zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede leider is nederig

22 juli 2009 - Natuurlijk, om een goed leider te zijn heeft u talent nodig. En ervaring, motivatie en kansen. Ook een bepaalde mate van zelfvertrouwen is essentieel. Veel leiders slaan daar echter in door en worden arrogant, hebberig en roekeloos. Om een echt goed leider te zijn heeft u ook een dosis nederigheid nodig.

Ook u heeft niet alle antwoorden. En ook al heeft u die wel, dan moet u dat niet altijd laten merken. Niemand werkt graag voor een arrogante betweter. Maar hoe ontwikkelt u uw nederige kant? Steve Arneson, oprichter van Arneson Leadership Consulting, geeft advies 



Input
Ten eerste kunt u anderen eens om hun mening vragen en luisteren naar wat ze te zeggen hebben. goede leiders doen dat. Die verzamelen altijd informatie en suggesties van een aantal adviseurs die ze vertrouwen. Doet u dat niet, dan is de kans groot dat het merendeel van uw medewerkers niet graag voor u werkt. Denk maar eens terug aan die baas die nooit om uw mening vroeg en alle beslissingen op eigen houtje nam. Dat was leuk, hè? Vraag uw team dus vroeg en vaak naar hun input. En dat is helemaal niet moeilijk. Moet u weer een belangrijke beslissing nemen vraag een aantal collega’s en ondergeschikten dan hoe zij de risico’s inschatten, welke voor- en nadelen ze zien en of zij ideeën hebben over de aanpak. 

Waardering
Een nederig leider is geen watje, maar iemand die zichzelf niet belangrijker vindt dan een ander. Hij of zij ziet zichzelf als deel van een team waarin iedereen zijn rol heeft. Probeer die nederige houding eens, u zult merken dat u met veel meer waardering bekeken wordt én beter doordachte besluiten neemt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
 Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
 Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De drie fundamenten van effectief leiderschap
 
 Manager steeds narcistischer
 Goede leider durft zijn fouten toe te geven
 
 
reacties
 
b  |   | 
22-07-2009
 | 
21:19 uur
prachtig al deze hints.
Herken mezelf gedeeltelijk hierin maar het lezen hiervan geeft aan hoe het moet.
ORMIT  |   | 
23-07-2009
 | 
14:04 uur
De Lerende Manager wint altijd!

“Natuurlijk, om een goed leider te zijn heeft u talent nodig. En ervaring, motivatie en kansen. Ook een bepaalde mate van zelfvertrouwen is essentieel”.
“Nu de babyboomers verdwijnen uit topfuncties, komt een ander type leider aan de macht voor wie ratio en emotie samengaan, en die succesvol is zonder dat alles om geld draait. De huidige samenleving vraagt om een ander soort leider. Mensen willen een leider die hen in hun waarde laat en die verschillen respecteert. Een leider die vindt dat hij moet overtuigen in plaats van bevelen.”

De afgelopen dagen zijn een aantal interessante posts verschenen over de persoonlijkheidskenmerken waarover een goede leider dient te beschikken. ORMIT wil als dé Management Development specialist graag haar bijdrage aan de dialoog leveren.

Ten eerste is de vraag interessant op grond van welke criteria we een leidinggevende of leider ‘goed’ vinden. In het artikel “Authentiek Leiderschap geeft Macht” (bron: Managementsite.nl) staat terecht: “Mensen zijn teveel verslaafd geraakt aan cijfers. Of het nu gaat om marktonderzoek, de economie, plezier of spanning. Aan alles worden cijfers gehangen.” Op zich is dat niet verwonderlijk, want al decennia is het voor een organisatie met winstoogmerk van groot belang dat het management goed kan plannen, coördineren, budgetteren en rapporteren, kortom alles wat in cijfers te vangen is. Wij vinden het een groot goed dat er in de vakliteratuur naast deze noodzakelijke ‘cijfermatige’ vaardigheden, meer en meer aandacht komt voor de ‘Return on Human Resources’, dat wil zeggen de effectieve aandacht van het management voor de motivatie en welbevinden van de medewerkers. Met als simpele (bedrijfseconomische) reden dat gelukkige mensen de beste prestaties neerzetten. Ellende is gewoonweg te duur (denk aan verloop, ziekteverzuim)!

Over welke eigenschappen dient een goede leider heden ten dage dan te beschikken? Veel boeken en zienswijzen zijn daarover geschreven. In het artikel “Goede leider is Nederig” (bron: Managersonline.nl) wordt bijvoorbeeld Steve Arneson aangehaald die stelt dat goede leiders anderen eens om hun mening vragen en luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Nederigheid gecombineerd met Professionele wilskracht, zoals Jim Collins het Level 5 Leadership al definieerde. Zonder afbreuk te willen doen aan deze terechte conclusie, meent ORMIT dat er meer nodig is voor om jezelf een effectief leider te kunnen noemen.

Op grond van onze jarenlange ervaring met het ontwikkelen van leidinggevend talent (van starters tot zeer ervaren leidinggevenden) menen we een persoonlijkheidsprofiel te herkennen op grond waarvan belangrijke managementcompetenties (verder) kunnen worden ontwikkeld, zoals Besluitvaardigheid, Impact, Initiatief en Resultaatgerichtheid. We noemen dat binnenskamers de ORMIT-factor. Deze bestaat uit de combinatie van de persoonlijkheidskenmerken Extravert, Gedreven, Mensgericht, Resultaatgericht, Flexibel en Praktisch. Essentiële voorwaarden voor effectieve management ontwikkeling zijn hoge intelligentie, een lagere doelgerichtheid ten gunste van mensgerichtheid, een hoge emotionele stabiliteit en ontwikkelbereidheid. Deze eigenschappen moeten zich uiteraard uiten in zichtbaar gedrag in de praktijk van alledag. Door bijvoorbeeld mensgericht te managen worden aanwezige capaciteiten van medewerkers optimaal benut. Een mensgerichte manager doet er in onze ogen goed aan zeker 30% van zijn tijd te besteden aan begeleiding. Persoonlijk leiderschap is de term waarmee we het voorgaande willen samenvatten: ben je als manager ‘nederig’ genoeg om naar jezelf te blijven kijken (en bijvoorbeeld feedback op je functioneren te organiseren) en heb je de professionele wilskracht om er ook naar te handelen? En dan de hamvraag: stelt de organisatie haar managers in staat om dit gedrag echt te laten zien? Of zijn het goede intenties, maar blijven de cijfermatige resultaten toch leidend?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
meer top 10