7 juli 2011 -
De zevende editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is onlangs van start gegaan. De wedstrijd staat in het teken van ‘information, intelligence and innovation’. De jury, aangevoerd door prof. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen, roept alle intelligente organisaties op om deel te nemen aan de IQ test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel.
7 juli 2011 -
Werving en selectie op basis van ‘no cure no pay’ houdt de markt negatief in haar greep, aldus Primatch. De werkwijze waarbij de recruiter een percentage van het jaarsalaris van een geplaatste kandidaat ontvangt, leidt tot slechte dienstverlening. Recruiters zouden zich op uurbasis moeten laten belonen. Dat is transparant, goedkoper en de kans dat een vacature succesvol wordt ingevuld is groter.
7 juli 2011 -
Met name ouderen en laagopgeleiden komen anders op steeds grotere afstand van de arbeidsmarkt te staan terwijl hun participatie dringend nodig is om de kritieke tekorten op te vangen. Alleen als er in permanente scholing wordt geïnvesteerd zullen zij daadwerkelijk in staat zijn om langer door te werken, zoals onder andere met het recent gesloten pensioenakkoord wordt beoogd.
6 juli 2011 -
Het aantal plaatsingen van vakantiekrachten bij organisaties is dit jaar al ruim een derde (36 procent) gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de site vakantiewerk.nl van Unique. Ook heeft Unique onderzocht om welke reden werkgevers dit jaar vakantiekrachten willen inzetten.
6 juli 2011 -
69 procent van de organisaties wereldwijd heeft te weinig vertrouwen in de bedrijfsdata voor het nemen van zakelijke beslissingen. Ze hebben te weinig accurate data of kunnen hier geen real-time toegang toe krijgen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Vanson Bourne uitgevoerd in opdracht van Information Builders onder 700 senior IT-beslissers uit verschillende sectoren.
6 juli 2011 -
Ongeveer twee op de drie marketeers (63 procent) zien online influencers (zoals populaire bloggers en invloedrijke Twitteraars) als een belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft (53 procent) van de ondervraagden betrekt online influencers ook al bij zijn social media strategie. Toch blijkt het nog moeilijk om te achterhalen welke influencers relevant zijn voor het bedrijf: 55 procent heeft hier geen of beperkt inzicht in.
6 juli 2011 -
Marketingprofessionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top tien: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.
6 juli 2011 -
Met 360 graden feedback verzamelt u vanuit verschillende invalshoeken feedback op het functioneren van een medewerker. Voor steeds meer organisaties blijkt het een krachtige methode om de effectiviteit van medewerkers en teams te vergroten. Dat succes staat of valt met een goede implementatie. HFMtalentindex beschrijft drie valkuilen bij het gebruik van 360 graden feedback en geeft tips hoe u deze voorkomt.
5 juli 2011 -
In het eerste half jaar van 2011 zijn er in Nederland in totaal 328.545 nieuwe personenauto's geregistreerd. Ten opzichte van dezelfde periode in 2010 (270.106 stuks) is dat een stijging van 21,6 procent. Dit blijkt uit de vandaag verschenen officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
5 juli 2011 -
De NEVI PMI was 52.1 in juni, de kleinste verbetering van de marktomstandigheden sinds november 2009. Het aantal nieuwe orders daalde voor het eerst in negen maanden, zij het licht. Een verdere groei van de export orders ving de geringe binnenlandse vraag enigszins op.
5 juli 2011 -
Niemand is onmisbaar. Dat stelt de Amerikaanse zaken- en HR consultant Alexandra Levit op 6minutes.be. Uw toegevoegde waarde beschermt u dus niet voor ontslag. Als het bedrijf waar u werkt financieel niet gezond is, gaan zowel goede als minder goede werknemers voor de bijl.
5 juli 2011 -
Powernappen. Oftewel even een hazenslaapje van vijf tot twintig minuten om daarna, als herboren, weer aan de slag te gaan. Veel Nederlandse werknemers hebben behoefte aan dit dutje, zo blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek. Niet zo gek, want door een powernap stijgt de arbeidsproductiviteit.
4 juli 2011 -
Managers luisteren goed naar hun personeel. Ze horen wat de medewerkers zeggen, voelen aan welke emoties er spelen, waar deze vandaan komen en kunnen aanvaarden wat ze horen. Echter, als concreet naar de wisselwerking wordt gekeken, blijkt dat medewerkers vinden dat hun managers vaak te `analytisch luisteren` en een doorvragende manier van luisteren hebben die de beleving van het echte contact in de weg staat.
4 juli 2011 -
Vereniging Eigen Huis is blij met het besluit om de overdrachtsbelasting te verlagen naar twee procent. De beruchte 'kosten koper' bij de aankoop van een woning worden hierdoor een heel stuk lager. Marlies Pernot, algemeen directeur Vereniging Eigen Huis: "De overdracht van een huis is nu minder een belasting en dat is een belangrijke stap. Huizenkopers en verkopers, de werkgelegenheid en daarmee de Nederlandse economie profiteren hier enorm van."