Reactie: Kun je op je sollicitatie niet gewoon jezelf zijn? als je dan niet representatief genoeg bent, dan solliciteer je eigenlijk bij het verkeerde bedrijf....
dames, met passende sieraden, met enkelbandje aan de blote benen en slingbacks aan de voeten, in een kort zwart leren rokje en jasje hebben bij mij voortaan een streepje voor! (mits ze dan wel verzorgde nagels hebben)
Reactie: Vreselijk, dat label ZZP-er. Brrr. Ik ben ondernemer.
Dat betekent dat ik voor de slechte tijden cash achter de hand heb en er voor zorg dat ik het heel lang kan uitzingen. Ik heb er voor gekozen onafhankelijk te zijn en heb geen steun nodig van anderen. En geloof me.. Er is nu héél veel geld te verdienen en ook nog met leuke dingen. Je moet het alleen willen zien..Vind je het niet bij een opdrachtgevers? Dan creeer je het gewoon zelf. Internet is een fantastisch platform waar ik mijn ideeen om kan zetten in leuke business, zonder afhankelijk te zijn van uurtje en factuurtje. Het leuke is dat je met de minste inspanning veel rendement kunt halen. Zet je concept neer in een aantal landen en dan gaat het helemaal hard.. Succes vandaag!
Reactie: Opnieuw worden de begrippen ''klantgericht'', ''klantvriendelijk'' en ''klanttevredenheid'' door elkaar gehaald en door elkaar gebruikt. Jammer.
Neem Ziggo. Best klantvriendelijk als je ze eenmaal aan de telefoon hebt. Niet van harte, maar vanuit een script, met als slot het vaste zinnetje, ook als ze je het bloed onder de nagels vandaan hebben gehaald ''en nog een prettige dag verder''.
Het simpele feit dat de organisatie meent dat dit klantvriendelijkheid is, geeft al aan hoe weinig klantgericht de organisatie is.
Klantgerichtheid wil zeggen dat alle processen, maar zeker het primaire proces gericht zijn op de klant, erop gericht zijn de klant te geven wat hij verwacht. Niet in zijn stoutste dromen, maar gewoon, down to earth, een oplossing voor zijn probleem.
Klantvriendelijk wil zeggen dat je de klant met egards, fatsoenlijk, behandeld en te woord staat. Dat kan dus alleen in het ''customer facing moment'', als er echt fysiek contact is met de klant.
Beide zijn, en daar heeft het onderzoek gelijk in, slecht tot zeer slecht in ons land. Met name de klantgerichtheid is zorgwekkend, maar als een medewerker van de belastingdient jouw de schuld in de schoenen wil schuiven van een fout die ze al 5 jaar consequent maken en waarover ze al 5 jaar consequent 3 brieven per maand sturen, waarvan twee met excuses en beloftes, dan is ook de klantvriendelijkheid ver te zoeken.
Tja, dan is de klanttevredenheid natuurlijk ook met geen electonenmicroscoop te ontdekken.
Reactie: Helemaal met Jery eens: als je ZZPer bent, dan ben je ondernemer en dan moet je maar harder werken in de crisis om je omzet te halen. Al die ZZpers die omdat het niet goed gaat dan hun hand houden, zijn zeker rechts lullen en links vullen. Je bent ondernemer of niet. Djarko kan beter werknemer zijn. Stemt zeker SP of PvdA.
Reactie: wat een onzin tips. als partimers niet geaccepteerd worden binnen je omgeving dan kun je beter gewoon wat anders gaan zoeken, want dan heerst daar een behoorlijk oude cultuur. werk zelf al 8 jaar partime en herken dit verhaal helemaal niet.
Reactie: Vooruit kijken is heel goed achteruit kijken en lering trekken. Als je dat doet zie je dat alles zich eindeloos herhaalt omdat de meerderheid niet wil of kan leren van zijn fouten. Als je de korte en lange termijn cycli goed annalyseert zie je dat we in een spectaculaire transformatie zitten die zich ook weer cyclisch voordoet. De trends gaan nog teveel uit van het doortrekken van de rechte lijn wat een bekende menselijke eigenschap is. Volgens mij wordt echt alles heel anders dan we denken waarbij vooral de spectaculair toenemende spiritualiteit een grote rol zal gaan spelen. De samenkomst van wetenschap en geloof die al lange tijd zichtbaar is in de natuurkunde zal menselijke mogelijkheden gaan tonen (''het para-normale'') die al lang latent aanwezig zijn maar nu tot volle wasdom zullen komen.
Reactie: Ik vind als iemand 40 jaar heeft gewerkt zo wie zo recht heeft op AOW dan heb ik het nog niet over het soort werk wat persoon gedaan heeft
laten ze de eeuwige w.wers en of studenten maar aan de gang trekken
Reactie: Het idee dat je vuile was hebt en dat je deze vooral binnen de organisatie houdt, is inmiddels voor een aantal organisaties achterhaald. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) richt zich op organisaties waar medewerkers in hun kracht worden gezet, kennis en ervaring van medewerkers wordt gebruikt en waar medewerkers de ruimte krijgen om initiatief te tonen. Managers in dit type organisatie zijn er trots op dat hun mensen oplossingen bedenken waardoor er nog slimmer gewerkt kan worden.
Voldoet uw organisatie, of u als manager niet aan dit profiel... dan is het spel inderdaad wellicht niet een bruikbaar instrument.
Wat betreft de etalage: de aandacht gaat vooral uit naar de oplossing in plaats van het probleem. Dus om bij de metafoor van de vuile was te blijven, wij willen graag de beste wasmiddelen en de schone was in de etalage.
Tot slot nog even voor de goede orde: het spel is niet ontwikkeld met overheidsgeld, maar met geld uit het bedrijfsleven en gelukkig kostte het ook geen tonnen. :o)
Wij hopen dat het een bruikbaar middel is voor organisaties en dat er veel goede ideeën uit voort gaan komen.
“Natuurlijk, om een goed leider te zijn heeft u talent nodig. En ervaring, motivatie en kansen. Ook een bepaalde mate van zelfvertrouwen is essentieel”.
“Nu de babyboomers verdwijnen uit topfuncties, komt een ander type leider aan de macht voor wie ratio en emotie samengaan, en die succesvol is zonder dat alles om geld draait. De huidige samenleving vraagt om een ander soort leider. Mensen willen een leider die hen in hun waarde laat en die verschillen respecteert. Een leider die vindt dat hij moet overtuigen in plaats van bevelen.”
De afgelopen dagen zijn een aantal interessante posts verschenen over de persoonlijkheidskenmerken waarover een goede leider dient te beschikken. ORMIT wil als dé Management Development specialist graag haar bijdrage aan de dialoog leveren.
Ten eerste is de vraag interessant op grond van welke criteria we een leidinggevende of leider ‘goed’ vinden. In het artikel “Authentiek Leiderschap geeft Macht” (bron: Managementsite.nl) staat terecht: “Mensen zijn teveel verslaafd geraakt aan cijfers. Of het nu gaat om marktonderzoek, de economie, plezier of spanning. Aan alles worden cijfers gehangen.” Op zich is dat niet verwonderlijk, want al decennia is het voor een organisatie met winstoogmerk van groot belang dat het management goed kan plannen, coördineren, budgetteren en rapporteren, kortom alles wat in cijfers te vangen is. Wij vinden het een groot goed dat er in de vakliteratuur naast deze noodzakelijke ‘cijfermatige’ vaardigheden, meer en meer aandacht komt voor de ‘Return on Human Resources’, dat wil zeggen de effectieve aandacht van het management voor de motivatie en welbevinden van de medewerkers. Met als simpele (bedrijfseconomische) reden dat gelukkige mensen de beste prestaties neerzetten. Ellende is gewoonweg te duur (denk aan verloop, ziekteverzuim)!
Over welke eigenschappen dient een goede leider heden ten dage dan te beschikken? Veel boeken en zienswijzen zijn daarover geschreven. In het artikel “Goede leider is Nederig” (bron: Managersonline.nl) wordt bijvoorbeeld Steve Arneson aangehaald die stelt dat goede leiders anderen eens om hun mening vragen en luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Nederigheid gecombineerd met Professionele wilskracht, zoals Jim Collins het Level 5 Leadership al definieerde. Zonder afbreuk te willen doen aan deze terechte conclusie, meent ORMIT dat er meer nodig is voor om jezelf een effectief leider te kunnen noemen.
Op grond van onze jarenlange ervaring met het ontwikkelen van leidinggevend talent (van starters tot zeer ervaren leidinggevenden) menen we een persoonlijkheidsprofiel te herkennen op grond waarvan belangrijke managementcompetenties (verder) kunnen worden ontwikkeld, zoals Besluitvaardigheid, Impact, Initiatief en Resultaatgerichtheid. We noemen dat binnenskamers de ORMIT-factor. Deze bestaat uit de combinatie van de persoonlijkheidskenmerken Extravert, Gedreven, Mensgericht, Resultaatgericht, Flexibel en Praktisch. Essentiële voorwaarden voor effectieve management ontwikkeling zijn hoge intelligentie, een lagere doelgerichtheid ten gunste van mensgerichtheid, een hoge emotionele stabiliteit en ontwikkelbereidheid. Deze eigenschappen moeten zich uiteraard uiten in zichtbaar gedrag in de praktijk van alledag. Door bijvoorbeeld mensgericht te managen worden aanwezige capaciteiten van medewerkers optimaal benut. Een mensgerichte manager doet er in onze ogen goed aan zeker 30% van zijn tijd te besteden aan begeleiding. Persoonlijk leiderschap is de term waarmee we het voorgaande willen samenvatten: ben je als manager ‘nederig’ genoeg om naar jezelf te blijven kijken (en bijvoorbeeld feedback op je functioneren te organiseren) en heb je de professionele wilskracht om er ook naar te handelen? En dan de hamvraag: stelt de organisatie haar managers in staat om dit gedrag echt te laten zien? Of zijn het goede intenties, maar blijven de cijfermatige resultaten toch leidend?
Reactie: Wanneer ik het me nog goed herinner was vorig jaar de vraag: hoe kom ik aan voldoende volwaardige werknemers na 2010. Hadden we niet in 2011 het jaar dat de geboortegolf van 1946 dan 65 jaar worden en dat 40% van de huidige beroepsbevolking dan met pensioen gaan?
Was de regering niet lichtelijk in paniek en brachten ze het nieuws, dat we tot 67 jaar moeten doorwerken, deels om de kosten te financieren en deels omdat er niet genoeg werknemers meer waren.
Gelukkig kwam de crisis want dan moeten we niets doen en kunnen we eventueel de ouderen er het eerste uitwerken, kost een stuk minder.
Was ondernemen niet vooruitzien en het hebben van een lang termijn visie?
Is het beheersen van kosten niet een van de hoofdtaken van management , of is dit nu ineens het motto?
KPGM doet mee met het doemdenken i.p.v. innovatief iets te bedenken wat de cirkel kan doorbreken. Veel ondernemers hebben het probleem dat ze heel graag hun goede en deskundige werknemers binnen het bedrijf willen houden, maar geconfronteerd worden met teruglopende orders en dan in eerste instantie proberen gebruik te maken van regelingen zoals deelwerkeloosheid.
Kortom dit is een heel klein onderdeeltje van het grote geheel en ik had van zo’n gerenommeerd bedrijf meer verwacht, dan alleen een doemscenario te bedenken.
Echte ondernemers hebben dit soort verhalen gelukkig niet nodig, die kijken verder dan 2010!
Reactie: Deze tips vind ik helemaal geen meerwaarde hebben. Een normaal mens doet dit zonder deze tips te hebben gelezen.
Als je dit niet vanuit nature kunt, dan heb je een probleem als je (geforceerd) deze tips moet volgen.