Parkeerverbod voor luxe terreinwagens juridisch wankel
21 oktober 2004 -
Kamer- en gemeenteraadsleden van Groen Links gruwen van luxe terreinwagens, de zogenaamde SUV's (Sport Utility Vehicles). Het liefst zou de partij de auto's, zoals de Porsche Cayenne en de Mercedes ML, subiet verbieden (wat best vervelend is voor bijvoorbeeld boswachters), maar vooralsnog probeert de Nijmeegse gemeenteraadsfractie een parkeerverbond af te dwingen. Maar kan dat eigenlijk wel?
Goedgekeurd
Universitair hoofddocent strafrecht J. Simmelink meent van niet. Simmelink, werkzaam aan de Universiteit van Tilburg, zegt dat volgens de wegenverkeerswetgeving alle auto's die door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn goedgekeurd, mogen deelnemen aan het verkeer. De gemeente kan daarom in beginsel niet bepalen welke auto's wel en niet mogen parkeren. 'Dan zou de gemeente ook kunnen besluiten om gele auto's te weren omdat ze die niet mooi vindt.' Toch zegt het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat parkeren een gemeentelijk beleid is.
Asobakken GroenLinks, de grootste fractie in de raad van Nijmegen, wil de 'asobakken' weren omdat ze te gevaarlijk zouden zijn en veel luchtverontreiniging zouden veroorzaken. Minister Peijs (Verkeer) laat de wagens onderzoeken. In de Tweede Kamer heeft GroenLinks er vorige week voor gepleit de grootste wagens helemaal te verbieden en andere zwaarder te belasten. Dat laatste heeft volgens Peijs niet veel zin, omdat een hoge belasting geen probleem is voor de kapitaalkrachtige eigenaren. Bovendien worden SUV's door hun aanschafprijs, gewicht en hoog brandstofverbruik al zwaarder belast.