25 oktober 2004 -
De grootscheepse reorganisaties en ontslagen in het bedrijfsleven zijn niet voor niks geweest. De arbeidsproductiviteit in Nederland is in de eerste helft van dit jaar toegenomen met 3,3 procent, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.
24 oktober 2004 -
Stress kost het Nederlandse bedrijfsleven 6 miljoen euro per dag. Per jaar loopt de schade op tot anderhalf miljard euro. De meeste personeelsleden leggen de schuld bij het management. 'Zij daarboven' zijn voor hen de grootste boosdoener.
24 oktober 2004 -
De liefde is de voornaamste drijfveer van veel Nederlanders om een baan in het buitenland te zoeken. Dat blijkt uit gegevens van het Centrum Werk en Inkomen (CWI). Deze instantie zegt overstelpt te worden met aanvragen van mensen die werk in een ander land zoeken om zo hun liefde achterna te kunnen reizen.
24 oktober 2004 -
De salarissen van directeuren bij goede doelen slokken een steeds groter deel op van de donaties van gevers. De salariskosten bij de vijftig grootste fondsenwervers stegen in 2003 met 6,5 procent naar 6,9 miljoen euro. Gemiddeld harkt een directeur 100.000 euro binnen.
21 oktober 2004 -
Geweld op de werkplek neemt toe. Uit een onderzoek van TNO Arbeid blijkt dat 5 procent van de werknemers wel eens heeft verzuimd vanwege geweld op het werk. En 13 procent heeft aantoonbaar slechter gefunctioneerd vanwege intimidaties van klanten.
21 oktober 2004 -
Als het aan een aantal grote Nederlandse bedrijven ligt, wordt president Bush in de VS herkozen. Uit de cijfers van de Amerikaanse verkiezingscommissie blijkt dat Nederlandse bedrijven in totaal tien miljoen dollar doneerden aan de Republikeinen en ruim drie miljoen aan de Democraten van kandidaat John Kerry.
21 oktober 2004 -
Kamer- en gemeenteraadsleden van Groen Links gruwen van luxe terreinwagens, de zogenaamde SUV's (Sport Utility Vehicles). Het liefst zou de partij de auto's, zoals de Porsche Cayenne en de Mercedes ML, subiet verbieden (wat best vervelend is voor bijvoorbeeld boswachters), maar vooralsnog probeert de Nijmeegse gemeenteraadsfractie een parkeerverbond af te dwingen. Maar kan dat eigenlijk wel?
20 oktober 2004 -
Werknemers na een reorganisatie laten solliciteren op hun eigen baan omdat de functie-inhoud is veranderd, is een handig hulpmiddel voor werkgevers om ontslagregels te omzeilen. Na een reorganisatie willen bedrijven de beste werknemers in dienst houden, maar het ontslag van werknemers is aan strenge regels gebonden.
20 oktober 2004 -
Hoe groter, hoe beter. Dat is de opvatting die met name bij creatieven leeft als het gaat om de werking van advertenties. Daar bedoelen ze meestal mee dat ze veel beeld willen, want dat trekt de aandacht. Ze hebben maar ten dele gelijk, zo blijkt uit langlopend eye-trackingonderzoek van Verify International in Nederland.
20 oktober 2004 -
Marketing gaat tegenwoordig over sociale en culturele waarden, over authenticiteit en over de invloed van het merk, die zich uitstrekt tot ver voorbij de consument die het product koopt. Internationale experts zijn het erover eens dat er momenteel zeven belangrijk trends te onderscheiden zijn.
19 oktober 2004 -
Het accountants- en adviesbureau Deloitte heeft het afgelopen jaar nauwkeurig gekeken of het in Nederland klanten heeft die voor problemen kunnen zorgen. Daarop zijn de banden met sommige klanten verbroken. Hiermee hoopt het kantoor claims te voorkomen, waardoor Arthur Anderson in de Enron-affaire omver viel.
19 oktober 2004 -
In de strafzaak rond de boekhoudfraude bij supermarktconcern Ahold krijgt een inktonderzoek een belangrijke plaats. In de strafzaak draait het om 'side letters' (aanvullende verklaringen) over bedrijven in Scandinavië en Brazilië die Ahold overnam. Er blijken meerdere versies van die side letters in omloop te zijn.
19 oktober 2004 -
De stichting Moreel Besef gaat de belangen van klokkenluiders behartigen. De politiek werkt veel te traag en komt maar niet met een goede regeling. De stichting wil hun veiligheid en anonimiteit bieden.
18 oktober 2004 -
Raden van Bestuur en business unit managers van grotere ondernemingen staan in veel gevallen te ver af van hun eigen verkoopactiviteiten. Ook zijn ze te weinig betrokken bij verbeterprogramma's. Vrijwel altijd zien ze negatieve markontwikkelingen te laat aankomen en moeten ze achteraf ingrijpen in de organisatie.