zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De geheimen van recessiesucces

28 december 2009 - De wereld gaat nog steeds gebukt onder de recessie en de meeste ondernemingen hebben hun winst en groei tenminste zien stagneren. Maar niet iedere onderneming heeft evenveel last van de recessie. Uit onderzoek van ACE (Allied Consultants Europe) blijkt dat een op de tien ondernemingen juist nu floreert.

Dat schrijft Management Issues. Het onderzoek werd gehouden onder bijna 600 uiteenlopende bedrijven uit allerlei sectoren in negen Europese landen. Acht van de tien zeggen dat ze te lijden hebben onder de crisis, zes van de tien zeggen dat de crisis hen even hard, zo niet harder, heeft geraakt dan hun concurrenten. Ten gevolge daarvan is de concurrentiepositie van de meeste bedrijven gedaald. Slechts de helft verwacht de komende twee jaar bovengemiddeld te presteren. 



Strategie, marketing, sales
Maar wat kenmerkt die tien procent die wel verwachten  beter te gaan presteren? De boodschap die luid en duidelijk naar voren komt uit het onderzoek is dat deze bedrijven zich niet focussen op ontslagen en kostenbesparingen maar juist investeren en innoveren op drie terreinen: strategie, marketing en sales. Hun processen en planning zijn effectiever en ze hebben een flexibele strategie. Ze richten zich op klantrelaties en innovatie en niet op processen en kostenvoordeel. Ze blijven investeren in de ontwikkeling van unieke en nieuwe producten. Hun marketing is met name gericht op specifieke doelgroepen en een-op-een communicatie en minder op de massa of prijsstelling. Het salesteam richt zich vooral op klanttevredenheid en niet puur op snelle winst. 

Betrokken personeel
Ook essentieel: goed presterende bedrijven hebben een betrokken personeelsbestand dat achter veranderingen staat en daarom beter in staat is de processen af te stemmen op de (wisselende) strategie. Ook zijn bedrijven die nu succesvol zijn beter in het ontwikkelen en inzetten van talent.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om negatieve energie uit te bannen
 Drie conclusies uit de recessie
 ‘AEX-bedrijven benutten recessiemogelijkheden niet'
 Drie tips om ook tijdens een recessie winst te maken
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
28-12-2009
 | 
07:47 uur
Dat niet massaal ontstaan en kostenreductie de oplossing is voor deze situatie, is algemeen bekend. Toch ontkomt niet iedere ondernemer hieraan en het enige wat rest is dan zo zorgvuldig mogelijk te werk gaan.

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat innoveren de oplossing is, want niet iedere ondernemer heeft genoeg vet op de botten om in deze tijd iets dergelijks te doen.

Kostenmanagement wil nog wel eens helpen, ook op de lange termijn. Natuurlijk is je relatie een groot goed en dus moet deze gekoesterd worden, niet alleen in een tijd van recessie. Maar als de economie zometeen weer aantrekt zijn we dat waarschijnlijk maar al te snel weer vergeten.
Jammer.
nami  |   | 
28-12-2009
 | 
14:44 uur
Opvallend is wel dat de multinationals, grote industriële bedrijven, nutsbedrijven en dergelijken de eerste bedrijven zijn die beginnen met de ‘strategie ontslaan en kostenreductie’. Omdat ze minder miljoenen winst zullen halen en zich daarom alvast voorbereiden op een eventueel negatief resultaat (verlies). Daarna volgen de bedrijven met minder ‘vet op de botten’.

Het probleem is dat het meestal om een groot aantal mensen gaat. Wat ze ook vergeten is dat men minder kan betalen zodra men ontslagen is. Hun koopkracht zal drastisch dalen waardoor er ook minder opbrengst te behalen is. Hierdoor zullen deze bedrijven nog meer moeten ontslaan en verdere kosten moeten reduceren, waardoor de recessie steeds opmerkelijker wordt. Deze vicieuze cirkel vormt zich tot een sneeuwbal effect, totdat de economie zich weer goed trekt.

Ook spelen de angstaanjagende oproepingen, voorspellingen en conclusies van de politiek en de economen een grote rol in het veroorzaken en de stimulering van de recessie. Men is gevoelig voor conjuncturele ontwikkelingen, met als gevolg dat men gelijk gaat bezuinigen.


Enkele bedrijven profiteren het meest van de recessie vanwege het feit dat ze klantgericht zijn (vooral meeleven en improviseren op de ontwikkeling van de economische waarde van de markt), en dat ze zorgen voor meer kwaliteit en luxe voor een lagere prijs; waardevolle (vertrouwenswekkende) substituten waar de markt naar toe kan keren om zijn primaire behoeftes en gewoontes (goedkopere vakanties) te bevredigen. Om dit te bereiken moet je juist gebruik maken van de talent en arbeidskracht die aanwezig is.

Bedrijven, gericht op of met als (deel)activiteit wellness centra, profiteren ook van de economische stress. Mensen moeten ook meer opdrachten op zich nemen van de ontslagen collega’s, wat soms teveel kan worden/zijn. Wel is het van essentieel belang dat deze bedrijven voldoende aandacht besteet aan innovatie en klantgerichtheid. Men heeft minder besteedbaar inkomen dus een goede reden nodig om dit uit te geven.

Vaak blijkt dat deze innoverende bedrijven sterker zullen zijn dan ooit daarvoor.
Waarom niet innoveren op de drie terreinen: strategie, marketing en sales.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10