Doelgroep: dit is de groep (potentiële) klanten waarop de marketing en verkoop volgens van te voren vastgestelde criteria zich richten.
Een suspect behoort tot de doelgroep maar er is nog nooit contact geweest tussen bedrijf en potentiële klant.
Een prospect behoort tot de doelgroep maar er is wel op de een of andere manier contact geweest tussen bedrijf en potentiële klant.
Lead: is iedereen die op de een of andere manier interesse in uw product of dienst toont. Deze interesse kan zijn ingegeven door een actie van het bedrijf (bv. reclame, DM of telemarketing) of men meldt zich ‘spontaan’ (via bijvoorbeeld een website).
Er zijn ook bedrijven die in leads handelen. Deze bedrijven nemen zelf het initiatief via bijvoorbeeld de telefoon om suspects te benaderen. Vervolgens kwalificeren zij deze lead en verkopen deze leads door naar geïnteresseerde bedrijven.
Een zelfde soort actie vindt ook wel via het internet plaats in de vorm van netwerken. Daar kunnen potentiële klanten zich met een vraag melden. Deze vraag wordt doorgespeeld naar een aangesloten bedrijf. Meestal tegen een vergoeding.
Zelf definieer ik een lead liever als volgt: een lead is een potentiële klant (zakelijk of particulier) die binnen het ideale klantenprofiel van het bedrijf past, serieuze interesse toont en die een duidelijke koopbereidheid toont.
Dergelijke leads kun je prima aan een verkoper geven. Andere leads zijn nog niet zover gevorderd in hun aankoopproces. Daarbij is een meer geduldige benadering nodig. Dergelijke leads moeten worden gekoesterd en verder ontwikkeld.
Reactie: Herkenbaar... Ik zit ook meestal op mn werkplek achter de computer te lunchen, vind ik ook fijner(anderzijds)... En zo af en toe ga ik in de middagpauze ook weleens naar het centrum, die in de buurt zit, tegelijker tijd neem je dan ook een frisse neus... het is wel goed, om af en toe in de pauzes van je werkplek te gaan...krijg je weer niewe energie van.:)
Reactie: De minister overweegt de km-heffing geleidelijk in te voeren en tevens geleidelijk de 'oude' belastingen af te bouwen. De huidige bezitters van een auto hebben vooral problemen met het gegeven dat zij bij de aankoop van hun huidige auto al BPM hebben betaald. Zij hebben dus geen voordeel van de afbouw/afschaffing van de BPM in de toekomst, terwijl zij wel de km-heffing moeten gaan betalen. Sterker nog, hun auto wordt straks bij inruil/verkoop minder waard als de BPM is afgeschaft. Immers: op nieuwe auto's wordt dan geen BPM meer geheven, dus ligt de aanschafprijs (en ook de verkoopprijs) lager. Daarom lanceer ik het volgende idee: Als de minister de km-heffing in één keer VOLLEDIG zou invoeren voor alle NIEUWE auto's en alle bestaande auto's zou vrijstellen van km-heffing, wordt aan dat bezwaar tegemoet gekomen. Wel is het in dat geval nodig dat de bezitter van een 'oude' auto de huidige belastingen (wegenbelasting e.d.) blijft betalen tot hij dat voertuig verkoopt. Als het oude voertuig wordt verkocht kan op dat moment de vrijstelling van km-heffing vervallen.
Reactie: Ik ben het zeer eens met Jacqelien. Je kunt moeilijk de prijs verlagen zonder de kostprijs te verlagen. Daarbij begin je met ontslaan en kostenreductie. De prijzen worden verlaagd, naast het feit dat de koopkracht daalt. Vervolgens zullen de prijzen nog meer moeten dalen om de koopkracht terug te winnen; negatief spiraal en stimulering van de recessie.
Bij het vereenvoudigen van het product verlies je je onderscheidend vermogen. Daarnaast zal men minder bereid zijn aan jouw product te besteden in tijden van bezuinigen. Men heeft minder besteedbaar inkomen dus een goede reden nodig om aan jouw product uit te geven. Men verwacht meer kwaliteit en luxe voor een lagere prijs en waardevolle (vertrouwenswekkende) substituten om hun gewoontes uit te kunnen oefenen (1 keer per jaar op vakantie gaan, 1 keer per maand uit eten, etc.). Men overweegt meerdere mogelijkheden voor ze eraan uit gaan geven, omdat ze minder hebben om uit te geven.
De meeste kansen liggen inderdaad bij het toevoegen van waarde aan het product. Potentiële kopers moeten zoveel mogelijk gestimuleerd worden om juist jouw product te kopen, ook in tijden van bezuinigingen.
Reactie: Ik vind het wel handig die kortingscodes! Ik ga er meestal ook sneller van bestellen, ik denk dat het dus handig is om deze codes te gebruiken voor winkeliers. Ik kijk zelf altijd even op www.kortingcodes.nl voordat ik iets bestel.
Reactie: Opvallend is wel dat de multinationals, grote industriële bedrijven, nutsbedrijven en dergelijken de eerste bedrijven zijn die beginnen met de ‘strategie ontslaan en kostenreductie’. Omdat ze minder miljoenen winst zullen halen en zich daarom alvast voorbereiden op een eventueel negatief resultaat (verlies). Daarna volgen de bedrijven met minder ‘vet op de botten’.
Het probleem is dat het meestal om een groot aantal mensen gaat. Wat ze ook vergeten is dat men minder kan betalen zodra men ontslagen is. Hun koopkracht zal drastisch dalen waardoor er ook minder opbrengst te behalen is. Hierdoor zullen deze bedrijven nog meer moeten ontslaan en verdere kosten moeten reduceren, waardoor de recessie steeds opmerkelijker wordt. Deze vicieuze cirkel vormt zich tot een sneeuwbal effect, totdat de economie zich weer goed trekt.
Ook spelen de angstaanjagende oproepingen, voorspellingen en conclusies van de politiek en de economen een grote rol in het veroorzaken en de stimulering van de recessie. Men is gevoelig voor conjuncturele ontwikkelingen, met als gevolg dat men gelijk gaat bezuinigen.
Enkele bedrijven profiteren het meest van de recessie vanwege het feit dat ze klantgericht zijn (vooral meeleven en improviseren op de ontwikkeling van de economische waarde van de markt), en dat ze zorgen voor meer kwaliteit en luxe voor een lagere prijs; waardevolle (vertrouwenswekkende) substituten waar de markt naar toe kan keren om zijn primaire behoeftes en gewoontes (goedkopere vakanties) te bevredigen. Om dit te bereiken moet je juist gebruik maken van de talent en arbeidskracht die aanwezig is.
Bedrijven, gericht op of met als (deel)activiteit wellness centra, profiteren ook van de economische stress. Mensen moeten ook meer opdrachten op zich nemen van de ontslagen collega’s, wat soms teveel kan worden/zijn. Wel is het van essentieel belang dat deze bedrijven voldoende aandacht besteet aan innovatie en klantgerichtheid. Men heeft minder besteedbaar inkomen dus een goede reden nodig om dit uit te geven.
Vaak blijkt dat deze innoverende bedrijven sterker zullen zijn dan ooit daarvoor.
Waarom niet innoveren op de drie terreinen: strategie, marketing en sales.
Reactie: Casus:
''Via de P&O-afdeling heb ik vernomen dat een medewerker (die anoniem wil blijven) zich gediscrimineerd voelt door een senior-medewerker. etc...''
Als ''vertrouwen'' een belangrijk sleutelwoord is dan vraag ik me af of je als p&o zomaar buiten de betreffende medewerkster (een vrouw dus) om deze zaak met leidinggevende mag of zou moeten bespreken? Wordt medewerkster hiervan vooraf op de hoogte gesteld?
Senior medewerker (is dus man)is misschien een goede kracht waar de betreffende leidinggevende regelmatig een biertje mee drinkt.
Als coach zou ik leidinggevende o.a. de vraag mee willen geven: ''waaraan zou je merken dat het gesignaleerde probleem is opgelost?''
Verder zou ik P&O de vraag mee willen geven: ''heeft jullie organisatie MedewerkersVertrouwensPersonen (MVP) in dienst?''. Als dit het geval is, dan zou ik P&O (!) willen adviseren de medewerkster in kontakt te brengen met de MvP.
Reactie: Ten eerste kun je niet elke vorm van mogelijke discriminatie van tafel vegen. Ten tweede kun je niet alle situaties met elkaar vergelijken. In sommige gevallen is er wel, in sommige gevallen geen sprake van discriminatie Ron Ladage. Zoals mevrouw Kalijan het aangeeft dient men eerst te observeren wat er allemaal afspeelt op de afdeling. Om zowel de Senoir medewerker als de collega objectief te beoordelen. Met zulke zaken dient men serieus om te gaan. Dus Ron Ladage kan best zijn dat er situaties zijn waarin het niet in voorkomt maar er zijn ook situaties waar het wel t geval is!
Reactie: Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren en dat het zover heeft moeten komen.
Veel en dan m.n. jonge managers vergeten dat ze ''leiding mogen geven''het is een voorrecht. Met andere woorden leiding geven is dienen en niet zoals veel managers denken gediend worden. Een managers is verandwoordelijk voor de mensen die voor hem werken, zorg voor hen geeft een goed draaiend bedrijf of afdeling dat is mijn ervaring.
Maar goed ik had het idee dat ik met deze stelling tot een uitstervend ras behoor maar mischien komt men tot inkeer.
Voor 2010 wens ik alle managers een dienstbaar jaar dan volgt de zegen vanzelf.
Reactie: Hallo,
Wat een heerlijk stuk. Ik herken er veel in. In een van mijn minder briljante optredens in een poging een opdracht te slepen, bekroop mij het gevoel voor het foute karretje gespannen te worden. Coaching als middel om te lozen. Misschien herkent u dit. Nadat ik vriendelijk verteld had dat ik daar niet op coach, maar dat dit meer en exitstrategie betrof,
werd ik vriendelijk bedankt voor mijn tijd. Inwendig kokend op mijzelf verliet ik het pand. Ik had ja moeten zeggen en dan het traject proberen te beïnvloeden van binnen uit.
Mijn verbazing was dan ook groot toen ik als nog de opdracht kreeg aangepast aan mijn mogelijkheden. Mijn les: eerlijkheid en intergriteit met respect gebracht is voor mij ook een belangrijk criterium gebleken.
Succes en sterkte voor ieder die voor deze en andere uitdagingen staat.
Het levert dus vanaf die periode ook nog eens minder belastingcenten op.
En dan zijn we een paar jaar later ook nog maar met 17 miljoen mensen in Nederland. Het is dus onzin om te investeren in infrastructuur en huizen, die niet nodig zijn.
Want in plaats van een rijtjeshuis in Almere, koop je dan voor hetzelfde geld een rijtje huizen in datzelfde Almere.
Reactie: Ben het met Asha eens wat ze adviseert.
We leven in een tijd dat dit soort zaken steeds meer gaan spelen.
Mensen die opgegroeid zijn in een andere cultuur, hebben soms de nijging om zich snel aangeproken te voelen en dit als beledigend te beschouwen. Ik kan hier een voorbeeld van geven, waar ik zelf mee te maken heb gehad.
Ik werkte in 1972 in een Radio/tv/witgoed winkel en er kwam een Surinamer die dag solliciteren. Hij sprak heel slecht Nederlands en was voor mensen die hem niet konden heel slecht verstaanbaar.
Hij kreeg direct na het gesprek de uitslag van zijn sollicitatie en die was dus negatief. Er werd hem medegedeeld waarom hij niet in aanmerking kwam en de reden was inderdaad het gebrek aan voldoende kennis van de Nederlandse taal. De man kwam naar beneden en begon in de winkel te roepen dat hij werd gediscrimineerd omdat hij zwart was!
Zonder iets te weten zou je het kunnen aannemen, want dit was zijn beleving.
Nu 39 jaar later hoor ik dit steeds vaker, we worden gediscrimineerd omdat we moslim zijn, zwart zijn enz. En zeker door het slechte beleid van de regeringen, die integratie niet hebben bevordert, want dat was niet nodig, slecht voor de verhoudingen met andere geloven en die de burgers het gevoel hebben geven (lees dat even goed, voordat er weer onzinnige reacties komen) dat er niet naar hun geluisterd wordt. Het blijft een heel moeilijk punt in ons land en ik ben soms wel verbaasd over dit soort zaken.
Wanneer ik in Engeland wil werken, moet ik hun taal daar beheersen, dit geldt ook voor Duitsland, Frankrijk en eigenlijk in heel veel landen.
Maar in Nederland mag je dat niet schrijven, want dan discrimineer je, ben je rechts of nog erger.
Inderdaad Asha het is een heel moeilijke discussie en de waarheid ligt niet altijd bij de klager.
De aanpak die je aanraadt, is dan ook een heel goede richtlijn voor de persoon die het moet oplossen.
Maar durf dan ook het resultaat te benoemen ongeacht wie de aanstichter of juist niet was.
Ik kan met een gerust hart vaststellen dat ik met veel plezier en vertrouwen werk en gewerkt heb met niet van Nederlandse afkomstige mensen.
Maar het moet me wel van het hart, dat deze mensen zich aangepast hebben aan de regels en cultuur van Nederland en daarnaast hun eigen identiteit gewoon behouden hebben.
Helaas voor deze mensen worden door het gedrag van andere mensen hun positie verslechterd. Kortom we hebben nog een lange weg te gaan.
Misschien een doel voor 2010?