19 oktober 2004 -
Het accountants- en adviesbureau Deloitte heeft het afgelopen jaar nauwkeurig gekeken of het in Nederland klanten heeft die voor problemen kunnen zorgen. Daarop zijn de banden met sommige klanten verbroken. Hiermee hoopt het kantoor claims te voorkomen, waardoor Arthur Anderson in de Enron-affaire omver viel.
Nette klanten
Om welke bedrijven het gaat, wil de firma niet kwijt. Deloitte voert momenteel ook gesprekken met bedrijven waar een bovengemiddelde kans bestaat dat op uitglijders. Het accountantskantoor heeft een risicoprofiel gemaakt van klanten, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat bedrijven die veel geld ophalen via de beurs sneller in de problemen komen. Het gaat daarbij ook om 'hele nette klanten'.
Niets nieuws De actie van Deloitte is niets nieuws in de accountancy. De rest van de vier grote accountskantoren, KPMG, Ernst & Young en PricewaterhouseCoopers, onderwerpen ook alle klanten aan een grondig onderzoek. Deugt er iets niet of hebben ze de schijn tegen dan worden kunnen ze vertrekken.