstructureren van de overheids uitgaven door het leveren van expertise, visie en competentie. Hiervoor moeten deze managers volkomen A-politiek zijn en die ambtenaren opzij zetten, zonder aansziens des persoon, die volkomen op de verkeerde plaatsen zitten.

Door herstructurering en verbetering bij de overheid kan binnen een jaar enkele miljarden worden bespaard. De tweede taak is de invloed vergroten bij de banken door wettelijke controle. Daarin mag de finaciele sector geen enkele zeggenschap hebben. Zij heeft namelijk duidelijk blijk gegeven geen reinigend vermogen genoeg van zichzelf te hebben.

Zij laten zich doch min of meer belonen op kosten van de consument en belastingbetaler. De rede en inhaligheid dienen weer naar proportie te worden terug gebracht. Met deze maatregelen alleen al zijn wij in staat om collectief binnen twee jaren een fantastische buffer op te kunnen bouwen die de rekening voor de toekomst enorm verkleint.

Niet alleen verkleint, door diezelfde herstructurering door te voeren op andere gebieden binnen het overheids apparaat, denk bijvoorbeeld aan het opheffen van ontwikkelings samenwerking, het terughalen van onze troepen daar waar ze niets toe te voegen hebben, een zware curatele op overheidsprojecten, en we zijn met BV NL niet alleen binnen twee jaar volkomen uit het slop, de consument/belastingbetaler merkt dan hoe puissant goed we het met zijn allen kunnen hebben.

Maarten Luther King zei het al,'I have a Dream'. Ik heb die ook. Alleen niet met dit contingent aan politici en ambtelijke top. Die zijn vergeten dat zij er zijn voor de samenleving, en niet andersom, zoals zij zichzelf, arrogant, erudiet en valselijk zo graag voor houd.

Een Manager is en blijft positief als hij/zij dergelijke taal zoals hier gewoon durft te bezigen, ook al weet hij/zij dat dit tegen alle gevestigde stromingen en meningen in zal gaan. We hebben er een paar in Nederland, Visionairs bedoel ik. We hebben er een aantal in Nederland, goede managers die weten wat ik hier bedoel.

Deze managers zijn altijd positief maar, zijn zelden te beroerd om in het strijdperk te stappen met opgestroopte mouwen en volkomen A-Politiek. Het is nu alleen nog maar de vraag waar zijn ze en hoe kun je ze verenigen?




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10