zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een medewerker is elke avonddienst 'ziek'. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Wij hebben op het werk iemand die aangeeft last te hebben van concentratieproblemen en vermoeidheid. De Arbo-arts arts heeft geconstateerd dat er geen medische oorzaken zijn. Er zijn vele formele en informele gesprekken met hem gevoerd. Uiteindelijk zegde hij toe de draad weer op te willen pakken. Maar naar nu blijkt meldt hij zich voor elke (minder populaire) avonddienst ziek om zich de volgende ochtend weer beter te melden. Wat te doen?"

Antwoord van Asha Kalijan
Er wordt nu vrij veel tijd besteed aan de vermoeidheid en concentratieklachten van de betreffende medewerker. Daar zou ik even mee stoppen, omdat het probleem niet verdwijnt als er veel over gepraat wordt. Er zijn mensen die (bewust en onbewust) geneigd zijn aandacht te zoeken door ziekte. Je kunt dat 'ziektewinst' noemen. Ze zetten daarmee bepaalde situaties naar hun hand, ten koste van anderen. Dat zal bij deze medewerker misschien niet van toepassing zijn, maar een andere benadering van het probleem lijkt mij nodig.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10