zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

6 juli 2011 - Marketingprofessionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top tien: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47 procent), social media (41 procent), mvo/duurzaamheid (36 procent), samenwerking (30 procent) en loyaliteit/customer service (29 procent). Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd en in totaal werden 382 enquetes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op één zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan twintig procent meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen. 



Onechte boodschappen
De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot," aldus Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top vijf. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt. Ponfoort: "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap." 

Industrie versus dienstverlening
Een opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. "Dat is vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn. De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012," zegt Ponfoort. 

Verantwoording
De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementcharisma: heeft u het?
 Marketing 2010: social network marketing en brand management
 Authentiek vertrouwen biedt bedrijven voorsprong
 Werknemers vaak kritischer over merk dan klanten
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
7-07-2011
 | 
10:28 uur
Is dat écht waar? Of zit er een verschil in tussen wat mensen werkelijk doen en zeggen. Eventjes de proef op de som genomen en de 2 toptermen Gegoogled:

Authenticiteit: 1.200.000 zoekresultaten
Sociale media: 901.000.000 zoekresultaten

Nogal een verschil, niet waar?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10