zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

6 juli 2011 - Marketingprofessionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top tien: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47 procent), social media (41 procent), mvo/duurzaamheid (36 procent), samenwerking (30 procent) en loyaliteit/customer service (29 procent). Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd en in totaal werden 382 enquetes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op één zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan twintig procent meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen. 



Onechte boodschappen
De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot," aldus Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top vijf. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt. Ponfoort: "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap." 

Industrie versus dienstverlening
Een opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. "Dat is vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn. De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012," zegt Ponfoort. 

Verantwoording
De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementcharisma: heeft u het?
 Marketing 2010: social network marketing en brand management
 Authentiek vertrouwen biedt bedrijven voorsprong
 Werknemers vaak kritischer over merk dan klanten
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
7-07-2011
 | 
10:28 uur
Is dat écht waar? Of zit er een verschil in tussen wat mensen werkelijk doen en zeggen. Eventjes de proef op de som genomen en de 2 toptermen Gegoogled:

Authenticiteit: 1.200.000 zoekresultaten
Sociale media: 901.000.000 zoekresultaten

Nogal een verschil, niet waar?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
meer top 10