zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

6 juli 2011 - Marketingprofessionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top tien: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47 procent), social media (41 procent), mvo/duurzaamheid (36 procent), samenwerking (30 procent) en loyaliteit/customer service (29 procent). Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd en in totaal werden 382 enquetes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op één zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan twintig procent meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen. 



Onechte boodschappen
De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot," aldus Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top vijf. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt. Ponfoort: "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap." 

Industrie versus dienstverlening
Een opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. "Dat is vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn. De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012," zegt Ponfoort. 

Verantwoording
De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 IT-beslisser vindt innovatie binnen eigen organisatie te traag
 EV onder leaserijders neemt toe in populariteit
 Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementcharisma: heeft u het?
 Marketing 2010: social network marketing en brand management
 Authentiek vertrouwen biedt bedrijven voorsprong
 Werknemers vaak kritischer over merk dan klanten
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
7-07-2011
 | 
10:28 uur
Is dat écht waar? Of zit er een verschil in tussen wat mensen werkelijk doen en zeggen. Eventjes de proef op de som genomen en de 2 toptermen Gegoogled:

Authenticiteit: 1.200.000 zoekresultaten
Sociale media: 901.000.000 zoekresultaten

Nogal een verschil, niet waar?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Succesvol je geld beleggen? Doe het online!
reacties
IT-beslisser vindt innovatie binnen eigen organisatie te traag (1) 
Wintersport: 81 procent zet wekker zo vroeg mogelijk om files te vermijden (1) 
Te weinig perspectief voor werknemer met psychische klachten  (3) 
VCP: onbegrijpelijk dat werknemers niet vaker vast contract krijgen (1) 
Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro (1) 
Shell meest favoriete werkgever in 2018 (1) 
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst (1) 
top10
Te weinig perspectief voor werknemer met psychische klachten
VCP: onbegrijpelijk dat werknemers niet vaker vast contract krijgen
Werk beïnvloedt privéleven negatief
Kennisontwikkeling IT’ers blijft achter door werkdruk
Innovatie als tool om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen
Wintersport: 81 procent zet wekker zo vroeg mogelijk om files te vermijden
Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
Verwachte vraag naar ‘vaste’ IT’ers door financiële dienstverleners neemt af
‘Niet Haagse plannen, maar kennis en drive bepalen succes bemiddeling'
Hoe schrijft u offertes die scoren?
meer top 10