zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Blijven slecht nieuws gesprekken een vast deel van uw werk?

23 juli 2009 - Denkt u dat u nu eindelijk af bent van pijnlijke ontslag- en bezuinigingsrondes? Volgens onderzoek van KPMG moet het ergste nog komen. De consultants voorspellen dat we een tijdperk van permanente kostenbesparingen zijn betreden, een tijdperk waarin alleen zeer gedisciplineerde bedrijven groeien.

KPMG suggereert dat ondernemingen hun kosten in de komende twee jaar nog 25 procent moeten beperken. De meeste ondernemingen hebben zich tot nu toe op de korte termijn gericht om de economische recessie te overleven en 86 procent hoopt dat hun besparingen binnen twaalf maanden vruchten afwerpen. KPMG stelt echter dat een ad hoc kostenbesparing niet betekent dat de onderneming nu voorgoed minder uitgeeft. Het gaat erom dat het bedrijfsleven de kosten ook in de toekomst beheerst en tegelijkertijd geld vrij ziet te maken voor groei. 



Lange termijn

Jeremy Kay, partner bij de European Operations Strategy Group van KPMG: "De komende twee jaar zullen we zien dat organisaties ook kijken hoe ze op de lange termijn kosten kunnen besparen om zo hun concurrentievoordeel te vergroten." Iets meer dan een kwart van de ondervraagde ondernemingen zegt dat ze daarom over zullen gaan tot nog meer reorganisaties, inclusief ontslagen en bezuinigingen. Hoewel je hiermee inderdaad het meeste geld bespaart, zijn het meestal niet de meest duurzame methodes. Een vijfde zegt daarom dat ze, naast reorganiseren, hun processen wil verbeteren en een tiende stelt dat beter risicomanagement hun belangrijkste strategie is om kosten te besparen. 

Verantwoordelijkheid

"De nadruk op kostenbeheer zal permanent zijn, en moet dat ook zijn, ook als de economie aantrekt. Veel ondernemingen onderschrijven dit belang," zegt Kay. Voor veel organisaties gaat kostenbeheersing expliciet deel uitmaken van hun strategie. Wie daarvoor verantwoordelijk is, is echter niet overal even duidelijk. Vijf procent zegt dat kostenbeheersing de verantwoordelijkheid van alle medewerkers is, het merendeel wijst naar de directie. Meer dan veertig procent van de CFO’s en een vijfde van de CEO’s zegt dat ze verantwoordelijk zijn voor dergelijke programma’s. 

Groei

Ook Martin Scott, eveneens partner bij de European Operations Strategy Group van KPMG denkt dat kostenbeheersing waarschijnlijk een onlosmakelijk deel van de bedrijfsstrategie wordt. "Veel bedrijven hebben waarschijnlijk het gevoel dat ze inmiddels genoeg gedaan hebben om de recessie te overleven. De kans is echter groot dat aandeelhouders ook in de toekomst verwachten dat er streng toegezien wordt op de kosten. Winnende ondernemingen zijn degenen die dat kunnen en doen en op die manier groei weten te realiseren."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Failliete partner vormt een steeds groter risico
 De zeven grootse fouten die u kunt maken in crisistijd
 Zeven tips voor een goed slecht nieuws gesprek
 Korte termijn denken overheerst weer
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
23-07-2009
 | 
09:00 uur
Natuurlijk is het zo dat kostenbewustzijn noodzakelijk is, niet alleen nu, maar altijd. Dat advies van KPMG is nou niet echt wereldschokkend.
Bij de voorspellingen, somber als altijd als economen aan het woord zijn, zet ik mijn vraagtekens. Veel aankopen door consumenten, veel investeringen van bedrijven, worden nu uitgesteld, maar van dit uitstel komt geen afstel. Over een paar maanden, misschien wat langer, gaat het geld weer rollen.
Dat neemt niet weg dat bedrijven en organisaties moeten streven naar kostenbeheersing, maar ja, dat schreef ik twee jaar geleden al, veel bijval, weinig actie.
Ron  |   | 
23-07-2009
 | 
10:53 uur
Wanneer ik het me nog goed herinner was vorig jaar de vraag: hoe kom ik aan voldoende volwaardige werknemers na 2010. Hadden we niet in 2011 het jaar dat de geboortegolf van 1946 dan 65 jaar worden en dat 40% van de huidige beroepsbevolking dan met pensioen gaan?
Was de regering niet lichtelijk in paniek en brachten ze het nieuws, dat we tot 67 jaar moeten doorwerken, deels om de kosten te financieren en deels omdat er niet genoeg werknemers meer waren.
Gelukkig kwam de crisis want dan moeten we niets doen en kunnen we eventueel de ouderen er het eerste uitwerken, kost een stuk minder.
Was ondernemen niet vooruitzien en het hebben van een lang termijn visie?
Is het beheersen van kosten niet een van de hoofdtaken van management , of is dit nu ineens het motto?
KPGM doet mee met het doemdenken i.p.v. innovatief iets te bedenken wat de cirkel kan doorbreken. Veel ondernemers hebben het probleem dat ze heel graag hun goede en deskundige werknemers binnen het bedrijf willen houden, maar geconfronteerd worden met teruglopende orders en dan in eerste instantie proberen gebruik te maken van regelingen zoals deelwerkeloosheid.
Kortom dit is een heel klein onderdeeltje van het grote geheel en ik had van zo’n gerenommeerd bedrijf meer verwacht, dan alleen een doemscenario te bedenken.
Echte ondernemers hebben dit soort verhalen gelukkig niet nodig, die kijken verder dan 2010!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10